Αυθεντικότητα, αριστεία, κομψότητα, ελευθερία, οξύνια, tailoring, ενέργεια, έκφραση, αυτοπεποίθηση, κάποιος που χαίρεται το να ζει μέσα στο δικό του, μοναδικό σώμα και θέλει όλα να είναι κομμένα και ραμμένα στα μέτρα αυτού του σώματος, κάποιος που πάνω από όλα φροντίζει να ντύνεται κομψά και μοντέρνα. Είναι η εργατική τάξη.
Αυτές τις απαντήσεις έδωσαν διάσημοι προσκεκλημένοι στο Met Gala 2025 στο ερώτημα «Τι σημαίνει για σένα ο όρος “dandy”».
Για άλλη μία χρονιά, η πρώτη Δευτέρα του Μαΐου ήταν αφιερωμένη στη μόδα. Καθώς τότε πραγματοποιείται εδώ και 87 χρόνια το γκαλά για την οικονομική ενίσχυση του Ινστιτούτου Κοστουμιών του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης της Νέας Υόρκης.
Το κοσμοπολίτικο γκαλά που λαμβάνει χώρα μέσα στο μουσείο, και στο οποίο μπορεί κάποιος να παρευρεθεί μόνο κατόπιν προσκλήσεως, αποτελεί πλέον το απόλυτο red carpet γεγονός της χρονιάς. Με κάθε εμφάνιση να συζητιέται για μέρες και τους πρωταγωνιστές να θέλουν να ξεχωρίσουν με τολμηρά looks και θεατράλε εμφανίσεις. Όμως, υπό τον τίτλο «Superfine: Tailoring Black Style» και με στόχο την αποθέωση του black dandyism, η εφετινή εκδήλωση ήταν κάτι παραπάνω από μια παρέλαση εντυπωσιακών κουστουμιών.
Η κουλτούρα του black dandyism στη σύγχρονη εποχή
Η εφετινή διοργάνωση ήταν απολύτως συνδεδεμένη με την εφετινή ανοιξιάτικη έκθεση του Ινστιτούτου Κοστουμιών του Μητροπολιτικού Μουσείου, η οποία φέρει τον ίδιο τίτλο με το γκαλά. Βασισμένη στο βιβλίο «Slaves to Fashion» της Μόνικα Μίλερ, εξετάζει πώς η μόδα υπήρξε μέσο διεκδίκησης ταυτότητας για μαύρους άνδρες στις ΗΠΑ για περισσότερους από τρεις αιώνες.
Για την έκθεση, ο επιμελητής Άντριου Μπόλτον συνεργάστηκε με τη Μίλερ και μια ομάδα μαύρων δημιουργών, όπως η ζωγράφος Τόρκγουεϊς Ντάισον, η γλύπτρια Τάντα Φράνσις, ο φωτογράφος Τάιλερ Μίτσελ και ο νεοϋορκέζος σεφ, Κουαμό Ονουάτσι. Περισσότερα από 200 αντικείμενα, χωρισμένα σε θεματικές ενότητες όπως «Σεβασμιότητα», «Cool», «Μεταμφίεση», «Ομορφιά» και «Πολιτιστική Κληρονομιά», εκτίθενται στο εμβληματικό μουσείο.
Από τα ρούχα ενός σκλάβου του 1840 έως εκείνα του Φρέντερικ Ντάγλας και τα σχέδια του διάσημου μόδιστρου-designer του Χάρλεμ, Ντάπερ Νταν (ήταν τόσο εμβληματικός που, από το όνομα του το «dapper» έφτασε να σημαίνει κομψός και καλοντυμένος.
Μια υπόθεση προσωπική για τους οικοδεσπότες του Met Gala 2025
Από την έναρξή της κιόλας, η εφετινή διοργάνωση έδειξε ότι θα είχε διαφορετικό ύφος και εκτόπισμα. Μια ανδρική χωρωδία γκόσπελ με καλοραμμένα tuxedoes τραγούδησαν, υπό τα γεμάτα υπερηφάνια και συγκίνηση βλέμματα των Κόλμαν Ντομίνγκο, Λιούις Χάμιλτον και Άννα Γουίντουρ -εκ των συνοικοδεσποτών της βραδιάς-, στα σκαλιά του κόκκινου χαλιού, το «Ain’t No Mountain High Enough» των Μάρβιν Γκέι και Τάμι Τερέλ. Δίνοντας με αυτόν τον τρόπο αμέσως το στίγμα και την ατμόσφαιρα της βραδιάς.

