Jaguar E-Type lightweight: Αναζητώντας την αθωότητα

Τελειότητα. Η έννοια πίσω από πολλά «αναγεννημένα» κλασικά τετράτροχα. Η αναζήτησή της κρύβει κινδύνους.

Τελειότητα. Η έννοια πίσω από πολλά «αναγεννημένα» κλασικά τετράτροχα. Η αναζήτησή της κρύβει κινδύνους. Ακόμη και τα καλύτερα αυτοκίνητα δεν είναι κυριολεκτικά τέλεια, πόσω δε μάλλον οι πρόγονοί τους.
Η εφαρμογή μεθόδων τεχνολογίας αιχμής ενέχουν τον κίνδυνο αλλοίωσης της συνολικής εμπειρίας, αφήνοντας στη θέση της αρχικής «μαγικής συνταγής» ένα άρτιο αισθητικά δημιούργημα το οποίο όμως θα αποτελεί σκιά του εαυτού του χωρίς καμία σχέση με την ακατέργαστη, ιδιόρρυθμη εμπειρία του αυθεντικού.
Και μπορεί το σκεπτικό με το οποίο δημιουργήθηκε η νέα Lightweight E-Type από την Jaguar Heritage να διαπνέεται από συγκλονιστική απλότητα, ωστόσο δεν μπορεί κανείς παρά να σκεφθεί αν το πνεύμα του αρχέτυπου μοντέλου έχει επιβιώσει στην τόσο άριστα εκτελεσμένη ανακατασκευή της.
Οι εργασίες για τη Special GT E-Type ξεκίνησαν τον Φεβρουάριο του 1963, στοχεύοντας στην παντοδυναμία της Ferrari στους αγώνες αντοχής. Το ατσάλινο monocoque πλαίσιο και οι επίσης ατσάλινες επιφάνειες της συμβατικής εκδοχής της αντικαταστάθηκαν από τμήματα αλουμινίου σφυρηλατημένα στο χέρι, τα οποία συναρμολογούνταν επί τόπου περιορίζοντας το βάρος κατά 114 κιλά.
Σε ό,τι αφορά τον κινητήρα, επρόκειτο για έναν ξηρού κάρτερ, εξακύλινδρο σε σειρά, προερχόμενο από την XK, με χωρητικότητα 3,8 λίτρα, που επωφελείτο από ένα νέο μπλοκ αλουμινίου, για λιγότερο βάρος, καθώς και νέες κυλινδροκεφαλές με μεγάλη περιεχόμενη γωνία βαλβίδων, αποδίδοντας κοντά στους 300 ίππους. H αρχική πρόθεση της Jaguar ήταν να κατασκευάσει 18 «αντίτυπα», ωστόσο τελικά κατασκευάστηκαν μόνο 12 την περίοδο 1963-64. Εξι αριθμοί πλαισίου έμειναν αχρησιμοποίητοι, ως τη στιγμή που η Jaguar Heritage αποφάσισε να κατασκευάσει τα αυτοκίνητα που «λείπουν» και τα οποία έχουν ήδη προπωληθεί σε τιμή που ξεπερνά κατά πολύ το 1 εκατ. στερλίνες – το καθένα.
Ενα ίσως ακόμη σημαντικότερο στοιχείο είναι ότι η Jaguar αποφάσισε να μην επιφέρει βελτιώσεις στην τεχνική συναρμογής ούτε να χρησιμοποιήσει σύγχρονα, υψηλής αντοχής υλικά στο πλαίσιο. Τα πάντα είναι όπως ακριβώς ήταν το 1963. Η διαδικασία κατασκευής πραγματοποιείται σε τρεις διαφορετικές μονάδες της Jaguar και παρατηρώντας το αποτέλεσμα στην πίστα της Navarra, κάτω από τον ισπανικό εκτυφλωτικό ήλιο, δεν μπορώ να μην αναγνωρίσω τη μεθυστική ομορφιά στη μικροσκοπική σιλουέτα της Lightweight. Οι τροχοί των 15 ιντσών, με διαφορετικό πλάτος μπροστά και πίσω, μετατρέπουν την ιδιόρρυθμη σιλουέτα της E-Type με τα χαρακτηριστικά μικρά μετατρόχια σε κάτι απειλητικότερο.
Ο κινητήρας ο οποίος παρέχεται από τους ειδήμονες στο είδος Crosthwaite και Gardiner, έχει λόγο συμπίεσης 10:1 αποδίδοντας πια περίπου 340 ίππους. Το «Car One», αυτό δηλαδή που έχω μπροστά μου, εξοπλίζεται με σύστημα ψεκασμού καυσίμου για το οποίο όπως με προειδοποιούν είτε τροφοδοτεί «πάση δυνάμει» τον κινητήρα είτε καθόλου. Δεν μπορώ να πολυπιστέψω ότι ο ιδιοκτήτης της είναι πρόθυμος να αφήσει δημοσιογράφους να την οδηγήσουν για αρκετούς γύρους σε αυτό το τεχνικό circuit, ούτε ότι μπορώ να διασκεδάσω και πολύ οδηγώντας ένα αυτοκίνητο με επταψήφια τιμή και γκάζι που λειτουργεί περισσότερο σαν διακόπτης.
Φυσικά η οδήγηση είναι μόνο η μία πτυχή αυτής της ολοκαίνουργιας Lightweight. Την άλλη και εξίσου συγκλονιστική την ανακαλύπτεις μόλις ανοίξεις τη μικροσκοπική πόρτα και βυθιστείς στο επενδεδυμένο με κόκκινο δέρμα κάθισμα. Η λεπτή ξύλινη στεφάνη του τιμονιού είναι τεράστια, το γυμνό τούνελ μετάδοσης κυριολεκτικά καίει, ενώ η θέση του επιλογέα για το συγχρονιζέ κιβώτιο τεσσάρων σχέσεων είναι ιδανική. Το να χαρακτηρίσεις εκπληκτικά το όμορφο τιμόνι, τα μεγάλα όργανα – το δεξί σταματά στην ένδειξη των 160 μιλίων (260 χλμ./ώρα), ενώ το αριστερό χωρίζεται σε δεκάδες φτάνοντας ως τον αριθμό «70» – και τη θέα από το μικροσκοπικό παρμπρίζ προς το ανάγλυφο καπό είναι τουλάχιστον λίγο.
Ο εξακύλινδρος κινητήρας βρυχάται ήδη επιβλητικά από το ρελαντί. Ενα μεταλλικό κροτάλισμα από το σύστημα χρονισμού και πλήθος άλλων ήχων διαπερνούν το εσωτερικό του αυτοκινήτου, όπου η ατμόσφαιρα ξεπερνά τα όρια του αποπνικτικού σε συνδυασμό με τις οσμές από καυτό λάδι και καύσιμο. Πατάω το πεντάλ του γκαζιού και με τη συνοδεία ήχων που ποικίλλουν από μπάσο βρυχηθμό ως στρίγκλισμα υψηλών συχνοτήτων, βγαίνω από το pitlane καθώς το μηχανικό σύστημα ψεκασμού εκτελεί την ελάχιστα ευέλικτη λειτουργία την οποία κάνει ακόμη χειρότερη η διστακτικότητά μου. Το κιβώτιο των τεσσάρων σχέσεων είναι εύχρηστο και ελαφρύ σε αίσθηση αλλά με μακριά κλιμάκωση, ενώ το τιμόνι γίνεται πολύ ελαφρύτερο καθώς η ταχύτητα αυξάνεται.
Η E-Type είναι στενή, σχεδόν ταπεινή σε μέγεθος, αλλά απαιτεί τεράστια φυσική προσπάθεια, στοιχείο που επιδεινώνεται ακόμη περισσότερο από τη στενή κυκλική διαδρομή την οποία διανύουμε και απαιτεί πολλές αλλαγές σχέσεων, την «καλύτερή» μου αποσύμπλεξη και μυϊκή δύναμη προκειμένου απλώς να στρίψω το αυτοκίνητο.
