Θυμάμαι ακόμα την πρώτη φορά που το συνάντησα ως πρωτότυπο μοντέλο στην έκθεση αυτοκινήτου της γαλλικής πρωτεύουσας. Τοποθετημένο σε περίοπτη θέση στον χώρο της Citroen, τραβούσε τα βλέμματα με το ιδιαίτερο πράσινο χρώμα του, που σαν να ήθελε να υπερτονίσει τη διαφορετικότητα του μοντέλου το έκανε να δεσπόζει ανάμεσα στα «άχρωμα» SUV εκείνης της διοργάνωσης.

«Φώναζε» από πολύ μακριά πως δεν δημιουργήθηκε απλώς για να καλύψει μια υπαρκτή ανάγκη μετακίνησης ή έναν εμπορικό σκοπό (το ένα άλλωστε προϋποθέτει το άλλο), αλλά για να διαμορφώσει μια νέα πραγματικότητα στην γκάμα του κατασκευαστή του, ο οποίος επιδιώκει με κάθε τρόπο να βρίσκεται στην πρωτοπορία της αυτοκίνησης.

Τώρα, στο νέο C5 Aircross που κυκλοφορεί πια ανάμεσά μας με τιμή εκκίνησης 29.900 ευρώ δεν έχουν αλλάξει πολλά από εκείνη την πρώτη μας συνάντηση. Σε μια εποχή όπου τα SUV πολλαπλασιάζονται και μοιάζουν δραματικά μεταξύ τους, η Citroen επέλεξε να κάνει αυτό που γνωρίζει όσο ελάχιστοι και εφαρμόζει με τρόπο μοναδικό: πάντρεψε τη γαλλική αισθητική με την ήπια υβριδική τεχνολογία 48V και δημιούργησε ένα αυτοκίνητο που κέρδισε την καρδιά μας με το πρώτο ταξίδι.

Παιχνίδι με το φως

Κραυγαλέα ή μη, ανάλογα με το αισθητικό κριτήριο καθενός από εμάς, η παρουσία του C5 Aircross Hybrid 145 στον δρόμο θα είναι πάντα αναγνωρίσιμη. Ξεχάστε τις υπερβολές περί κινούμενου γλυπτού ή έργου τέχνης που μάλλον ελάχιστους αφορούν και ακόμη λιγότεροι θα πλήρωναν για κάτι τέτοιο.

Οι καθαρές επιφάνειες, τα γεωμετρικά σχήματα, η απουσία φλύαρων λεπτομερειών οδηγούν το βλέμμα στο επίκεντρο της δημιουργίας του, εκεί όπου το ψηφιακό «μολύβι» του σχεδιαστή ακούμπησε για πρώτη φορά στην επιφάνεια σχεδιασμού: στη μάσκα με το νέο έμβλημα της Citroen γύρω από το οποίο οργανώνεται όλη η σχεδιαστική υπογραφή του αυτοκινήτου.

Τα λεπτά φωτιστικά σώματα τεχνολογίας LED και η χαρακτηριστική φωτεινή υπογραφή τους παραπέμπουν περισσότερο σε αρχιτεκτονικό εύρημα που χωρίς περιττούς όγκους αποπνέει φινέτσα και όχι τη συνήθη επιθετικότητα των περισσότερων SUV. Μια βόλτα γύρω του και μια στάση πίσω από το αμάξωμα των 4,652 μέτρων, όσο ακόμα τα τρισδιάστατα φώτα του παραμένουν αναμμένα, θα σας κάνει να αισθανθείτε ότι το νέο C5 Aircross δημιουργήθηκε πρωτίστως ως αντικείμενο design.

Οι Γάλλοι της Citroen διαφωνούν πλήρως με την άποψη ότι το εσωτερικό κάθε αυτοκινήτου τους πρέπει να είναι απλή συνέχεια του εξωτερικού, για αυτό και αντιμετώπισαν τον θάλαμο επιβατών του C5 Aircross ως αυτόνομο περιβάλλον διαβίωσης. Ενα «σαλόνι στον δρόμο», με τις οριζόντιες γραμμές του ταμπλό να επιτείνουν την αίσθηση του χώρου και τα ποιοτικά υλικά που επιλέχθηκαν να αποπνέουν γούστο και όχι διάθεση επιτήδευσης.

Σήμερα, αρκετά χρόνια μετά την εμφάνισή τους τα καθίσματα Advanced Comfort παραμένουν ίσως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα της φιλοσοφίας της μάρκας. Με στήριξη που προσομοιάζει σε πολυθρόνα υψηλής ποιότητας συνδυάζουν πολύ καλή στήριξη και υποδειγματική άνεση χάρη στο επιπλέον αφρώδες υλικό, τη σχεδίαση της πλάτης και τις αναλογίες ανάμεσα σε αυτή και στο έδρανο του καθίσματος.

Ναι, καταλαβαίνω, βρισκόμαστε εδώ για να οδηγήσουμε με τις αισθήσεις μας σε εγρήγορση, όχι για να χαλαρώσουμε. Ωστόσο όταν μετά από πολύωρη διαδρομή βγείτε από το αυτοκίνητο ξεκούραστοι, είμαι βέβαιος ότι αφενός θα το εκτιμήσετε απεριόριστα, αφετέρου θα πλησιάσετε για να αγγίξετε τις επιφάνειες των καθισμάτων. Τα πίσω καθίσματα, συρόμενα και ανακλινόμενα, επιτρέπουν στο C5 Aircross να μεταμορφωθεί από το άνετο SUV που έχετε πια γνωρίσει, σε μοντέλο αναφοράς με επίπεδο δάπεδο και τεράστιο χώρο αποσκευών (από τα 651 λίτρα στα 1.985 λίτρα), έτσι ώστε να καλύπτει διαφορετικές ανάγκες, οικογενειακές ή μη, για όσους λατρεύουν τα υπαίθρια σπορ.

