Μπορεί οι προβλέψεις των «ειδικών» και οι εταιρίες στοιχημάτων να είχαν προεξοφλήσει από καιρό πως νικητές της φετινής Eurovision θα ήταν οι Σουηδοί KAJ, όμως με 258 βαθμούς από τις κριτικές επιτροπές και άλλους 178 από από την τηλεψηφοφορία το τρόπαιο ανήκει από χθες βράδυ στον εκπρόσωπο της Αυστρίας JJ.
Το τραγούδι «Wasted Love», το οποίο γράφτηκε σε ένα camp δημιουργών που η αυστριακή δημόσια τηλεόραση οργάνωσε γι’ αυτόν ακριβώς το σκοπό, είχε την ιδανική για φέτος αναλογία ώστε να βρεθεί στην κορυφή και χαρίσει την τέταρτη νίκη στην ιστορία της χώρας, έντεκα χρόνια μετά από εκείνη της Κοντσίτα Βουρστ, και να προσφέρει στους Αυστριακούς το προνόμιο αλλά και την ευθύνη για τη διοργάνωση του επετειακού, 70ου διαγωνισμού το 2026.

Ο κατά το ήμισυ Αυστριακός, κατά το ήμισυ Φιλιππινέζος 24χρονος Johannes Pietsch που μεγάλωσε στο Ντουμπάι και με όχημα το σπάνιο φωνητικό χάρισμά του βρήκε αρχικά μια θέση σε talent shows της πατρίδας του και πλέον μια θέση στο ρόστερ της Όπερας της Βιέννης, βρισκόταν εδώ και εβδομάδες ψηλά στις προβλέψεις – στην ψηφοφορία των eurofans είχε τερματίσει δεύτερος.
Όμως με την ασπρόμαυρη ερμηνεία του πέτυχε την ανατροπή σε μια βραδιά που κύλησε ομαλά και αναμενόμενα, χωρίς παρατράγουδα, απρόοπτα και παλινωδίες. Τουλάχιστον μέχρι τη στιγμή που ξεκίνησε η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων.
Κοινό VS Κριτικών Επιτροπών
Οι κριτικές επιτροπές είχαν μάλλον μια διαφορετική αντίληψη από εκείνη που είχε αποκρυσταλλωθεί τις τελευταίες ημέρες στα κοινωνικά δίκτυα. Έδωσαν την πρώτη θέση στην Αυστρία, τη δεύτερη στην αθόρυβη έως το μεγάλο τελικό Ελβετία (214 βαθμοί) και την Τρίτη στη Γαλλία (180 βαθμοί).
Ακολούθησαν η Ιταλία, η Ολλανδία, η Σουηδία, η Λετονία, η Ελλάδα στην όγδοη θέση των προτιμήσεων, η Εσθονία και η υπερτροφικά σέξι Φινλανδία. Βέβαια πιο ενδιαφέρον κι από το σκορ 0 που πέτυχαν οι εκπρόσωποι της Φινλανδίας στην ψήφο των επιτροπών ήταν οι μόλις 60 βαθμοί στη συμμετοχή του Ισραήλ.

Η έκπληξη – για άλλους θετική, για τους περισσότερους αρνητική- του μεγάλου τελικού. Το Ισραήλ στη δεύτερη θέση. ©EBU
Κι ύστερα ήρθε η ετυμηγορία του κοινού να ανακατέψει ακόμα περισσότερο τα πράγματα. Την πρώτη θέση κατέλαβε το Ισραήλ (357 βαθμοί), τη δεύτερη η Εσθονία (356), την τρίτη η Σουηδία (321 βαθμοί). Τέταρτη ήταν η Αυστρία, πέμπτη η Αλβανία, έκτη η Ουκρανία και ακολούθησαν η Πολωνία, η Ελλάδα, η Φινλανδία και η Ιταλία.
Τα μαντάτα του televoting ήταν αναμφίβολα κακά για την Γαλλία που έλαβε μόλις 50 βαθμούς, για την Ολλανδία (42 βαθμοί) αλλά και για την Ελβετία και το Ηνωμένο Βασίλειο που βαθμολογήθηκαν με ένα ολοστρόγγυλο 0.

Η Γαλλίδα Louane διέψευσε τα προγνωστικά που ήταν καιρό τώρα με το μέρος της. ©EBU
Για την ιστορία αξίζει να σημειώσουμε πως το φαβορί Γαλλία και η οικοδέσποινα Ελβετία δεν έφυγαν από το διαγωνισμό με άδεια χέρια, αφού η Louane τιμήθηκε με δύο βραβεία Marcel Bezencon – επιλέχτηκε ως η καλύτερη εμφάνιση τόσο από τους διαπιστευμένους δημοσιογράφους όσο και από τους σχολιαστές- ενώ στην Zoe Me απονεμήθηκε το βραβείο σύνθεσης – ψηφισμένο από τους συνθέτες των φετινών τραγουδιών.
Η μετεωρική άνοδος της «Αστερομάτας»
Η Ελλάδα με την Klavdia και την «Αστερομάτα» που από την αρχή της γιουροβιζιονικής διαδρομής είχε καταταχθεί στα outsider της φετινής διοργάνωσης κατάφερε κάτι πολύ μεγαλύτερο απ’ ό,τι ενδεχομένως φαντάζονταν ακόμα και οι ίδιοι οι συντελεστές του τραγουδιού.

