Η άμβλωση, ένα κατοχυρωμένο συνταγματικά δικαίωμα στη χώρα μας από το 1978 – η τεχνητή διακοπή της εγκυμοσύνης επιτράπηκε πρώτη φορά στην Ελλάδα με το άρθρο αρ. 5&3 του Ν. 821/1978 – έγινε το τελευταίο εικοσιτετράωρο όχι απλώς κυρίαρχο θέμα συζήτησης, αλλά τέθηκε ξάφνου εν αμφιβόλω και υπό διαπραγμάτευση.
Με αφορμή αλλά και πρόσχημα την ομιλία του Νίκου Αναδιώτη στο Ευρωκοινοβούλιο οι infotainment εκπομπές φρόντισαν να διατηρήσουν στον αφρό της επικαιρότητας το ζήτημα, αναδεικνύοντας και προβάλλοντας ακόμα πιο ερεβώδεις και αναχρονιστικές απόψεις από εκείνες που εξέφρασε ο Ευρωβουλευτής. Ο ηθοποιός Άρης Σερβετάλης ήταν ο πρώτος «επώνυμος πολίτης» που ρωτήθηκε σχετικά με το ζήτημα των αμβλώσεων.
Μωρά στα… σκουπίδια
Υπενθυμίζεται ότι μιλάμε για έναν ηθοποιό – και μάλιστα προβεβλημένο, αγαπητό και αναντίρρητα ταλαντούχο- και όχι για κάποιον γυναικολόγο, ψυχίατρο, βιολόγο. Αλλά και αυτό μοιάζει πια αναμενόμενο και σχεδόν λογικό, λαμβάνοντας ως δεδομένο ότι μόλις την προηγούμενη εβδομάδα ο πρωθυπουργός της χώρας απεφάνθη με δαρβινική σιγουριά πως «τα φύλα είναι δύο», αποδομώντας παλαιότερες δηλώσεις του περί του αντιθέτου.
Τι είπε λοιπόν ο Σερβετάλης; Αυτό που θα περίμενε κανείς από τον Σερβετάλη: «Οι αμβλώσεις για εμένα είναι μια δολοφονία. Δηλαδή, είναι απροστάτευτα πλάσματα τα οποία προτιμάμε να τα σκοτώσουμε. Δυστυχώς, αισθάνομαι ότι η θέση της γυναίκας δεν την τιμά να ταυτίζεται με μια δολοφονία, ειδικά για ένα πλάσμα το οποίο είναι τελείως απροστάτευτο. Είναι προτιμότερο για μένα να πάρει την ευθύνη κάποιος να το κυοφορήσει και ύστερα ας το πετάξει ή ας το δώσει σε ένα ορφανοτροφείο. Υπάρχουν άνθρωποι που δεν μπορούν να κάνουν παιδιά».
Η θρυαλλίδα άναψε. Πράγμα που σημαίνει πως κάθε υπερσυντηρητικός πολίτης που απολαμβάνει λίγα δράμια δημοσιότητας, κάθε πικραμένος και κάθε ψεκασμένος καλείται εδώ και λίγες ώρες να πάρει θέση υπέρ ή κατά των αμβλώσεων. Στη γραμμή Αναδιώτη-Σερβετάλη τάχθηκε η ηθοποιός Θεοφανία Παπαθωμά, η οποία αποφάσισε μάλιστα να προσθέσει και μια μεταφυσική διάσταση στη συζήτηση: «Υπάρχει η άποψη ότι τα μωρά έρχονται σε μια μαμά που τη διαλέγουν από το κάρμα της. Οπότε ακόμα και το παιδί ενός βιασμού είναι από το κάρμα του ανθρώπου που το κυοφορεί, εκεί ο καθένας ό,τι τον φωτίσει ο Θεός». Ναι, το παραλήρημα είναι σαν το βαρέλι. Δεν έχει πάτο. Ο Άρης Σερβετάλης επανήλθε σήμερα και μέσω ανάρτησής του στο Instagram επανέλαβε την άποψή του, σημειώνοντας ακόμα πως δε χρειάζεται να είναι γυναίκα για να κρίνει την πράξη της άμβλωσης.
View this post on Instagram
Υπεσυντηρητικό συνονθύλευμα
Σε κάθε περίπτωση είναι εντυπωσιακό, αν όχι απορίας άξιον, πώς γίνεται οι πρωινές τηλεοπτικές εκπομπές, κατά κόσμον πρωινάδικα, που εσχάτως πουλούν κοινωνική ενσυναίσθηση (απ’ το πανέρι) με το καντάρι, να βρίσκονται σχεδόν σε απευθείας σύνδεση με τις συνεδριάσεις του Ευρωκοινοβουλίου. Από την άλλη μοιάζει αναμενόμενο να το κάνουν, όταν τις έδρες της Ευρωβουλής έχουν καταλάβει – με την ψήφο των λαών τους- προσωπικότητες, όπως ο Φειδίας Παναγιώτου ή ο άνθρωπος του Ίλον Μασκ στην Ευρώπη, όπως καθόλου τυχαία τον περιέγραψε πολύ πρόσφατα το Politico, ή ο Νίκος Αναδιώτης. Ο Ευρωβουλευτής του ακραία συντηρητικού, θρησκόληπτου και ξενοφοβικού κόμματος Νίκη θεώρησε χρέος του να τοποθετηθεί από το βήμα του Ευρωκοινοβουλίου για το δημογραφικό πρόβλημα της Ελλάδας και κατ’ επέκταση της γηραιάς ηπείρου.

