Η φράση «δεν έχω δουλέψει ποτέ στη ζωή μου αλλά έχω εργαστεί πάρα πολύ σκληρά» εκφράζει την πορεία ενός ανθρώπου με πολυετή εμπειρία στα σχεδιαστικά κέντρα ευρωπαϊκών οίκων και ασιατικών αυτοκινητοβιομηχανιών συμμετέχοντας ή υπογράφοντας τη δημιουργία σημαντικών μοντέλων και για την ελληνική αγορά. Στη συνάντησή μας στην Αθήνα, στο πλαίσιο της έλευσης του brand Deepal από την Changan Hellas του ομίλου Autohellas, φώτισε τις κύριες προτεραιότητες της νέας μάρκας μιλώντας για το S07 ως ένα δυνητικό success story της ευρωπαϊκής αγοράς.
Τι θα απαντούσατε σε όσους υποστηρίζουν ότι όλα τα κινεζικής προέλευσης αυτοκίνητα είναι ίδια;
«Η απάντηση σε αυτό έχει πολλές παραμέτρους. Κατ’ αρχάς, η αίσθηση που έχουμε για το ότι τα κινεζικά αυτοκίνητα είναι ίδια βασίζεται στην υπάρχουσα γνώση που έχουμε για τα αυτοκίνητα που βλέπουμε. Οσα βλέπουμε αυτόν τον καιρό στον δρόμο είναι πολύ παλιά κινεζικά. Μιλώντας για τα Deepal που έρχονται τώρα στην Ευρώπη, θεωρώ ότι το S07, στο οποίο βρισκόμαστε τώρα, σίγουρα διαφέρει. Αυτή είναι η προσωπική μου άποψη, αλλά νομίζω ότι θα την υιοθετήσει πολύς κόσμος. Από την άλλη πλευρά, σε κάθε εποχή υπάρχει μία γραμμή η οποία αντικατοπτρίζει το γούστο του κόσμου και ίσως και στις δεκαετίες του ’80 και του ’90 και του 2000 τα αυτοκίνητα να έμοιαζαν μεταξύ τους, όπως ακριβώς και σήμερα ίσως κάποια αυτοκίνητα μοιάζουν μεταξύ τους. Οπότε μάλλον δεν είναι και τόσο δίκαιο να συγκρίνουμε το παρελθόν που έχουμε στο μυαλό μας με το παρόν. Αλλά θα το δείξει ο καιρός».
Αρκετοί συνάδελφοί σας ισχυρίζονται ότι συχνά κοιτάζουν στο παρελθόν μιας εταιρείας για να πάρουν ιδέες. Πώς προσεγγίζετε εσείς αυτή την πρακτική;
«Διαφωνώ με την αρχή να παίρνουμε ιδέες από το παρελθόν. Θεωρώ ότι τα μοντέλα-σταθμοί στην ιστορία του σχεδιασμού αυτοκινήτων ήταν πάντοτε μοντέρνα και μερικά μπορεί να παραμένουν ακόμη νέα ύστερα από 40, 50 ή 60 χρόνια. Δεν θεωρώ λοιπόν ότι είναι σωστό να βλέπουμε την ιστορία ή το γκαράζ του παρελθόντος μιας εταιρείας για να πάρουμε ιδέες, αυτές πρέπει να ξεκινούν από τις υπάρχουσες ή τις μελλοντικές ανάγκες. Σε ό,τι αφορά την Deepal ή οποιαδήποτε άλλη μάρκα του ομίλου Changan, θεωρώ ότι τώρα δημιουργούμε την γκάμα και την ιστορία της».

Οταν ξεκινάτε να σχεδιάσετε ένα αυτοκίνητο, επηρεάζεστε από το γεγονός ότι αυτό θα κυκλοφορήσει πέρα από την Κίνα και στην Ευρώπη ή στις ΗΠΑ;
«Ολα ξεκινούν από το γεγονός ότι η Κίνα αποφάσισε να φτιάξει ένα σχεδιαστικό κέντρο έξω από την Κίνα, στη δική μας περίπτωση στο Τορίνο της Ιταλίας, μια από τις πρωτεύουσες του σχεδιασμού παγκοσμίως. Αρα δεν θα μπορούσε παρά να είναι επηρεασμένο από το ευρωπαϊκό γούστο. Στην ομάδα της Changan έχουμε μέλη από 30 εθνικότητες. Οπότε σίγουρα υπάρχει μια παγκοσμιοποίηση αλλά και μια “ευρωπαϊκοποίηση”. Το Deepal S07 φτιάχτηκε πρώτα για την κινεζική αγορά, είχε πάρα πολύ μεγάλη επιτυχία εκεί, φτάνοντας έναν αριθμό 20.000 μονάδων τον μήνα, και τότε η εταιρεία θεώρησε ότι θα ήταν ένα πάρα πολύ ασφαλές βήμα η κυκλοφορία του σε άλλες αγορές, ώστε να δει πώς θα αντιδράσει ο ευρωπαίος καταναλωτής. Σας θυμίζω επίσης ότι είναι σχεδιασμένο από ευρωπαίους σχεδιαστές».
Πώς θα περιγράφατε τη σχεδιαστική φιλοσοφία του ομίλου Changan σήμερα;
«Η Changan πρεσβεύει τη “long lasting ασφάλεια”, αυτό σημαίνει το όνομά της. Ειδικότερα στα μοντέλα Deepal που διατίθενται τώρα στην Ελλάδα η κυρίαρχη έννοια είναι η συμβιωτική σχέση αισθητικής με τις ανθρώπινες ανάγκες και την έγνοια για την προστασία του περιβάλλοντος μέσω της τεχνολογίας. Αυτό ακριβώς περιγράφει και ο εξωτερικός και ο εσωτερικός σχεδιασμός του Deepal S07, που είναι τεχνολογικά προηγμένο αλλά σέβεται τη φύση, κάτι που εκφράζεται και οπτικά».
Υπάρχει μια σταθερά στη σχεδίαση κάθε μοντέλου του ομίλου που εκπροσωπείτε;
«Παρά τη διαφορετική φιλοσοφία των εταιρειών στον όμιλο Changan, η βασική σταθερά είναι η ασφάλεια που προσφέρει στους ανθρώπους και η διάρκεια των μοντέλων της στον χρόνο, αναβαθμίζοντας την ποιότητα της ζωής τους».
Πώς διαχωρίζετε σχεδιαστικά το Deepal S07 από το S05;
«Το S07 είναι το μεγαλύτερο και σε μέγεθος αλλά και σε ηλικία, καθώς δημιουργήθηκε πριν από το S05 και ουσιαστικά εισήγαγε τις αρχές της μάρκας που λέγεται Deepal. Το S05 είναι πιο mainstream, λιγότερο “κοφτερό” αυτοκίνητο, είναι λίγο λιγότερο δυναμικό αλλά είναι προηγμένο τεχνολογικά καθώς είναι νεότερο σε ηλικία. Οπότε ουσιαστικά η εταιρεία παρατήρησε τον κόσμο, κυρίως στην Κίνα, και “μαλάκωσε” λίγο το σχήμα σε σχέση με τον δυναμισμό που έχει το S07, το οποίο στην Ευρώπη θεωρούμε ότι μπορεί να έχει περισσότερη απήχηση».

Πώς αισθάνεστε όταν βλέπετε στον δρόμο τα αυτοκίνητα που έχετε σχεδιάσει;
«Αισθάνομαι ικανοποίηση, ειδικά όταν τα βλέπω συχνότερα στον δρόμο. Το Deepal S07 είναι πιο ιδιαίτερο για μένα, καθώς δημιουργήθηκε υπό δύσκολες συνθήκες. Tο πρόγραμμα έπρεπε να ολοκληρωθεί σε πάρα πολύ μικρό χρονικό διάστημα, διότι έπρεπε να αυξηθεί ο αριθμός παραγωγής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα.
Ετσι αυτό το αυτοκίνητο σχεδιάστηκε σε λιγότερο από έξι μήνες, σηματοδοτώντας το ταχύτερο πρόγραμμα σχεδίασης παγκοσμίως. Κανένα άλλο αυτοκίνητο δεν είχε ολοκληρωθεί πριν σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα, από το μηδέν έως το τελικό αποτέλεσμα. Η “ανταμοιβή” ήταν ότι ολοκληρώθηκε και πούλησε πάρα πολύ καλά. Ως εταιρεία και ως ομάδα δείξαμε ότι μπορέσαμε να αντεπεξέλθουμε σε μια δυσκολία που δεν είχε υπάρξει ξανά πριν. Αυτό το αυτοκίνητο το αγαπάω λίγο παραπάνω από τα άλλα, γιατί κουβαλάει λίγο περισσότερη από την προσωπική προσπάθεια αλλά και την ικανοποίηση για αυτήν».
Δημιουργεί αυτό το κατόρθωμα εκ μέρους σας, εκ μέρους της ομάδας σας, ένα προηγούμενο και για το επόμενο μοντέλο;
«Ναι, γιατί κάθε δυσκολία που ικανοποιείται δημιουργεί ένα καινούργιο δεδομένο, ανεβάζει τον πήχη πιο ψηλά, οπότε αφού το έκανες μια φορά πρέπει να μπορείς να το ξανακάνεις. Αυτό ορίζει τη σταθερότητα ενός επαγγελματία και προφανώς και την ποιότητα. Αν μπορείς λοιπόν να παραμένεις στο ίδιο επίπεδο για περισσότερο καιρό περισσότερες φορές, σημαίνει πως αυτό που κάνεις αποδεικνύεται ότι το κάνεις σωστά».

Η έννοια της βιώσιμης κινητικότητας που είναι πολύ δημοφιλής τα τελευταία χρόνια πόσο επηρεάζει τη δουλειά σας;
«Η βιώσιμη κινητικότητα αποτελεί έναν από τους στόχους μας ως μέρος ενός τρίπολου που συναντάς παντού στο αυτοκίνητο, ακόμα και στα φώτα του, ως μια αξία που ο σχεδιαστής προσπαθεί να αναδείξει. Ο στόχος μας είναι να έχουμε ένα καλύτερο περιβάλλον. Το ίδιο το αυτοκίνητο από μόνο του δεν ρυπαίνει, αλλά προσέχουμε πάρα πολύ και τον τρόπο της κατασκευής του, από τον τρόπο που φτιάχνεται η μπαταρία, από τα υλικά που χρησιμοποιούνται, την πορεία και τον τόπο της συναρμολόγησής του ώστε να έχει το χαμηλότερο δυνατό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Η αυτοκινητοβιομηχανία γενικότερα είναι μια τίμια βιομηχανία, διότι περνάει από πάρα πολλά τεστ και φίλτρα και πρέπει να αντεπεξέρχεται σε αυτά».
Θα λειτουργούσατε διαφορετικά από άποψη σχεδίασης αν αυτό το αυτοκίνητο ήταν θερμικό και όχι ηλεκτρικό;
«Φυσικά. Η ηλεκτρική πλατφόρμα είναι λίγο πιο εύκολη. Αν έχεις έναν κινητήρα μπροστά και μετά από τον κινητήρα έχεις ένα ψυγείο και μετά την μπάρα σύγκρουσης και μετά τον αφρό και μετά το πλαστικό, όλο αυτό αλλάζει τον πρόβολο. Θέλει ίσως περισσότερη μαστοριά για να φτιάξεις ένα θερμικό αυτοκίνητο.
Ωστόσο στα ηλεκτρικά υπάρχει η παράμετρος του αμαξώματος. Ενα ηλεκτρικό SUV, για παράδειγμα, δεν είναι τόσο δύσκολο. Μια ηλεκτρική μπερλίνα, ένα sedan είναι πιο δύσκολο, διότι η μπαταρία αυξάνει το ύψος του αυτοκινήτου και δεν φαίνεται το ίδιο. Εξαρτάται λοιπόν από τον τύπο. Στην προκειμένη περίπτωση είχαμε το περιθώριο να “παίξουμε” με τις αναλογίες. Το παρμπρίζ αυτού του αυτοκινήτου αρχικά προβλεπόταν να είναι λίγο πιο μπροστά, αλλά δεν σηκώθηκε στον άξονα “Z”, σηκώθηκε κατά μήκος της επίκλισης του τζαμιού. Οπότε σηκώνοντάς το πήγε και πιο πίσω και φτιάξαμε ένα πιο μακρύ καπό και πολύ ωραίες αναλογίες όπως το βλέπουμε από το πλάι. Είναι ένα πάρα πολύ δυναμικό σχήμα».

Εχετε εργαστεί στο παρελθόν σε μη κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Εργαζόμενος σήμερα στον όμιλο Changan πόση ελευθερία έχετε;
«Περισσότερη, διότι η Changan δεν έχει παρελθόν, οπότε δημιουργούμε τώρα το μέλλον της και στο μέλλον θα έχει παρελθόν. Αρα η ευρύτητα της πορείας που σχεδιάζει ο σχεδιαστής είναι μεγαλύτερη».
Υπάρχει συνάφεια ανάμεσα στην εξωτερική σχεδίαση και στην αίσθηση στο εσωτερικό του S07;
«Η σχεδιαστική ομάδα που επιμελήθηκε το εσωτερικό του S07 ήταν σε άψογη συνεργασία με την ομάδα που σχεδίασε το εξωτερικό.
Αν εγώ ήθελα, για παράδειγμα, να σηκώσω την “belt line”, άλλαζε δραστικά το σημείο όπου θα φτάσει το πάνελ της πόρτας. Αν εγώ ήθελα να χαμηλώσω το αυτοκίνητο, άλλαζε δραστικά το σημείο “H-point” όπου κάθεται ο οδηγός. Οπότε αυτή η γρήγορη συνεργασία και σε δραστικά μικρό χρόνο έπαιξε σημαντικό ρόλο για τον συνδυασμό του εσωτερικού με το εξωτερικό. Η μινιμαλιστική προσέγγιση και το καθαρό μήνυμα ισχύει και για τα δύο.
Το εσωτερικό ήθελα να εκφράζει τις αξίες του premium και της άνεσης, άρα εμπνέεται από τα γιοτ. Το εξωτερικό επίσης ήθελα να έχει πολύ καθαρές αναλογίες και καθώς το αυτοκίνητο στέκεται σωστά στους τροχούς αφαιρέσαμε στοιχεία από την εμφάνισή του ώστε να εκπέμπει την τεχνολογία που διαθέτει, είτε μιλάμε για τις διαδραστικές οθόνες είτε για τα φώτα».

Ποιες είναι οι προτεραιότητές σας για την επόμενη πενταετία;

«Η δραστηριότητα του σχεδιαστή είναι πολύ απαιτητική. Εγώ δεν έχω δουλέψει ποτέ στη ζωή μου αλλά έχω εργαστεί πάρα πολύ σκληρά. Από πολύ μικρός αγαπούσα το αυτοκίνητο και συνεχίζω να το αγαπώ σε αμείωτο ρυθμό.
Τώρα, ως διευθυντής Σχεδίασης, αυτό που κοιτάζω περισσότερο είναι η ποιότητα της καθημερινότητας να είναι υψηλή. Να είναι το τμήμα υγιές, ήρεμο, να μπορούν τα παιδιά να σκεφτούν με καθαρό τρόπο ό,τι θέλουν και να δίνουμε όλοι μαζί ένα συγκεκριμένο μήνυμα, το οποίο είναι συνδεδεμένο με τον καταναλωτή. Είμαστε σταθερά και συνεχόμενα παρόντες μαζί σας.
Με έναν βουβό τρόπο, δεν μας γνωρίζετε και δεν σας γνωρίζουμε, αλλά μελετούμε το κοινό, το ακούμε και προσπαθούμε να δώσουμε κάτι από τη γνώση μας στην καθημερινότητά του.
Ολο αυτό το οικοσύστημα πρέπει, κατά την άποψή μου, να λειτουργεί υπό ηθική ακεραιότητα και με όρους ευγένειας. Καθώς περνάμε τις περισσότερες ώρες της ζωής μας στον εργασιακό χώρο τον οποίο αγαπούμε, πρέπει αυτός να είναι ποιοτικά ακέραιος.
Οταν αυτό συμβαίνει, αντικατοπτρίζεται στην ομορφιά του αυτοκινήτου και στο πόσο καλές είναι οι σχέσεις των ανθρώπων. Αν δεν τα πηγαίνουμε καλά μεταξύ μας, εσείς θα κάνετε ένα εσωτερικό και εγώ ένα εξωτερικό το οποίο μπορεί να μην “παντρεύονται” και αυτό θα το πληρώσει ή δεν θα το πληρώσει ο καταναλωτής».



