O κτώ εικοσιτετράωρα μετά το ναυάγιο του «Sea Diamond» τα στοιχεία που έχουν προκύψει επιτρέπουν στους ειδικούς να σχηματίσουν μια όσο το δυνατόν σαφέστερη εικόνα για τις συνθήκες και τα αίτια τόσο της πρόσκρουσης όσο και της βύθισης του κρουαζιεροπλοίου στην Καλντέρα της Σαντορίνης.
Η πρόσκρουση
Τα σύγχρονα πλοία, λένε οι ειδικοί, έχουν ψηφιακούς χάρτες και δορυφορικά συστήματα εντοπισμού θέσης GΡS, τα οποία παρέχουν τη δυνατότητα κάθε στιγμή να ελέγχει αποτελεσματικά κάποιος πού βρίσκεται και προς τα πού κινείται. Οι ψηφιακοί χάρτες εξάλλου δείχνουν και τη θέση των επικίνδυνων υφάλων.
Τα πλοία επίσης διαθέτουν εξελιγμένα βυθόμετρα, τα οποία πληροφορούν διαρκώς τον πλοίαρχο και τα άλλα μέλη του πληρώματος στη γέφυρα το ακριβές βάθος της θάλασσας στο σημείο όπου βρίσκονται.
Επομένως, προσθέτουν, η πρόσκρουση του «Sea Diamond» σε ύφαλο, υπό τις καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν, οφείλεται σε ασυγχώρητο ανθρώπινο λάθος. Από τα έως τώρα στοιχεία προκύπτει ότι η πρόσκρουση πρέπει να έγινε ψηλά στα πλευρά του πλοίου, πάνω από τα διπύθμενα. Η εκδοχή αυτή στηρίζεται στις μαρτυρίες των επιβατών που διέμεναν στις τελευταίες προς τα κάτω καμπίνες, οι οποίοι ανέφεραν ότι είδαν νερά να εισέρχονται από το πάτωμα στις καμπίνες τους που βρίσκονταν πάνω από την ίσαλο γραμμή του πλοίου, τη νοητή γραμμή δηλαδή που ισορροπεί το πλοίο στο νερό, αλλά κάτω από το κύριο κατάστρωμα του πλοίου.
Η έκταση της ζημιάς
Από κατασκευαστική άποψη και για ένα πλοίο με μήκος περίπου 150 μέτρων, όπως το «Sea Diamond», το μέρος του πλοίου που βρίσκεται κάτω από το κύριο κατάστρωμά του συγκροτείται από στεγανές υποδιαιρέσεις ή καλύτερα από υδατοστεγείς φέτες (διαμερίσματα) που απέχουν η μία από την άλλη περίπου 10 μέτρα.
Με βάση το μήκος του πλοίου, υπάρχουν 14-15 φρακτές, ενώ το κύριο κατάστρωμα βρίσκεται δυόμισι-τρία μέτρα πάνω από την ίσαλο γραμμή.
Κανένα πλοίο, αναφέρουν οι ειδικοί, δεν είναι αβύθιστο όταν η ζημιά που έχει υποστεί είναι πολύ μεγάλη, και αυτό γιατί τα πλοία σχεδιάζονται για να αντέξουν την κατάκλυση από νερό, ύστερα από βλάβη, σε έναν ορισμένο αριθμό υδατοστεγών διαμερισμάτων και μόνο. Στη περίπτωση του «Sea Diamond», το πλοίο άντεχε την κατάκλυση με νερό σε δύο διαμερίσματά του, οπότε θα έπαιρνε μικρή κλίση και θα ισορροπούσε έτσι που να είναι ευχερής η απομάκρυνση των επιβατών και του πληρώματος. Από τα έως τώρα στοιχεία και με βάση τον χρόνο που χρειάστηκε για να βυθιστεί το σκάφος (σχεδόν 14 ώρες), προκύπτει το συμπέρασμα ότι το πλοίο δεν είχε υποστεί ζημιά σε περισσότερα από δύο διαμερίσματα.
Επομένως το ερώτημα που προκύπτει είναι το γιατί βυθίστηκε αφού κατακλύστηκαν μόνο δύο διαμερίσματά του, αφού ήταν σχεδιασμένο να αντέχει ζημιές σε δύο διαμερίσματα.
Η πιθανή απάντηση στο ερώτημα αυτό, συνεχίζουν, δεδομένου ότι το πλοίο κρατήθηκε στην επιφάνεια 14 ώρες, είναι ότι οι στεγανές φρακτές που περικλείουν το σημείο στο οποίο έγινε το ρήγμα δεν ήταν τελείως στεγανές, με συνέπεια το νερό να διαρρέει σταδιακά και προς τα γειτονικά διαμερίσματα.