Ωρα για οδήγηση

Στη συγκεκριμένη έκδοση πρωταγωνιστεί ένα σύστημα που δεν φαίνεται εντυπωσιακό στα χαρτιά αλλά είναι στην πράξη. Προφανώς χρήσιμος για περιβαλλοντικούς και οικονομικούς λόγους ο συνδυασμός του τρικύλινδρου turbo βενζινοκινητήρα των 1.199 κ.εκ. με την 48V υβριδική διάταξη αποτελεί προφανή επιλογή για εκείνους που δεν μπορούν ακόμα να ενδώσουν στην αμιγώς ηλεκτρική ή την Plug-in υβριδική έκδοση.

Εδώ ο συμπληρωματικός ηλεκτροκινητήρας των 21 kW απόδοσης 28 ίππων, ενσωματωμένος στο αυτόματο κιβώτιο έξι ταχυτήτων, αναλαμβάνει να υποστηρίξει τον θερμικό κινητήρα των 136 ίππων στις φάσεις που εκείνος δεν «πρέπει» να λειτουργεί μόνος του: στην εκκίνηση, στις συνεχείς αλλαγές ρυθμού στην αστική κίνηση με τις πολλές στάσεις και στις απαλές επιταχύνσεις.

Ετσι η πρώτη αίσθηση παραπέμπει περισσότερο σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο καθώς το C5 Aircross κινείται πολύ συχνά – και αθόρυβα – σε χαμηλές ταχύτητες με σβηστό τον κινητήρα βενζίνης, ο οποίος επανεκκινεί ομαλά όταν ο οδηγός βυθίσει το πόδι του στο δεξί πεντάλ.

Αξιοποιώντας τις βασικές αρχές της υβριδικής τεχνολογίας και τον όρο «αυτοφορτιζόμενο», το γαλλικό SUV κινείται με ενέργεια που αποθηκεύεται στη μικρή μπαταρία (0,43 kWh) και προέρχεται κυρίως από την επιβράδυνση.

Παρ’ όλα αυτά η εμπειρία οδήγησης του C5 Aircross Hybrid 145 με τη θεωρητική μέση κατανάλωση των 5,4 λίτρων/100 χλμ. δεν είναι μονοδιάστατη. Μπορεί να κυνηγήσει τον απόλυτο χρόνο επιτάχυνσης από στάση που ανακοινώνει ο κατασκευαστής του (11,2 δευτερόλεπτα) με την ίδια ευκολία που ταξιδεύει ένα cruiser βάρους 1.544 κιλών στην ακύμαντη θάλασσα.

Αναμφίβολα η ανάρτηση με τα προοδευτικά υδραυλικά στοπ αποτελεί ένα ξεχωριστό τεχνολογικό highlight καθώς εκεί όπου σε άλλα SUV νιώθεις το αμάξωμα να «χτυπά» στις εγκάρσιες ανωμαλίες ή να υποφέρει στους κρατήρες των ελληνικών δρόμων, το C5 Aircross αντιδρά σαν να έχει ένα επιπλέον επίπεδο απορρόφησης.

Στον αυτοκινητόδρομο, ο συνδυασμός της ποιότητας κύλισης, της ομαλής λειτουργίας του υβριδικού συστήματος και της αποτελεσματικής ηχομόνωσης δημιουργεί ένα περιβάλλον χρήσιμης απομόνωσης, που συνήθως βιώνεις σε ακριβότερα αυτοκίνητα μεγαλύτερης κατηγορίας.

Κάπως έτσι το C5 Aircross Hybrid των 145 ίππων επιλέγει τον ρόλο του συντρόφου/οχήματος που αν και δεν επιδεικνύεται, τελικά ξεχωρίζει αξιοποιώντας την αισθητική και την τεχνολογία για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής στον δρόμο.

Εκεί όπου η κεντρικά τοποθετημένη οθόνη αφής είναι το παράθυρο στον έξω κόσμο χάρη στο σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας και τις δυνατότητες συνδεσιμότητας. Με μια ανάλογη ανθρωποκεντρική προσέγγιση τα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης οδήγησης εργάζονται διαρκώς στο παρασκήνιο για το αυτονόητο: την προστασία οδηγού, επιβατών αλλά και των άλλων χρηστών των δρόμων.

Το ενεργό cruise control, η διατήρηση στη λωρίδα κυκλοφορίας, η επιτήρηση τυφλής γωνίας, οι κάμερες περιμετρικής όρασης και τα υπόλοιπα συστήματα είναι πάντα εκεί επιβλέποντας τον οδηγό και το περιβάλλον γύρω του. Κατά τη διάρκεια της συμβίωσης μαζί του το C5 Aircross Hybrid 145 με το αυτόματο κιβώτιο έξι ταχυτήτων άφηνε την πόλη έξω από αυτό κάθε φορά που η πόρτα έκλεινε, θυμίζοντας ότι ίσως η θεμελιώδης πτυχή της πολυτέλειας σήμερα είναι για πολλούς από εμάς η αίσθηση της ηρεμίας.