Σύμφωνα με τα επίσημα αποτελέσματα η χώρα μας τερμάτισε τέταρτη στον ημιτελικό της Πέμπτης αποκτώντας ένα momentum που στον τελικό την έφερε στην 6η θέση, την καλύτερη που έχει πετύχει καλλιτέχνης για τη χώρα μας από το 2013 με τους Koza Mostra και τον Αγάθωνα.
Η Ελλάδα έλαβε στον ημιτελικό 12 βαθμούς από την Αρμενία, 10 από τη Σερβία, το Μαυροβούνιο, το Λουξεμβούργο και τη Γερμανία, 8 από τη Μάλτα και το Ισραήλ, 7 από τις χώρες του υπόλοιπου κόσμου, τη Γαλλία και την Αυστρία, 5 από τη Γεωργία και την Αυστραλία, 4 από τη Δανία και την Τσεχία, 3 από το Ηνωμένο Βασίλειο και 1 βαθμό από την Ιρλανδία και τη Φινλανδία.

Ο πίνακας των αποτελεσμάτων του μεγάλου τελικού με το άθροισμα κοινού και κριτικών επιτροπών
Όσο για τον τελικό η Klavdia ψηφίστε με 12 βαθμούς από τις επιτροπές της Κύπρου, του Ισραήλ, της Αυστραλίας και του Μαυροβουνίου, με 10 από εκείνη της Μάλτας και με 8 από τους Γάλλους κριτικούς. Παρότι όλοι θεωρούσαν την «Αστερομάτα» ένα τραγούδι επιτροπών, τελικά αποδείχτηκε πως η διείσδυσή του στο κοινό ήταν μεγαλύτερη. 12 βαθμούς έδωσαν η Κύπρος, το Μαυροβούνιο και ο Άγιος Μαρίνος, 10 η Γερμανία και το Λουξεμβούργο και 8 η Σερβί και η Αρμενία.
Πώς ψήφισε η Ελλάδα
Το δίχως άλλο ενδιαφέρον έχει και ο τρόπος που ψήφισε η χώρα μας. Η επιτροπή την οποία απάρτιζαν ο Γιώργος Πολυχρονίου, ο Γιάννης Βασιλόπουλος, ο Βαγγέλης Κωνσταντινίδης, η Μαργαρίτα Μυτιληναίου και η Μιρέλα Πάχου έδωσε 12 βαθμούς στη Γαλλία, 10 στην νικήτρια Αυστρία, 8 στην Ολλανδία, 7 στη Σουηδία, 6 στην Ελβετία, 5 στη Γερμανία, 4 στην Ιταλία, 3 στην Αρμενία, 2 στην Αλβανία και ένα βαθμό στο Ισραήλ.

Η εμφάνιση της Klavdia που έφερε την Ελλάδα στην 6η θέση. ©EBU
Και πάλι το κοινό τοποθετήθηκε διαφορετικά, δίνοντας το 12αρι του στην Αλβανία, 10 βαθμούς στην Αυστρία, 8 στην Εσθονία, 7 στο Ισραήλ, 6 στην Ολλανδία, 5 στη Γαλλία, 4 στη Νορβηγία, 3 στη Γερμανία, 2 στην Αρμενία και ένα βαθμό στη Σουηδία.
Η έκπληξη του Ισραήλ
Ίσως πάντως μεγαλύτερη κι από την έκπληξη του νικητή JJ, ο οποίος στη συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε χθες το βράδυ μίλησε για την αγάπη και το ξόδεμά της, όπως άλλωστε και με το νικητήριο τραγούδι του, ήταν εκείνη της συμμετοχής του Ισραήλ.
Τις τελευταίες εβδομάδες πλήθαιναν οι φωνές που ζητούσαν από την EBU να αποκλείσει τη χώρα από τη διοργάνωση λόγω της ανθρωπιστικής ασφυξίας που έχει προκαλέσει στη Γάζα. Μάλιστα το ισπανικό δημόσιο τηλεοπτικό δίκτυο rTVE, αμέσως πριν από την έναρξη του χθεσινού μεγάλου τελικού, πρόβαλε ένα μήνυμα αφύπνισης για τη Γάζα. «Όταν διακυβεύονται τα ανθρώπινα δικαιώματα, η σιωπή δεν είναι επιλογή. Ειρήνη και δικαιοσύνη για την Παλαιστίνη».
Τελικά η Γιουβάλ Ραφαέλ βρέθηκε να κονταροχτυπιέται με τον JJ για την πρώτη θέση, έμεινε δεύτερη και κάπως έτσι αποσοβήθηκε μια σοβαρή κρίση ανάμεσα στα μέλη της EBU – τουλάχιστον για την ώρα.