ΤΟ ΝΕΟ διεθνές αεροδρόμιο της Αθήνας «Ελευθέριος Βενιζέλος», που κατασκευάζεται στα Σπάτα, προγραμματίζεται να λειτουργήσει την 1η Μαρτίου του 2001. Στην πρώτη φάση της λειτουργίας του θα διακινούνται περισσότεροι από 10 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως και περίπου 20.000 θα είναι οι άμεσα ή έμμεσα εργαζόμενοι του νέου αεροδρομίου. Πώς θα μετακινούνται από και προς την Αθήνα αυτοί οι άνθρωποι;
Με προαστιακό σιδηρόδρομο, με μετρό, με νέους οδικούς άξονες, λένε οι αρμόδιοι. Δηλαδή με μεταφορικά συστήματα που θα κατασκευασθούν στο μέλλον. Προς το παρόν η μόνη πρόσβαση προς το νέο αεροδρόμιο των Σπάτων παραμένει η ήδη κορεσμένη λεωφόρος Μεσογείων, στην οποία κυκλοφορούν ανά ώρα αιχμής και ανά κατεύθυνση 4.000 αυτοκίνητα. Τα περιθώρια επιπλέον φόρτισης της λεωφόρου Μεσογείων θεωρούνται ανύπαρκτα από τους συγκοινωνιολόγους της Αττικό Μετρό, οι οποίοι πραγματοποίησαν τις μετρήσεις στα πλαίσια της Γενικής Συγκοινωνιακής Μελέτης Ανάπτυξης Μετρό.
Από τη μελέτη προκύπτει ότι καθημερινά 40.000 αυτοκίνητα κινούνται επί της λεωφόρου Μεσογείων. Με τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου των Σπάτων οι ανάγκες μετακίνησης θα αυξηθούν σημαντικά, αφού θα προστεθούν οι μετακινήσεις των επιβατών αλλά και των εργαζομένων του αεροδρομίου.
Το αεροδρόμιο του Ελληνικού εξυπηρετεί ετησίως περίπου 8 εκατομμύρια επιβάτες. Το αεροδρόμιο των Σπάτων υπολογίζεται τα πρώτα χρόνια της λειτουργίας του να εξυπηρετεί άνω των 10 εκατομμυρίων επιβατών και το 2020 θα εξυπηρετεί 16 εκατομμύρια επιβάτες. Στο αεροδρόμιο του Ελληνικού εργάζονται 7.000 άτομα. Στα Σπάτα υπολογίζεται να απασχολούνται περίπου 20.000 άτομα, με προοπτική το 2020 να αυξηθούν σε 22.000-30.000. Επιπλέον αναμένεται ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής των Μεσογείων. Τα στοιχεία δόθηκαν στο πρόσφατο συνέδριο για τις αερομεταφορές, που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα.
Το 30%-40% του συνόλου των μετακινήσεων από και προς τα Σπάτα εκτιμάται ότι θα γίνεται με μέσο σταθερής τροχιάς, δηλαδή είτε με μετρό είτε με προαστιακό σιδηρόδρομο. Οι υπόλοιπες θα γίνονται μέσω των νέων οδικών αξόνων που προγραμματίζονται, για τη λειτουργία των οποίων καθοριστικό ρόλο θα παίξει η νέα λεωφόρος Σπάτων – Σταυρού – Ελευσίνας, η ονομαζόμενη και Αττική οδός, που ουσιαστικά θα μοιράζει την κίνηση των οχημάτων σε άλλους κάθετους άξονες, όπως η Κηφισιάς, η Βεΐκου, η Κηφισού. Μαζί με την Αττική οδό προγραμματίζεται να λειτουργήσει και η Δυτική Περιφερειακή του Υμηττού. Οσο για τη λεωφόρο Μεσογείων, αυτή προγραμματίζεται να υποστεί υπογειοποίηση σε τέσσερα-πέντε σημεία της, ώστε να επιτευχθεί συνεχής ροή των οχημάτων.
Εφόσον λειτουργήσουν αυτά τα έργα, οι μετακινήσεις από και προς το νέο αεροδρόμιο των Σπάτων θα γίνονται χωρίς κανένα πρόβλημα. Οπως όμως όλα δείχνουν, μικρά τμήματα αυτών των έργων θα είναι έτοιμα να λειτουργήσουν μαζί με το νέο αεροδρόμιο.
Σύμφωνα με τον ως τώρα προγραμματισμό, το τμήμα της Αττικής οδού Παλλήνη – Σπάτα θα είναι έτοιμο μαζί με το αεροδρόμιο. Κατά τα λοιπά, εκτιμάται ότι έτοιμη μπορεί να είναι και η Δυτική Περιφερειακή Υμηττού, εφόσον λυθούν τα προβλήματα που δημιουργούνται από τις αντιρρήσεις των κατοίκων για την κατασκευή του νέου δρόμου. Η πλήρης Αττική οδός θα είναι έτοιμη το 2003. Οσο για τα μέσα σταθερής τροχιάς, τόσο ο προαστιακός σιδηρόδρομος όσο και το μετρό δεν μπορούν να είναι έτοιμα πριν από το 2004. Επομένως με τη λειτουργία του αεροδρομίου ένας θα είναι όπως φαίνεται ο δρόμος: η ήδη κορεσμένη λεωφόρος Μεσογείων.
Σήμερα σε ώρες κυκλοφοριακής αιχμής το… ταξίδι Σπάτα – Αμπελόκηποι διαρκεί κάτι περισσότερο από δύο ώρες. Με τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου πόσο θα διαρκεί; Πάντως το αεροπορικό ταξίδι Αθήνα – Θεσσαλονίκη εξακολουθεί να διαρκεί 35 λεπτά της ώρας. Με άλλα λόγια, πιο γρήγορα θα πηγαίνει κανείς από τα Σπάτα στη Θεσσαλονίκη, παρά από τα Σπάτα στην Αθήνα!