Tesla: Μια αναμενόμενη πτώση
Μείωση καθαρών εσόδων κατά 71% καταγράφει η αμερικανική φίρμα το α’ τρίμηνο της χρονιάς εν μέσω μιας ευρύτερης δυσαρέσκειας για το πρόσωπο και τις πολιτικές ενέργειες του Elon Musk που συρρικνώνει προοδευτικά τις πωλήσεις της, συνδυαστικά με τη βραδεία ανανέωση του portfolio της αλλά και καθυστερήσεις στην παραγωγή του ανανεωμένου Model Y, του μοναδικού νέου μοντέλου των Αμερικανών τα αρκετά τελευταία χρόνια, με εξαίρεση το υπερβατικό Cybertrack που ούτως ή άλλως απευθύνεται σε ένα περιορισμένο κοινό.
Να σημειωθεί δε ότι, βάσει των όσων έχουν γίνει γνωστά, αν η Tesla δεν κατέγραφε έσοδα ύψους 595 εκατ. δολαρίων από την τακτική της συνδυαστικής καταμέτρησης εκπομπών διοξειδίου άνθρακα πουλώντας credits σε άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, το μέγεθος εσόδων θα ήταν αρνητικό.
Ενδεικτικότερη ίσως της κατάστασης είναι η τοποθέτηση του συνήθως αναπολογητικού για τις επιλογές του E. Musk, ο οποίος δήλωσε μετά την ανακοίνωση των ανωτέρω αποτελεσμάτων: «Νομίζω ότι ξεκινώντας από τον προσεχή Μάιο ο χρόνος που αφιερώνω στο DOGE και στα κυβερνητικά μου καθήκοντα θα μειωθεί σημαντικά. Οπως ίσως ήδη γνωρίζουν ορισμένοι, υπήρξαν κάποιες παρενέργειες από τον χρόνο που δαπανώ με την κυβέρνηση». Το κατά πόσο το ζήτημα οφείλεται σε ποσοτικά κριτήρια κατανομής χρόνου ή σε ποιοτικά, είναι κάτι που θα το δείξει η συνέχεια.
ΕΕ: Αναθεώρηση της πολιτικής δασμών απέναντι στην Κίνα
Η άσκηση εξωτερικής οικονομικής πολιτικής με εκβιαστικούς όρους από μέρους των ΗΠΑ αναθέρμανε τη διάθεση διαπραγματεύσεων ανάμεσα σε ΕΕ και Κίνα (και) στο ζήτημα των δασμών που αφορούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Ηδη από τα μέσα Απριλίου γίνονται επαφές ανάμεσα σε κορυφαίους ευρωπαίους και κινέζους αξιωματούχους προκειμένου να βρεθεί μια εναλλακτική στους σχετικά πρόσφατους αλλά προ «καταιγίδας» Trump επιβεβλημένους δασμούς που αφορούν τα ηλεκτροκίνητα οχήματα που ταξιδεύουν από την Κίνα στην Ευρώπη και οι οποίοι κυμαίνονται μεταξύ 17,8% και 45,3%, συνυπολογιζόμενου του προϋπάρχοντος 10%.
Βάσει των όσων έχουν γίνει γνωστά, η εναλλακτική λύση που διερευνάται είναι ο καθορισμός ελάχιστης τιμής για τα EV κινεζικής παραγωγής.
Σε παράλληλη και πιο πρόσφατη εξέλιξη η ΕΕ φέρεται να αγνοεί τις προγλωσσικές μεν, σαφείς δε παραινέσεις του D. Trump να αποκόψει την Κίνα, σημειώνοντας ότι οι διαπραγματεύσεις με τις ΗΠΑ και οι διαπραγματεύσεις με την Κίνα «αποτελούν δύο εντελώς ξεχωριστά ζητήματα».
Σε αναζήτηση ευρωπαϊκής παραγωγής η MG
Ως μια άλλη πτυχή της αναθέρμανσης των σχέσεων μεταξύ ΕΕ και Κίνας θα μπορούσε να εκληφθεί και η πρόσφατη ανακοίνωση της MG, ιδιοκτησίας της κινεζικής SAIC, για την κατασκευή του πρώτου της εργοστασίου σε ευρωπαϊκό έδαφος.
Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες η MG, η οποία αποτελεί την κινεζικών συμφερόντων μάρκα με τις υψηλότερες πωλήσεις και τη μεγαλύτερη διείσδυση στην ευρωπαϊκή αγορά, αναμένεται να ανακοινώσει την τοποθεσία και τη χώρα που θα φιλοξενήσει την πρώτη της βιομηχανική μονάδα στη Γηραιά Ηπειρο το προσεχές καλοκαίρι ενώ φέρεται ήδη να μελετά ακόμα και τη δημιουργία ενός δεύτερου εργοστασίου στην Ευρώπη σε κοντινό χρόνο.
Εν είδει υπενθύμισης, οι ευρωπαϊκοί δασμοί «κλήρωσαν» στη SAIC το υψηλότερο ποσοστό (45,3%), εξ ου και η πρόθεση για την κατασκευή εργοστασίου. Ωστόσο οφείλουμε να σημειώσουμε ότι την επαύριο της επιβολής τους, τον περασμένο Οκτώβριο, η Κίνα ως μέσο πίεσης είχε αποθαρρύνει τις αυτοκινητοβιομηχανίες της να επιδιώξουν την κατασκευή μονάδων παραγωγής στην ΕΕ μέχρι νεωτέρας.