Μία φορά κάθε χρόνο η ελληνική κυβέρνηση φλερτάρει με την Κίνα. Της ζητεί επενδύσεις, υπόσχεται στενότερη συνεργασία και στη συνέχεια όλα ξεχνιούνται μέχρι να ξαναπεράσουν 12 μήνες και να ξαναρχίσουν τα ίδια. Από την άλλη πλευρά, και η Κίνα φλερτάρει όλο και συχνότερα με την Ελλάδα διαπιστώνοντας ότι η χώρα μας εξελίσσεται στην ιδανικότερη πύλη εισόδου της στην Ευρώπη. Υπόσχεται κεφάλαια και στήριξη της οικονομίας, αλλά ως τώρα δεν έχει γίνει τίποτα, πλην της εγκατάστασης της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά. Πριν από 13 μήνες το φλερτ άνθησε στο Πεκίνο με την επίσκεψη Σαμαρά. Τώρα επαναλήφθηκε στην Αθήνα με την επίσκεψη του πρωθυπουργού της Κίνας Λι Κετσιάνγκ.
Για πρώτη φορά όμως κάτι δείχνει να αλλάζει στις εμπορικές σχέσεις των δύο χωρών και από τις υποσχέσεις και τα λόγια να περνάμε και σε έργα. Υπογράφηκαν 19 συμφωνίες συνολικού ύψους περίπου 6,5 δισ. ευρώ. Η πιο σημαντική όμως θα υπογραφεί ως τα τέλη Ιουλίου και θα απελευθερώσει κινεζικές επενδύσεις σημαντικής προστιθέμενης αξίας για την ελληνική οικονομία.
Από την πρώτη στιγμή που ο κ. Σαμαράς πάτησε πέρυσι το πόδι του στην Κίνα οι Κινέζοι τού είπαν: «Πάνω από όλα μας ενδιαφέρει το λιμάνι του Πειραιά. Αν αναπτυχθούμε στο λιμάνι και μας αφήσετε να φτιάξουμε υποδομές, τότε θα στρέψουμε και άλλες κινεζικές επενδύσεις στην Ελλάδα». Ο κ. Σαμαράς δεν μπορούσε να υποσχεθεί στους Κινέζους ολόκληρο το λιμάνι του Πειραιά (καθώς αυτό εξαρτάται και από τον διεθνή διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ), αλλά υποσχέθηκε ότι θα ολοκληρωθεί τουλάχιστον ο φιλικός διακανονισμός (η επαναδιαπραγμάτευση των αρχικών όρων, δηλαδή) μεταξύ ΟΛΠ και Cοsco επί της αρχικής σύμβασης του 2008.
Ο κινέζος πρωθυπουργός προγραμμάτισε την επίσκεψη στην Αθήνα αφού έλαβε διαβεβαιώσεις ότι ο φιλικός διακανονισμός είναι έτοιμος προς υπογραφή. Οταν έφθασε στην Αθήνα, πληροφορήθηκε ότι η σύμβαση δεν είναι έτοιμη επειδή δεν έχουν ακόμη υπογράψει ο ΟΛΠ και το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων που εκφράζουν αντιρρήσεις!
Χρειάστηκε να παρέμβει και πάλι ο ίδιος ο Πρωθυπουργός για να μπουν τα πράγματα στη θέση τους. Ο κ. Σαμαράς διαβεβαίωσε τον κ. Κετσιάνγκ ότι ο φιλικός διακανονισμός θα είναι έτοιμος προς υπογραφή το αργότερο σε έναν μήνα. Και όταν αυτό θα συμβεί οι Κινέζοι θα ανοίξουν τον «σάκο με τα δώρα»:
1. Με την υπογραφή του διακανονισμού η Cosco θα ανακοινώσει την καταβολή 230 εκατ. ευρώ για την ολοκλήρωση της κατασκευής μιας ακόμη προβλήτας στο λιμάνι του Πειραιά. Το έργο θα διασφαλίσει 220 θέσεις εργασίας κατά τη διάρκεια της κατασκευής και 600 θέσεις εργασίας κατά τη λειτουργία της καθώς θα αυξηθεί ο όγκος της εμπορευματικής κίνησης τουλάχιστον κατά 40%. (Εχει αυξηθεί κατά 270% τα δύο τελευταία χρόνια.)