Ανάμεσα στις λύσεις που προτείνει ο Ευρωβουλευτής της Νίκης για το δημογραφικό είναι η απαγόρευση των αμβλώσεων
Στο απόσπασμα της ομιλίας του, το οποίο έσπευσε να δημοσιεύσει και στα κοινωνικά δίκτυά του, μπορεί να τον ακούσει κανείς να αναπτύσσει τα επιχειρήματά του σχετικά με τη γήρανση του πληθυσμού των 27 χωρών της ΕΕ.
Ο Αναδιώτης μίλησε για την τέλεια καταιγίδα του δημογραφικού ζητήματος, για το ετήσιο ισοζύγιο γεννήσεων και θανάτων στη χώρα, για την επέλαση των αφροασιατικών πληθυσμών στην Ευρώπη και για την ιερότητα της αγέννητης ζωής. Αυτή η τελευταία αποστροφή του, μέσω της οποίας αμφισβήτησε ευθέως το κατοχυρωμένο δικαίωμα των γυναικών στην άμβλωση, πιθηκίζοντας τον αντιπρόεδρο των ΗΠΑ Τζ. Ντ. Βανς ο οποίος πριν από λίγα εικοσιτετράωρα δήλωσε πως θέλει περισσότερα μωρά στη χώρα του, ήταν μοιραίο να γίνει viral, δηλαδή να εκφυλιστεί από τα media. Με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
«Έλεος»
Υπάρχουν – ευτυχώς- κι εκείνοι που αποφάσισαν να προσασπιστούν το αυτονόητο. Δηλαδή το δικαίωμα κάθε γυναίκας στην αυτοδιάθεση του σώματός της.

Ο Βασίλης Μπισμπίκης απάντησε μέσω κοινωνικών δικτύων στις ανήκουστες δηλώσεις Σερβετάλη
Ανάμεσά τους ήταν ο Βασίλης Μπισμπίκης που τοποθετήθηκε μέσω ενός Instagram Story στο οποίο σημείωσε τη λέξη «Έλεος» πάνω σε δημοσίευμα των δηλώσεων του Σερβετάλη, η ηθοποιός Γιουλίκα Σκαφιδά η οποία επίσης μέσω κοινωνικών δικτύων έγραψε «Άρη, Νίκο, αν μείνετε έγκυοι, να το κρατήσετε. Κι αφήστε τους άλλους να αποφασίζουν μόνοι τους» και ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης.
«Νομίζω ότι θα έπρεπε οι άνθρωποι να είναι ελεύθεροι – και ειδικά οι γυναίκες – να έχουν το δικαίωμα να αποφασίσουν τι θα κάνουν, σε σχέση με το αν θα φέρουν στον κόσμο έναν άνθρωπο ή όχι. Είναι πολύ σημαντικό και θέλει πολλή σκέψη. Δεν είναι καλό να φέρνουμε έτσι παιδιά στον κόσμο», σημείωσε ο δημιουργός.