Το ότι δεν ήταν τελείως στεγανές, υποστηρίζουν, σημαίνει δύο πράγματα: είτε ότι υπήρχαν κατασκευαστικές ατέλειες κατά τη ναυπήγηση του πλοίου είτε ότι είχαν ξεχαστεί ανοιχτά ορισμένα δευτερεύοντα ανοίγματα, όπως π.χ. μικρές πόρτες, ενώ θα έπρεπε να είναι ερμητικά κλειστά.
Ετσι το νερό δεν εγκλωβίστηκε στα δύο διαμερίσματα, αλλά με προοδευτική κατάκλυση εξαπλώθηκε στο πλοίο.
Βύθιση
Εφόσον το νερό μπορούσε να εισέλθει στα γειτονικά διαμερίσματα πέραν των δύο διαμερισμάτων που από κατασκευής του μπορούσαν να έχουν υποστεί ζημιά χωρίς σοβαρές επιπτώσεις, το πλοίο επρόκειτο σίγουρα να βυθιστεί ή να πάρει πολύ μεγάλη κλίση. Το πότε όμως θα βυθιζόταν δεν το γνώριζε ουδείς.
Επομένως η διαδικασία ρυμούλκησης προς τα αβαθή ήταν μια αβέβαιη διαδικασία, γιατί το πλοίο μπορεί να μην κατάφερνε να φθάσει ως εκεί.
Το βαθυσκάφος εντόπισε το «μαύρο κουτί»
Φως στις αιτίες που οδήγησαν στο ναυάγιο της Σαντορίνης αναμένεται να ρίξει το περιεχόμενο του «μαύρου κουτιού» του κρουαζιεροπλοίου «Sea Diamond» που εντοπίστηκε χθες στην κόντρα γέφυρα του πλοίου από το ρομποτικό βαθυσκάφος του ΕΛΚΕΘΕ.
Την ίδια ώρα ο εκπρόσωπος του ΠαΣοΚ κ. Π.Ευθυμίου τόνιζε σε δηλώσεις του ότι ένας υπουργός με τέτοια πολιτική συμπεριφορά- υποδεικνύοντας τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Εμμ.Κεφαλογιάννη – δεν έχει θέση στην κυβέρνηση. Ακόμη, ο κ. Ευθυμίου απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με το αν ο ιδιοκτήτης του κρουαζιεροπλοίου κ. Λοΐζου ανήκει στους «γαλάζιους» επιχειρηματίες, είπε ότι υπάρχουν στοιχεία για χαριστική και ευνοϊκή μεταχείριση των πλoίων συμφερόντων του επιχειρηματία στον οποίο ανήκει και το βυθισθέν «Sea Diamond» από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, στο «μαύρο κουτί» έχουν καταγραφεί τα πάντα από τη στιγμή της πρόσκρουσης, της ρυμούλκησης και της βύθισης, ενώ μετά την ανέλκυσή του θα παραδοθεί στον εισαγγελέα, καθώς αποτελεί στοιχείο της σχηματιζόμενης δικογραφίας.
Ακολούθως η κασέτα καταγραφής θα εξετασθεί αναλυτικά από στελέχη του Λιμενικού Σώματος, ειδικούς τεχνικούς, εκπροσώπους των ασφαλιστικών εταιρειών του πλοίου και στελέχη της διαχειρίστριας εταιρείας.
Επίσης χθες έγινε γνωστό ότι ο εισαγγελέας Νάξου θα ζητήσει την άρση του απορρήτου των κινητών τηλεφώνων του πλοιάρχου και των εκπροσώπων της εταιρείας που κατά τη διάρκεια του ατυχήματος είχαν επικοινωνία μαζί του.
* Η κυβέρνηση έχει τεράστιες ευθύνες για το ναυάγιο του «Sea Diamond», τόνισε χθες στα Χανιά ο πρόεδρος του Συνασπισμού κ. Αλέκος Αλαβάνος. Παράλληλα ο βουλευτής του ΣΥΝ κ. Γιάννης Δραγασάκης σε ερώτησή του προς τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας ζητεί να μάθει «για ποιον λόγο τέθηκε από τον κ. υπουργό επικεφαλής της προανακριτικής διαδικασίας πρόσωπο το οποίο δεν έχει σχετική αρμοδιότητα και επιπροσθέτως έχει καταγγελθεί για συγκάλυψη ερευνών, και όχι ο καθ΄ ύλην αρμόδιος για τον έλεγχο γενικός επιθεωρητής του Λιμενικού Σώματος».