Παραδείγματα όπως η Mercedes-Benz V-Class και το Peugeot Traveller επιβεβαιώνουν πως η περίφημη θεωρία της εξέλιξης των ειδών δεν αφορά μόνο τα αμιγώς επιβατικά οχήματα αλλά και εκείνες τις προτάσεις που καλούνται να υπηρετήσουν έναν διαφορετικό σκοπό. Εναν σαφώς απαιτητικότερο ρόλο, ο οποίος τους επιβάλλει να ισορροπήσουν ανάμεσα σε δύο κόσμους, συνδυάζοντας αντιφατικά χαρακτηριστικά.
Σε αντίθεση, λοιπόν, με το παρελθόν όπου η πρόχειρη μετασκευή ενός επαγγελματικού van σε επιβατικό αποτελούσε τον κανόνα και όχι την εξαίρεση, στις μέρες μας η αντίστοιχη διαδικασία… μετάλλαξης διέπεται από προδιαγραφές και μάλιστα αυστηρές.
Πέρα από το αρκούντως αστραφτερό «περιτύλιγμα» και τους αντίστοιχους χώρους που καθιστούν εφικτή τη δημιουργία επιπλέον θέσεων στο εσωτερικό του, ένα επιβατικό van αξιώσεων οφείλει να συναντά τα υψηλότερα στάνταρντ σε επίπεδο άνεσης και ασφάλειας.

Σημείο αναφοράς

Η Mercedes-Benz ήταν ο πρώτος ευρωπαίος κατασκευαστής που επιχείρησε να επεκτείνει την γκάμα του προσαρμόζοντας τα εξεζητημένα χαρακτηριστικά μιας πολυτελούς κατασκευής στα μέτρα και στα σταθμά ενός επιβλητικού σε διαστάσεις van.
Ηταν σαφές, λοιπόν, από την πρώτη κιόλας στιγμή ότι η V-Class δεν θα αποτελούσε τη συνέχεια του Viano, αλλά τη θεαματική εξέλιξή του. Με έως και οκτώ θέσεις στον θάλαμο επιβατών, τρία μήκη αμαξώματος (από 4,85 έως 5,37 μέτρα) και πλήθος εξοπλιστικών επιλογών, το γερμανικό van δημιούργησε τη δική του «σχολή».
Με αφετηρία τη δεδομένη αποδοτικότητα του τετρακύλινδρου πετρελαιοκινητήρα των 2,1 λίτρων, ο οποίος στην προκειμένη περίπτωση προσφέρεται σε τρεις εκδόσεις ισχύος φροντίζοντας στην ισχυρότερη, εκείνη δηλαδή που εφοδιάζει τη V250 και αποδίδει 190 ίππους, να έχει στο πλευρό του το αυτόματο κιβώτιο των επτά σχέσεων 7G Tronic Plus.
Στις επιλογές που προσφέρει η γκάμα της V-Class, έρχονται να προστεθούν τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ και η τετρακίνηση, στοιχεία αν μη τι άλλο σπάνια για τη συγκεκριμένη κατηγορία αυτοκινήτων.
Εξίσου μοναδικά, ωστόσο, είναι και τα εξοπλιστικά χαρακτηριστικά του γερμανικού van. Ως επί το πλείστον, οι εφαρμογές άνεσης και ασφάλειας προέρχονται από τις «συμβατικές» προτάσεις της Mercedes-Benz, εξασφαλίζοντας ένα σαφές προβάδισμα απέναντι στις αντίστοιχου μεγέθους και χαρακτήρα προτάσεις του ανταγωνισμού.
Το ενεργό cruise control με δυνατότητα πλήρους ακινητοποίησης (Distronic Plus), το σύστημα αυτόνομης πέδησης για την αποφυγή συγκρούσεων (Collision Prevention Assist), το ηχοσύστημα υψηλής πιστότητας της Burmester και οι εκτεταμένες δυνατότητες συνδεσιμότητας του συστήματος πολυμέσων Command Online, αποτελούν την καλύτερη απόδειξη ότι η V-Class διατηρεί, ως αυθεντική Mercedes-Benz, τη δυνατότητα να ικανοποιεί τις υψηλότερες των απαιτήσεων.

Η εναλλακτική

Για τους περισσότερους η παρουσία της Peugeot στην κατηγορία των επιβατικών van και δη εκείνων που προσεγγίζουν την πραγματικότητα με όρους… πολυτέλειας αποτελεί έκπληξη. Ευχάριστη για εκείνους που θα βρεθούν στο αριστερό κάθισμα του νέου Traveler VIP ή έστω σε μια από τις υπόλοιπες θέσεις που φιλοξενεί το εσωτερικό του.
Παρά το γεγονός ότι η επταθέσια πρόταση της Peugeot θα μπορούσε να αποτελεί την εξευγενισμένη εκδοχή ενός επαγγελματικού οχήματος, στην πραγματικότητα πρόκειται για ένα μοντέλο που ελάχιστα απέχει από τις προδιαγραφές των δημοφιλέστατων 308 των 3008.
Και αυτό γιατί πίσω από τις ασυνήθιστες αναλογίες ενός τυπικού van κρύβονται τα συστατικά της επιτυχίας των μικρομεσαίων προτάσεων της Peugeot: Η «πλατφόρμα» με την κωδική ονομασία EMP2, o BlueHDi κινητήρας diesel των 2,0 λίτρων, το αυτόματο κιβώτιο των έξι σχέσεων αλλά και οι τεχνολογίες άνεσης και ασφάλειας πρώτης γραμμής.
Ολα συμβάλλουν με τον δικό τους τρόπο ώστε το Traveller VIP να θυμίζει περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη πρόταση της κατηγορίας του ένα κλασικό επιβατικό τετράτροχο. Ολα πλην της άνεσης και της πρακτικότητας που εξασφαλίζουν οι πληθωρικές διαστάσεις του.
Το Traveller VIP προσφέρεται σε δύο μήκη αμαξώματος, φθάνοντας έως και τα 5,3 μέτρα. Ανεξαρτήτως έκδοσης, ο δίλιτρος κινητήρας diesel αποδίδει 180 ίππους και 400 Νm ροπής, φροντίζοντας ώστε τα περίπου 1.900 κιλά του γαλλικού συνόλου να δείχνουν στην πράξη λιγότερα.
Οι περιορισμένες ενεργειακές απαιτήσεις είναι ένα ακόμα προσόν που καθιστά τη γαλλική πρόταση ιδιαίτερα ανταγωνιστική, η οποία εκτός των άλλων διακρίνεται και για το χαμηλό κόστος συντήρησής της.
Ο πλούσιος εξοπλισμός δικαιολογεί αν μη τι άλλο τον τίτλο του, περιλαμβάνοντας πέρα από τα γνώριμα στοιχεία εντυπωσιασμού, όπως είναι οι δερμάτινες επενδύσεις των καθισμάτων, πλήθος χρήσιμων εφαρμογών.
Σε ό,τι αφορά τις μεταφορικές δυνατότητές τους, η ευελιξία που χαρακτηρίζει την εξαθέσια ή την επταθέσια διάταξη συμπληρώνεται από τους σχεδόν ανεξάντλητους χώρους για μικροαντικείμενα στον θάλαμο επιβατών και τον εξίσου γενναιόδωρο χώρο αποσκευών, ο οποίος στην επιμηκυμένη έκδοση L3 ξεκινά από τα 1.060 λίτρα.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