Και ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης ρωτήθηκε και απάντησε με νηφαλιότητα σχετικά με το ζήτημα που οι εκπομπές infotainment ανέδειξαν σε viral
Πιο αιχμηρή ήταν η Μαίρη Συνατσάκη, η οποία απέκρουσε τη συζήτηση που άνοιξε ο Αναδιώτης και φρόντισαν να κρατήσουν ζωντανή τα media μέσω του Σερβετάλη και των συν αυτώ, με ένα βίντεο. «Είστε υποκριτές και σας σιχαθήκαμε πια. Το σώμα μιας γυναίκας δεν είναι πεδίο πολιτικής εκμετάλλευσης, ούτε αντικείμενο ελέγχου από το κράτος ή οποιονδήποτε άλλον. Το δικαίωμα στην άμβλωση αφορά την αυτοδιάθεση και την ελευθερία των γυναικών να αποφασίζουν για τη ζωή τους», τόνισε μεταξύ άλλων.
Η μάχη για το αυτονόητο
Παρότι οι αμβλώσεις επιτράπηκαν στην Ελλάδα με το νόμο του 1978, το νομικό πλαίσιο έγινε ακόμα πιο σύγχρονο και φιλικό στις γυναίκες οκτώ χρόνια αργότερα με το νόμο 1609/1986. Μάλιστα, έκτοτε θεωρήθηκε δόκιμο να χρησιμοποιείται ο όρος τεχνητή διακοπή της κύησης αντί της άμβλωσης ή της έκτρωσης.

FILE PHOTO: A protester holds a sign during nationwide demonstrations following the leaked Supreme Court opinion suggesting the possibility of overturning the Roe v. Wade abortion rights decision, at Duncan Plaza in New Orleans, Louisiana, U.S., May 14, 2022. REUTERS/Kathleen Flynn/File Photo
Σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο η διακοπή της κύησης είναι ελεύθερη τους 3 πρώτους μήνες της κύησης ενώ έως τους 6 μπορεί να διενεργηθεί εφόσον διαπιστωθεί σοβαρή ανωμαλία του εμβρύου. Μετά από αυτή την περίοδο μπορεί και πάλι να επιτραπεί, εφόσον συντρέχει κίνδυνος για την υγεία ή ακόμα για την ζωή της εγκύου.
Ο νόμος του 1986 θεωρήθηκε (και ήταν) μια μεγάλη κατάκτηση του φεμινιστικού κινήματος στη χώρα μας. Ωστόσο, όπως αντιλαμβάνεται κανείς, οι συντηρητικοί κύκλοι και μερίδα του Τύπου της εποχής μιλούσαν για νομιμοποίηση ενός εγκλήματος ενώ υπήρξαν και καλέσματα για συλλαλητήρια διαμαρτυρίας απέναντι στον εκμαυλισμό, όπως πολλοί θεωρούσαν το νέο νόμο, της ελληνικής κοινωνίας.
Είναι ξεκάθαρο ότι ο Νίκος Αναδιώτης, ο Άρης Σερβετάλης και όσοι τάσσονται με τις παρωχημένες απόψεις τους πασχίζουν να φέρουν ξανά υπό διαπραγμάτευση ένα θεμελιώδες δικαίωμα και μάλιστα σε μια καθόλου τυχαία χρονική συγκυρία.

FILE PHOTO: People protest after the leak of a draft majority opinion written by Justice Samuel Alito, preparing for a majority of the court to overturn the landmark Roe v. Wade abortion rights decision later this year, in New York City, U.S., May 3, 2022. REUTERS/Yana Paskova/File Photo
Στις 24 Ιουνίου του 2022 το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ ανέτρεψε την εμβληματική απόφαση Roe v. Wade που κατοχύρωσε σε ομοσπονδιακό επίπεδο το δικαίωμα των Αμερικανίδων στην τεχνητή διακοπή της κύησης και αποφάσισε πως κάθε πολιτεία είχε το δικαίωμα να επιβάλει τη δική της νομοθεσία για τον περιορισμό ή ακόμα και την απαγόρευση των αμβλώσεων.
Αλλά και στην Ευρώπη, οι φωνές που αμφισβητούν ένα κεκτημένο δικαίωμα δυναμώνουν. Το 2020 η Πολωνία αυστηροποίησε το νομικό πλαίσιο για τις αμβλώσεις, το οποίο εσχάτως η νέα κυβέρνηση προσπαθεί να αμβλύνει. Όσο για την Ελλάδα, φτάνει να ανατρέξει κανείς μόλις στο φθινόπωρο του 2022, όταν η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδας μέσω εγκυκλίου της υπενθύμισε την πάγια – και έμμονα σκοταδιστική- αντίθεσή της στο δικαίωμα κάθε γυναίκας στο σώμα της.