Παραλειπόμενα

«Είναι ωραία που είμαστε εδώ μεταξύ μας χωρίς πολιτικούς και επισήμους» είπε δηκτικά ο πρόεδρος της Επιτροπής Κρατικών Βραβείων, συγγραφέας Νίκος Δαβέττας, μόλις είδε τον υπουργό Πολιτισμού να φεύγει εσπευσμένα και αθόρυβα από την εκδήλωση της τελετής απονομής των βραβείων – αφού προηγουμένως πρόλαβε να διαβάσει τον λόγο του και να απονείμει ένα βραβείο. Η κίνηση αυτή του υπουργού συζητήθηκε μετά στα πηγαδάκια. Κάποιοι δεν της έδωσαν σημασία. «Αφού έτσι κάνουν όλοι οι πολιτικοί» σχολίαζαν.

Παραλειπόμενα | tovima.gr
«Είναι ωραία που είμαστε εδώ μεταξύ μας χωρίς πολιτικούς και επισήμους» είπε δηκτικά ο πρόεδρος της Επιτροπής Κρατικών Βραβείων, συγγραφέας Νίκος Δαβέττας, μόλις είδε τον υπουργό Πολιτισμού να φεύγει εσπευσμένα και αθόρυβα από την εκδήλωση της τελετής απονομής των βραβείων – αφού προηγουμένως πρόλαβε να διαβάσει τον λόγο του και να απονείμει ένα βραβείο. Η κίνηση αυτή του υπουργού συζητήθηκε μετά στα πηγαδάκια. Κάποιοι δεν της έδωσαν σημασία. «Αφού έτσι κάνουν όλοι οι πολιτικοί» σχολίαζαν. Αλλοι έδειχναν πιο σκεπτικοί. «Μα κάθε φορά οι πολιτικοί μιλάνε για νέο ήθος και οι ίδιοι δεν μπορούν με τις πράξεις τους να το υποστηρίξουν;». Κάποιοι τρίτοι έδειχναν πιο στενοχωρημένοι. «Εμάς τους συγγραφείς μάς περιφρονούν. Δεν είμαστε, βλέπεις, καλή πελατεία γι’ αυτούς» μου ψιθύρισε φίλος συγγραφέας. Σκέφτομαι ότι μπορεί όντως να είχε κάποια σημαντική δουλειά ο κ. Γερουλάνος, είναι και υποψήφιος βουλευτής γαρ. Αλλά την ημερομηνία της τελετής τη γνώριζε από καιρό, αφού την καθόρισαν οι υπηρεσίες του υπουργείου του. Θα μπορούσε να έχει κανονίσει να μείνει στην απονομή και μετά να παραμείνει στη δεξίωση. Να συζητήσει με τους συγγραφείς, να ακούσει τις γνώμες, τις ιδέες ή τα παράπονά τους. Κάτι τέτοιο περιμένουν οι άνθρωποι του βιβλίου. Αντί γι’ αυτό εισέπραξαν ακόμη μία απαξίωση. Αλλά είπαμε, «δεν είναι βολικές ψήφοι οι συγγραφείς».
Βεβαίως τα Κρατικά Βραβεία ως θεσμική λειτουργία έχουν κάνει μεγάλη πρόοδο. Καλύτερες επιτροπές κρίσης, με την έννοια ότι απαρτίζονται από νεότερους ανθρώπους του βιβλίου, που παρακολουθούν από κοντά την εκδοτική κίνηση, βραβεία σε βιβλία-έκπληξη, όπως αυτό στον Θωμά Κοροβίνη για το doc fiction «Ο γύρος του θανάτου» ή το άλλο, στον Δ. Ν. Μαρωνίτη, για την ενδογλωσσική μετάφραση της ομηρικής «Ιλιάδος». Οι νεότεροι βραβευμένοι έκλεψαν την παράσταση αφού τόνισαν την ανάγκη αντίστασης στο παρακμιακό κλίμα των ημερών. «Εγραψα για ανθρώπους που προσπαθούν να κρατήσουν την πίστη τους σε έναν κόσμο που συνωμοτεί για να τους κάνει να τη χάσουν» (Χ. Οικονόμου, βραβείο διηγήματος).
Τέλος, η κριτική επιτροπή πολύ ορθώς αρνήθηκε να δώσει το «Ειδικό Βραβείο σε λογοτέχνη του οποίου το βιβλίο προάγει σημαντικά τον διάλογο πάνω σε ευαίσθητα κοινωνικά θέματα» (τι τίτλος!, τι έμπνευση!) καθώς η θέσπισή του, που «υπακούει σε όρους επικοινωνιακούς», δεν αφορά τη δουλειά της κριτικής επιτροπής. Εξάλλου, όπως τόνισε και ο πρόεδρος της Επιτροπής, «η καλή λογοτεχνία αφορά πάντα την κοινωνία με τον δικό της τρόπο». Στα παράξενα και στα ευτράπελα συγκαταλέγεται το ότι η συγγραφέας Αλκηστη Χαλικιά, που έλαβε το Βραβείο Βιβλίου Γνώσεων για Παιδιά, δήλωσε ότι το βιβλίο της δεν έχει ούτε ένα στοιχείο γνώσης αλλά προωθεί μόνο την αισθητική απόλαυση.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Γνώμες
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk