Η θέσπιση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, έναν χρόνιο πριν, έγινε σε μια προσπάθεια να αποφευχθεί η είσοδος στην τριτοβάθμια εκπαίδευση υποψηφίων με πολύ χαμηλές επιδόσεις. Το γεγονός έτυχε μάλιστα μιας ευρύτερης κοινωνικής αποδοχής, καθώς οι πανελλαδικές εξετάσεις είχαν εξελιχθεί σε έναν διαγωνισμό χωρίς ουσιαστικά αποτυχόντες, με το 87,5% των μαθητών των Γενικών Λυκείων και το 50% των μαθητών των Επαγγελματικών Λυκείων να εγγράφονται στα πανεπιστήμια.

Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής και ο τρόπος που αυτή συσχετίζεται με τη μέση επίδοση των υποψηφίων στις πανελλαδικές εξετάσεις ήταν μια θετική μεν απόφαση, η οποία όμως εφαρμόζεται λανθασμένα για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, καθώς ο κατώτατος συντελεστής 0,8, που παραμένει, έχει προκαλέσει σωρεία προβλημάτων και αδικιών. Πέρυσι το 33% των αποφοίτων του Γενικού Λυκείου, δηλαδή 27.000 διαγωνισθέντες, δεν πέρασε τον πήχη, προκαλώντας επαύξηση του ποσοστού της αποτυχίας κατά 20% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Ο αλγόριθμος της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής μετά βεβαιότητας θα αφήσει και εφέτος εκτός της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ακόμα μεγαλύτερο ποσοστό διαγωνιζομένων, αν προσμετρήσει κανείς και τη μείωση των εισακτέων. Είναι αναγκαία η άμεση νομική εξασφάλιση της δυνατότητας, σε όσα πανεπιστημιακά τμήματα το επιθυμούν, να ορίσουν ως χαμηλότερο συντελεστή το 0,6 αντί του ισχύοντος 0.8. Οσοι βιώνουμε εκ του σύνεγγυς τον διαγωνισμό των πανελλαδικών εξετάσεων είμαστε απολύτως πεπεισμένοι ότι είναι πολλές οι αδικίες και θέτουν στο περιθώριο μαθητές που πραγματικά μόχθησαν. Δεν είναι δυνατόν, επί παραδείγματι, ένας μαθητής του Θετικού Προσανατολισμού με μέση επίδοση 9,4 στην απαιτητική θεματολογία των πανελλαδικών εξετάσεων να απορρίπτεται πανηγυρικά από την ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση των χιλιάδων κενών θέσεων σε αξιόλογα τμήματα. Με την προτεινόμενη διόρθωση αποφεύγεται και η εισαγωγή υποψηφίων με πολύ χαμηλές επιδόσεις, αλλά και η μαζική απόρριψη χιλιάδων διαγωνιζομένων. Η εμμονή στη λάθος εφαρμογή της ΕΒΕ αποθαρρύνει τη συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις, όπως προκύπτει από την εφετινή μείωση των υποψηφίων, προσανατολίζει τους αποφοίτους των Λυκείων μας στην αναζήτηση άλλων λύσεων, επιβαρύνοντας τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, και αδικεί πολλούς υποψηφίους που πραγματικά προσπάθησαν και είναι ικανοί να αποπερατώσουν ανώτατες σπουδές.

*Ο κ. Γιώργος Χατζητέγας είναι εκπαιδευτικός.