2. Επίσης η κινεζική κυβέρνηση έχει δεσμευθεί ότι θα κατευθύνει στον Πειραιά το μεγαλύτερο μέρος των φορτίων της προς την Ευρώπη καθώς εξοικονομεί από 11 ως 13 ημέρες ταξιδιού ανά πλοίο στις θαλάσσιες μεταφορές της. Αν συμβεί αυτό, ο τζίρος του λιμανιού του Πειραιά θα ξεπεράσει τους αντίστοιχους του Ρότερνταμ και του Αμβούργου.
3. Ταυτόχρονα θα ενεργοποιηθούν οι συμφωνίες που υπογράφηκαν στο Πεκίνο για τη δημιουργία Logistics Centers στον Πειραιά και στο Λαύριο με τη συμμετοχή των κινεζικών κολοσσών υψηλής τεχνολογίας ΖΤΕ και HUAWEI και την εμπλοκή ελληνικών πανεπιστημίων.
4. Οι Κινέζοι θα επενδύσουν και σε κάθε άλλη μορφή μεταφορών, με κορυφαία τις σιδηροδρομικές, για να φθάνουν τα εμπορεύματά τους στην Κεντρική Ευρώπη, και στις αερομεταφορές με πύλη εισόδου των τουριστών της την Κρήτη.
Και επιπλέον οι Κινέζοι υπόσχονται στο εξής στήριξη της ελληνικής οικονομίας με την αγορά ελληνικών ομολόγων σε ποσά που δεν έχουν ακόμη προσδιοριστεί επακριβώς αλλά μπορεί και να ξεπεράσουν τα 15 δισ. ευρώ.
Ολα αυτά βέβαια για να γίνουν θα πρέπει προηγουμένως να ξεπεραστούν οι διχογνωμίες που έχουν ξεσπάσει μεταξύ των στελεχών του ΤΑΙΠΕΔ και ιδίως μεταξύ του προέδρου του Ταμείου Κ. Μανιατόπουλου και του διευθύνοντος συμβούλου Ι. Εμίρη, του οποίου η θητεία λήγει στο τέλος του μήνα αλλά αναμένεται να ανανεωθεί. Αρχικώς δημιουργήθηκε η εντύπωση ότι τον φιλικό διακανονισμό μεταξύ ΟΛΠ και Cosco μπλόκαρε ο κ. Εμίρης, αλλά τελικώς εξακριβώθηκε ότι οι επιφυλάξεις προέρχονταν από τον κ. Μανιατόπουλο, ο οποίος επιμένει ότι η συγκεκριμένη σύμβαση, αν υπογραφεί, θα δώσει προβάδισμα στην Cosco και για την αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ. Με την παρέμβαση του κ. Σαμαρά οι επιπλοκές ξεπεράστηκαν και αποσαφηνίστηκε ότι ο φιλικός διακανονισμός δεν έχει καμία σχέση με την αποκρατικοποίηση που θα προχωρήσει κανονικά και θα επικυρωθεί σε όποια εταιρεία προσφέρει τα περισσότερα στον σχετικό διεθνή διαγωνισμό.
Από εκεί και πέρα η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να ξεπεράσει και τα σοβαρά προβλήματα γραφειοκρατίας. Χαρακτηριστικό της έλλειψης συντονισμού που εξακολουθεί να επικρατεί στα κυβερνητικά κλιμάκια είναι το γεγονός ότι από το δείπνο των δύο πρωθυπουργών αποκλείστηκαν υψηλόβαθμα στελέχη της κινεζικής αντιπροσωπείας.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ



