Στις 16 Δεκεμβρίου 2014 θα υποβληθούν δεσμευτικές προσφορές από τους υποψήφιους παραχωρησιούχους για την ανάπτυξη και λειτουργία του νέου διεθνούς αερολιμένα στο Καστέλι Ηρακλείου, σύμφωνα με τις δηλώσεις που έκανε την Παρασκευή στο Ηράκλειο ο υπουργός Υποδομών κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.
Παράλληλα, ο υπουργός Υποδομών εξήγγειλε την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) με τη μέθοδο της σύμβασης παραχώρησης, ενώ ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσουν τα απαραίτητα έργα στο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» προκειμένου να λειτουργήσει αξιοπρεπώς μέχρι την έναρξη λειτουργίας του νέου αερολιμένα.
Ο υπουργός Υποδομών, αναφερόμενος στο Καστέλι, σημείωσε ότι έχουν δείξει ενδιαφέρον για αυτό «επτά μεγάλοι όμιλοι, έλληνες και ξένοι» και ανακοίνωσε ότι στις 16 Δεκεμβρίου θα υποβληθούν οι τελικές προσφορές των υποψήφιων παραχωρησιούχων στη δεύτερη και τελευταία φάση του διαγωνισμού. Έτσι, τόνισε, ενδέχεται να υπάρχει ανάδοχος στις αρχές του 2015 και, μάλιστα, η σύμβαση παραχώρησης να υπογραφεί και να εγκριθεί από τη Βουλή στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2015.
Σύμφωνα με τον υπουργό, πρόκειται για επένδυση περίπου 800 εκατ. ευρώ, που έρχεται να δημιουργήσει «ένα αεροδρόμιο το οποίο θα αποτελέσει την καρδιά της αεροπορικής δραστηριότητας και των αεροπορικών μεταφορών στη Μεσόγειο, προς την Ευρώπη, την Αφρική και την Ασία».
Επίσης, ανακοίνωσε ότι θα ξεκινήσει χωροταξική μελέτη για τη συνολική αποτύπωση των χρήσεων γης στην περιοχή όπου θα αναπτυχθεί το νέο αεροδρόμιο, αλλά και μία αναπτυξιακή μελέτη συνολικά.
Παράλληλα, εξήγγειλε επέκταση των χώρων υποδοχής αναχωρήσεων και αφίξεων του «Νίκος Καζαντζάκης» περίπου 2.000 τ.μ., αλλά και παρεμβάσεις που θα βελτιώσουν την εικόνα του αεροδρομίου, προϋπολογισμού 15 εκατ. ευρώ, μετά από ένταξή τους στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων.
Χωρίς διόδια ο ΒΟΑΚ
Στο μεταξύ, ο κ. Χρυσοχοΐδης ανακοίνωσε την κατασκευή του ΒΟΑΚ, «ένα έργο το οποίο θα κοστίσει όσο χρειάζεται, σύμφωνα με τις μελέτες οι οποίες ξεκινάνε», με τη μέθοδο της σύμβασης παραχώρησης. Ωστόσο, δεν θα υπάρχουν διόδια, αλλά θα χρησιμοποιηθεί η πρακτική των πληρωμών διαθεσιμότητας.
Ο υπουργός Υποδομών μίλησε για συνδυασμό κεφαλαίων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), ιδιώτες επενδυτές και τράπεζες, που θα έρθουν να χρηματοδοτήσουν το έργο, με διάρκεια παραχώρησης τα 30 έτη.
Το Δημόσιο θα αναλάβει για αντίστοιχη περίοδο την αποπληρωμή του δανεισμού και της απόδοσης των κεφαλαίων του παραχωρησιούχου, είπε ο υπουργός Υποδομών, ενώ υπογράμμισε ότι το έργο δεν θα έχει διόδια, «όχι γιατί είμαστε λαϊκιστές, αλλά γιατί οι πιθανές απαλλοτριώσεις ενός παράπλευρου δικτύου, για να δώσουμε τη δυνατότητα εναλλακτικών διαδρομών, κοστίζουν τεράστια στην Κρήτη».
«Συνεπώς οδηγούμαστε σε ένα μοντέλο -όπως και το Καστέλι εξάλλου και το «Ελευθέριος Βενιζέλος» και μια σειρά άλλα μεγάλα πρότζεκτ που γίνονται στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή- με κεφάλαια μεικτά, δημόσια και ιδιωτικά, για να κατασκευάσουμε ένα δρόμο την ευθύνη του οποίου -συντήρηση, λειτουργία, οδική ασφάλεια- θα έχει η υπεύθυνη εταιρεία» τόνισε.
Πάντως, ο υπουργός Υποδομών σημείωσε ότι «το αργότερο στο τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2015 θα προχωρήσουμε στην πρώτη φάση της δημοπράτησης του έργου, έτσι ώστε το έργο στα μέσα του 2016 να ξεκινήσει». Νωρίτερα θα προκηρυχθεί στρατηγική μελέτη σκοπιμότητας από την οποία θα προκύψει η κυκλοφοριακή μελέτη και το χρηματοοικονομικό μοντέλο του έργου.
Στο μεταξύ, ο κ. Χρυσοχοΐδης σχολίασε ότι η χώρα δεν έχει ανάγκη τις εκλογές. «Πιστεύω επίσης ότι όσοι θέλουν να σκίζουν μνημόνια, αυτή δηλαδή η ατζέντα του «σκίζουμε τα μνημόνια» οδήγησε σε καταστροφές πριν από δύο εβδομάδες. Κάποιοι όμως δεν θέλουν να σκίζουν μόνο μνημόνια, θέλουν να σκίζουν και τους θεσμούς» δήλωσε.
«Στις αρχές του χρόνου, τον Φλεβάρη, έχουμε προεδρική εκλογή, δεν έχουμε βουλευτικές εκλογές. Όσοι, λοιπόν, επιχειρούν να σκίσουν τους θεσμούς, είναι προφανές ότι αυτό δεν ανταποκρίνεται ούτε στις ανάγκες τις χώρας για πολιτική σταθερότητα, ούτε στην προοπτική ότι του χρόνου θα έχουμε περίπου 3% ανάπτυξη, ούτε στις ανάγκες που έχει κυρίως η νέα γενιά για απασχόληση» κατέληξε.