Παρά το βάρος και τη λίγο πρωτόγονη φύση του, το σύστημα διεύθυνσης με κρεμαγέρα είναι συναρπαστικό, δίνοντας μια συνεχώς εναλλασσόμενη εικόνα της πρόσφυσης και της επιφάνειας που «περνά» κάτω από τα αγωνιστικά ελαστικά Dunlop CR65. To χωρίς υποβοήθηση σύστημα πέδησης παρέχει επίσης γενναιόδωρη πληροφόρηση παρά το μικρό μήκος της διαδρομής του πεντάλ του φρένου. Η ευθεία μετατρέπει την ασθμαίνουσα απόδοση της ροπής στις χαμηλές στροφές σε ένα κρεσέντο δύναμης που αυξάνει όσο ο δείκτης πλησιάζει τις 6.500 σ.α.λ. και συνοδεύεται από τις κλαγγές μεταλλικών στοιχείων, κορυφώνοντας σε ένα θριαμβευτικό ουρλιαχτό.
Σε αυτή την πίστα υπάρχει ένας συνδυασμός αριστερής – δεξιάς στροφής όπου ελλοχεύει ο κίνδυνος υποστροφής, ωστόσο αν βρεις τη σωστή γραμμή ο κινητήρας εισέρχεται στο ιδανικό φάσμα λειτουργίας του ακριβώς τη στιγμή που παρεμβαίνει το διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης για να επαναφέρει τον πίσω άξονα στον σωστό δρόμο.
Σε αντίθεση με ένα σύγχρονο sports car, η αίσθηση με τη Lightweight είναι σαν κάθε τμήμα της πίστας να διαστέλλεται. Πρέπει να φρενάρεις νωρίτερα, να είσαι πιο αποφασιστικός στις αλλαγές ταχυτήτων και να χειρίζεσαι το τιμόνι με ακρίβεια στην κορυφή της στροφής αντί να περιμένεις από ένα υπερευαίσθητο σύστημα υποβοήθησης να «παρέμβει», αλλά και να συμφιλιωθείς με την ιδέα της ακανόνιστης απόκρισης του κινητήρα. Οσο ο χώρος και ο χρόνος διαστέλλονται προσπαθώντας να ακολουθήσεις την ιδανική γραμμή, συνειδητοποιείς ότι έχεις πολύ περισσότερα πράγματα να κάνεις και ότι πρέπει να είσαι πολύ περισσότερο συγκεντρωμένος προκειμένου να συνδυάσεις κάθε στοιχείο σε ιδανική αλληλουχία, από την οποία θα αποκομίσεις το συναίσθημα μιας ακόμη πιο φρενήρους εμπειρίας.
Είναι σχεδόν εξαντλητικό και απολαυστικό ταυτόχρονα. Μπορεί να κάνω λάθη σε κάθε γύρο, ωστόσο έχω την αίσθηση ότι σε κάθε στροφή η Lightweight έχει ακόμη περισσότερα να δώσει. Επιστρέφω κάθε φορά με την υπόσχεση να τα καταφέρω καλύτερα, να βρω εκείνο τον ιδανικό συνδυασμό όπου το αυτοκίνητο γλιστράει απαλά με το πλάι συνεχίζοντας προς τα εμπρός, να κάνω αυτό το μικροσκοπικό υπέροχο αυτοκίνητο να αποδώσει στο μέγιστο των δυνατοτήτων του για μια ακόμη πιο καταιγιστική εμπειρία. Η πεμπτουσία της οδηγικής συγκίνησης βρίσκεται ακριβώς εδώ, στη γεμάτη ατέλειες τελειότητα αυτής της οδηγικής μηχανής. Σπουδαίο αυτοκίνητο!

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Autohub
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk