Με ξεχωριστό ταλέντο στο να κερδίζει το ενδιαφέρον του κοινού για μια σειρά από λόγους που σχεδόν σε κάθε μοντέλο της είναι διαφορετικοί, η Lexus βλέπει τώρα μια νέα ευκαιρία στο πεδίο της ηλεκτροκίνησης μετά την επί δεκαετίες ταύτισή της με την υβριδική τεχνολογία. Με αιχμή του δόρατος το ανανεωμένο RZ που βλέπετε στις φωτογραφίες (το οποίο θα κυκλοφορήσει και στην ελληνική αγορά από τον ερχόμενο Νοέμβριο) και ακόμη δύο προσθήκες (η μία αφορά το fastback ES που είδαμε τον Μάρτιο στις Βρυξέλλες και η άλλη αναμένεται), η ιαπωνική εταιρεία επιχειρεί να κερδίσει τον «χαμένο» χρόνο έναντι άλλων premium κατασκευαστών με περισσότερα ηλεκτρικά μοντέλα τα τελευταία χρόνια.
Τα εισαγωγικά κρίνονται απαραίτητα διότι οι προτεραιότητες της Lexus δεν ήταν ποτέ ποσοτικές αλλά ποιοτικές, στον βαθμό που η ίδια επιθυμεί να διαμορφώνει τις επιθυμίες των πελατών της. Η απόδοση αυτής της τακτικής δεν φαίνεται μόνο στο πεδίο των πωλήσεων αλλά και στο κοινό που τελικά την επιλέγει ανάμεσα στις άλλες προτάσεις της αγοράς.

Επανεκκίνηση
Με δεδομένη την ήδη τολμηρή σχεδιαστική προσέγγιση του RZ, οι βελτιώσεις που αυτό υπέστη εστιάζονται στην αποδοτικότητα, τον χρόνο φόρτισης και την αυτονομία του, με την τεχνολογία «steer by wire» να κάνει τη διαφορά ανεξαρτήτως κατηγορίας και μεγέθους.
Για την ιστορία, δεν υπάρχουν αλλαγές στα κρίσιμα μήκη του αμαξώματος (4,80 μέτρα) και του μεταξονίου (2,85 μέτρα), αριθμοί που το κατατάσσουν ψηλά ανάμεσα στα D-SUV. Κάποιες διακριτικές επεμβάσεις στους προφυλακτήρες και το αεροδυναμικό βοήθημα της πέμπτης πόρτας απασχόλησαν τους σχεδιαστές της εταιρείας, την ώρα που οι μηχανικοί της έχοντας εξασφαλίσει το χαμηλό κέντρο βάρους και την αυξημένη ακαμψία του πλαισίου επικεντρώθηκαν στα σημαντικά: την αύξηση της χωρητικότητας της μπαταρίας από τις 71,4 στις 77 kWh (με νέο σύστημα προθέρμανσης που μειώνει τον χρόνο φόρτισης σε χαμηλές θερμοκρασίες), την τοποθέτηση ενσωματωμένου φορτιστή 22 kW (από 11 kW που ήταν πριν) για ταχύτερη φόρτιση σε εναλλασσόμενο AC ρεύμα και τη διατήρηση της δυνατότητας DC ταχυφόρτισης στα 150 kW.
Την ίδια στιγμή οι επιλογές ισχύος είναι τρεις, με τη «βασική» έκδοση RZ 350e να αποδίδει 224 ίππους και 269 Nm ροπής που φτάνουν στους μπροστινούς τροχούς, την ενδιάμεση τετρακίνητη RZ 500e με τους 381 ίππους και τα 538 Nm ροπής να καταγράφει αυτονομία 500 χλμ. με μία επαναφόρτιση και την κορυφαία τετρακίνητη RZ 550e F-SPORT (των σχεδόν 450 χλμ. αυτονομίας) που κάνει ό,τι υποδηλώνει ο τίτλος της, καθώς οι 408 ίπποι της εξασφαλίζουν επιτάχυνση από στάση σε 4,4 δευτερόλεπτα (με ειδικές ρυθμίσεις στην ανάρτηση – MacPherson στον μπροστινό άξονα, διπλά ψαλίδια στον πίσω) και εμφανώς σπορ οδική συμπεριφορά, για την οποία θα μιλήσουμε σε επόμενο χρόνο. Αναβαθμισμένο εμφανίζεται και το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα τετρακίνησης DIRECT4 που με κριτήρια τη γωνία του τιμονιού, τον βαθμό πρόσφυσης των τροχών και την ταχύτητα του αυτοκινήτου προσφέρει πλέον μεγαλύτερο εύρος κατανομής της ροπής στον μπροστινό και τον πίσω άξονα (από 80:20 έως 0:100), πάντοτε σε συνδυασμό με τη χαρτογράφηση της μονάδας ελέγχου των δυναμικών χαρακτηριστικών του αυτοκινήτου (Vehicle Dynamics Integrated Management).

«Στρίβειν» διά της τεχνολογίας
Αν ορισμένα από τα παραπάνω σας φαίνονται πολύ τεχνικά, ας μιλήσουμε τώρα απλούστερα για τη μεγαλύτερη καινοτομία σε αυτό το RZ, το σύστημα «steer by wire». Χάρη σε αυτό δεν υπάρχει καμία μηχανική/φυσική σύνδεση ανάμεσα στο τιμόνι και στους κατευθυντήριους τροχούς. Ολα γίνονται μέσω επεξεργαστών, λογισμικού και αισθητήρων που υπολογίζοντας τη θέση του τιμονιού και την ταχύτητα του αυτοκινήτου ρυθμίζουν τη γωνία στροφής των τροχών.
Σε παλαιότερη επαφή με την πρώτη γενιά του συστήματος και το μη κυκλικό, κομμένο στη βάση και στην κορυφή τιμόνι, η αίσθηση ήταν τόσο άμεση που αφενός απαιτούσε χρόνο προσαρμογής, αφετέρου έκανε την οδήγηση πολύ διασκεδαστική. Το δε εργονομικό πλεονέκτημα του συστήματος είναι ότι «καταργώντας» την κολόνα του τιμονιού υπάρχει πλέον περισσότερος χώρος για τα γόνατα του οδηγού στην είσοδο και την έξοδο από το RZ. Οι Ιάπωνες χρησιμοποιούν τη λέξη «Yoke» για αυτή τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει το νέο σύστημα διεύθυνσης (με τα paddles πίσω από το τιμόνι για το Interactive Manual Drive που δίνει την εντύπωση χειροκίνητων αλλαγών οκτώ ταχυτήτων στο αυτόματο κιβώτιο), το οποίο δεν έχει επηρεάσει καθόλου την κατασκευαστική αρτιότητα, τα κορυφαία υλικά και την πραγματικά πολυτελή αίσθηση που δίνει το RZ ανεξαρτήτως του καθίσματος που βρίσκεται κάποιος. Διόλου άσχημα για ένα αυτοκίνητο με εγγύηση 11 ετών ή για 1.000.000 χλμ., το οποίο τοποθετείται στην αφρόκρεμα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας.



