Αξιοποιώντας το σύστημα Αυτόματης Αναγνώρισης Πλοίων (Automatic Identification System) η διεθνής ερευνητική ομάδα συνέλεξε περίπου ένα τρισεκατομμύριο καταγραφές, οι οποίες αντιστοιχούν στις διαδρομές περίπου 50.000 πλοίων κατά το χρονικό διάστημα 2016-2020. Στη συνέχεια δημιούργησε ειδικούς αλγορίθμους προκειμένου να αναλυθεί ο τεράστιος όγκος δεδομένων. «Αναλύθηκαν χωροχρονικά δεδομένα κίνησης (τροχιές) των πλοίων πολλών ετών, τα οποία μετασχηματίστηκαν σε ποσοτικές μεταβλητές (δείκτες). Οι δείκτες αυτοί συμπεριλαμβάνουν τον αριθμό των πλοίων που περιμένουν εντολές, τον συνολικό αριθμό ναυτικών μιλίων που ταξιδεύουν τα πλοία μέσα σε ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, τη μέση ταχύτητα και άλλες παραμέτρους. Στη συνέχεια, αυτές οι τιμές χρησιμοποιήθηκαν για να υπολογιστούν οι μεταβολές που προκλήθηκαν την περίοδο της πανδημίας» εξήγησε ο δρ Δ. Ζήσης.
Η κινητικότητα
Προκειμένου το δείγμα να είναι αντιπροσωπευτικό της πραγματικής θαλάσσιας κυκλοφορίας, οι επιστήμονες επέλεξαν να μελετήσουν τέσσερις τύπους πλοίων: πλοία που μετέφεραν εμπορευματοκιβώτια, πλοία που μετέφεραν στερεά χύδην φορτία (όπως παραδείγματος χάριν δημητριακά), υγρά χύδην φορτία (όπως παραδείγματος χάριν πετρέλαιο) και επιβατηγά πλοία. Χρησιμοποιώντας εξειδικευμένα στατιστικά μοντέλα εκτιμήθηκε η αναμενόμενη μεταβολή της κίνησης των πλοίων, στην περίπτωση που δεν είχε μεσολαβήσει η κρίση του κορωνοϊού. Διαπιστώθηκε ότι στην πλειονότητα των περιπτώσεων η κινητικότητα των πλοίων αναμενόταν να παρουσιάσει αύξηση, ακολουθώντας την τάση των προηγούμενων ετών. Ωστόσο, τα πραγματικά δεδομένα της κίνησης των πλοίων ανέδειξαν μία διαφορετική πραγματικότητα: η κινητικότητα μειώθηκε κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2020, σε ορισμένες μάλιστα κατηγορίες πλοίων ιδιαίτερα έντονα. Παραδείγματος χάριν, από τον Μάρτιο μέχρι τον Ιούνιο του 2020 η κίνηση των πλοίων που μετέφεραν εμπορευματοκιβώτια μειώθηκε μέχρι και 13,77%, ενώ για τα επιβατηγά πλοία η κίνηση μειώθηκε μέχρι και 42,77%.
Ισχυρές αντοχές
«Συνολικά υπήρξαν τομείς της ναυτιλίας που επλήγησαν πολύ περισσότερο από άλλους, όπως παραδείγματος χάριν ο κλάδος της επιβατηγού ναυτιλίας και συγκεκριμένα ο κλάδος της κρουαζιέρας, ενώ άλλοι επέδειξαν ανθεκτικότητα παρά τις αντίξοες συνθήκες» εξήγησε συμπερασματικά ο κ. Ζήσης προσθέτοντας: «Με εξαίρεση τον κλάδο της κρουαζιέρας, μπορούμε να αναφέρουμε ότι η ναυτιλία επέδειξε ισχυρές αντοχές εν μέσω μιας πολύ δύσκολης κατάστασης. Αυτό βέβαια που δεν διαφαίνεται στη συγκεκριμένη μελέτη είναι το ανθρώπινο κόστος καθώς, εξαιτίας των περιορισμών που επιβλήθηκαν στους λιμένες, ήταν αδύνατο για τα περισσότερα βαπόρια να αλλάξουν πληρώματα, με αποτέλεσμα πολλοί ναυτικοί να μείνουν για μεγάλα χρονικά διαστήματα μακριά από τα σπίτια τους». Η ερευνητική ομάδα συνεχίζει την ανάλυση των δεδομένων μέχρι τον παρόντα χρόνο προκειμένου να δημιουργήσει εργαλεία βελτίωσης της θαλάσσιας κυκλοφορίας, αλλά και δείκτες της οικονομικής δραστηριότητας.