O A$AP Rocky | REUTERS/Mario Anzuoni
Οι άλλοι δύο συν-οικοδεσπότες ήταν οι A$AP Rocky και Φάρελ Γουίλιαμς. Και οι τέσσερις άνδρες, με την εμφάνιση και τη γενικότερη παρουσία τους αποτύπωσαν με σεβασμό τη φιλοσοφία του Black Dandyism μέσα από μια σύγχρονη ματιά. Ο Φαρέλ, για παράδειγμα, εμφανίστηκε με ένα μαργαριταρένιο σακάκι, εμπνευσμένο από τη μαύρη εργατική τάξη.
Ο Ντομίνγκο φόρεσε μια βαθιά μπλε κάπα του Valentino που απέτιε φόρο τιμής στον θρυλικό Αντρέ Λεόν Τάλεϊ, τον editor-at-large της Vogue που πέθανε το 2022 και στον οποίο ήταν εν μέρει αφιερωμένη η βραδιά.
Ο ίδιος ο ηθοποιός αποκάλυψε ότι εδώ και δύο χρόνια, από τον θάνατο δηλαδή του Τάλεϊ που εκπροσωπούσε το dandyism στον 21ο αιώνα, εκείνος και η Άννα Γουίντουρ σχεδίαζαν το θέμα του εφετινού γκαλά.
Η αποθέωση των suits
Για όσους έσπευσαν να συνδέσουν το θέμα με την μη συμπεριληπτική πολιτική του προέδρου Τραμπ, η Άννα Γουίντουρ ήταν σαφής. Δήλωσε πως η έκθεση και το γκαλά δεν ξεκίνησαν ως πολιτική δήλωση, αλλά ως φόρο τιμής στην αυτοδιάθεση, την ομορφιά και τη δημιουργικότητα. Αν και, όπως παραδέχτηκε, «Το να αναγνωρίζεις σοβαρά τη συμβολή των μαύρων σχεδιαστών στη μόδα, έχει διαφορετικό βάρος το 2025».
Όσο για τους προσκεκλημένους, τίμησαν δεόντως και αντιμετώπισαν με σεβασμό το dress code «Tailoring Black Style».
Από την Ριάνα -βασίλισα των Met Gala-, η οποία φόρεσε ένα ριγέ outfit που τόνιζε την κοιλιά της, ανακοινώνοντας έμμεσα την τρίτη της εγκυμοσύνη, μέχρι την Νταϊάνα Ρος που εμφανίστηκε με μια ολόλευκη δημιουργία από φτερά, κρύσταλα και εντυπωσιακά μεγάλη ουρά.

Η Ριάνα | REUTERS/Mario Anzuoni
Η Ζεντάγια επέλεξε ένα απλό λευκό, fitted κοστούμι Louis Vuitton, εμνευσμένο από τα νυχτερινά κέντρα του Χάρλεμ του 1930.

ZEDAYA | Evan Agostini/Invision/AP
Ολόλευκα suits επέλεξαν και οι δύο μεγάλες ντίβες της μουσικής σκηνής, η Μαντόνα (Haider Ackermann) και η Μέρι Τζέι Μπλάιτζ (Stella McCartney).

Η Μαντόνα | REUTERS/Mario Anzuoni
Η Σαμπρίνα Κάρπεντερ αρκέστηκε στο πάνω μισό ενός tuxedo με μακριά ουρά, αφήνοντας τα καλογυμνασμένα πόδια της εκτεθειμένα.
Εμπνευσμένο από τον Ντάπερ Νταν ήταν η Louis Vuitton επιλογή της ράπερ Doechii.
Τέλος, της καλύτερες εντυπώσεις άφησε ο Λίουις Χάμιλτον τις με ένα λευκό custom σύνολο Grace Wales Bonner. Σύμφωνα με τον ίδιο, χρειάστηκε πέντε μήνες για να ολοκληρωθεί —τρεις μήνες έρευνας και δύο χειροποίητης δημιουργίας.

Ο Λιούις Χάμιλτον | REUTERS/Mario Anzuoni
«Δώσαμε προσοχή στην κάθε λεπτομέρεια. Τα κοχύλια, για παράδειγμα, συμβολίζουν το νόμισμα· το ελεφαντόδοντο αναπαριστά την καθαρότητα. Η Γκρέις είναι πολύ συνδεδεμένη με τον πνευματικό κόσμο και θελήσαμε να αποτίσουμε φόρο τιμής στον πολιτισμό μας, ιδιαίτερα στην αφρικανική μας κληρονομιά, μέσα από τη δύναμη των στολιδιών».





