Η προσήλωση των επιχειρήσεων στη στρατηγική της βιώσιμης ανάπτυξης και η ένταξη σε αυτήν των πρακτικών και πολιτικών της εταιρικής ευθύνης αποδεικνύεται απολύτως αναγκαία, ιδιαίτερα στη σημερινή οικονομική συγκυρία.
Οπως αποδεικνύουν μετρήσεις και μελέτες του Οργανισμού Business in the Community της Αγγλίας αλλά και άλλων διεθνών οργανισμών, η ΕΚΕ συμβάλλει στη βελτίωση της οικονομικής απόδοσης των επιχειρήσεων και τις βοηθάει να αντιμετωπίσουν περιόδους ύφεσης σαν αυτή που ζούμε τα τελευταία χρόνια. Αυτός ήταν και ο λόγος που ιδρύσαμε, το 2008, το Corporate Responsibility Institute (Ινστιτούτο Εταιρικής Ευθύνης). Το Ινστιτούτο είναι αστική, μη κερδοσκοπική εταιρεία και έχει αναλάβει την αποκλειστική εκπροσώπηση του CR Index στην Ελλάδα, σε συνεργασία με το Business in the Community (BITC). Στόχος του CR Index είναι να προσφέρει σε ελληνικές επιχειρήσεις και οργανισμούς το πιο αναγνωρισμένο εργαλείο αξιολόγησης σε θέματα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και αποτελεί σημείο αναφοράς για την αναγνώριση των επιδόσεών τους με βάση τα διεθνή κριτήρια ΕΚΕ. Το CRI είναι ο πρώτος και μοναδικός εθνικός δείκτης για την Ελλάδα που αξιολογεί τις επιχειρήσεις και τη στρατηγική εταιρικής διακυβέρνησης με γνώμονα την εταιρική ευθύνη.
Ο CR Index δίνει τη δυνατότητα σε επιχειρήσεις και οργανισμούς να αξιολογήσουν τις ενέργειές τους και να συγκρίνουν τις πρακτικές τους με τις πρακτικές αξιόλογων εταιρειών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ο δείκτης αποτελείται από πέντε ενότητες, καθεμιά από τις οποίες έχει διαφορετικό συντελεστή βαρύτητας στη συνολική βαθμολογία. Αυτές είναι:
n Εταιρική στρατηγική.
n Ενσωμάτωση στη λειτουργία της επιχείρησης.
n Διαχείριση.
n Τομείς επίδρασης.
n Δημοσιοποίηση των δράσεων.
Οι τομείς αξιολόγησης του δείκτη CRI αναφέρονται:
n Στην κοινωνία και αφορούν την υποστήριξη που παρέχει μια επιχείρηση σε πρωτοβουλίες των τοπικών και εθνικών κοινωνιών με στόχο τη δημιουργία αμοιβαίας εμπιστοσύνης.
n Στο περιβάλλον, αξιολογώντας τις πολιτικές τους και τις ενέργειές τους για τον περιορισμό των δυσμενών επιδράσεων που εξασκεί στις κλιματικές αλλαγές.
n Στους εργαζομένους, αξιολογώντας τη συμπεριφορά και τις πολιτικές τους στα εργασιακά θέματα όπως: ασφάλεια, υγιεινή, ειλικρινή επικοινωνία και δίκαιη μεταχείριση.
n Και, τέλος, στην αγορά και στους καταναλωτές, αξιολογώντας την επίδοσή τους στις σχέσεις τους με τους πελάτες τους και την αγορά και στο κατά πόσο παρακολουθούν, κατανοούν και ανταποκρίνονται στις συνεχώς μεταλλασσόμενες ανάγκες των καταναλωτών.
Στην Ελλάδα ο θεσμός και η στρατηγική της εταιρικής διακυβέρνησης, που βασίζεται στην έννοια της εταιρικής ευθύνης, είναι μεν σχετικά πρόσφατος αλλά διαπιστώνουμε συνεχώς αυξανόμενο ενδιαφέρον, ιδιαίτερα από τις μεγαλύτερες και πιο οργανωμένες επιχειρήσεις.
Βέβαια οφείλουμε να επισημάνουμε ότι η παρατεταμένη οικονομική ύφεση έχει επιφέρει σημαντικές αλλαγές οι οποίες έχουν συντελέσει στη διαμόρφωση ενός διαφορετικού επιχειρηματικού τοπίου που έχει ως αποτέλεσμα πολλές εταιρείες να επαναπροσδιορίζουν τον ρόλο τους στην αγορά όπως αυτή διαμορφώνεται σήμερα. Οι εταιρείες, ως ενεργό μέρος της κοινωνίας, έχουν τη δυνατότητα να αποδείξουν τον κοινωνικά υπεύθυνο χαρακτήρα τους στα ενδιαφερόμενα μέρη. Υπό αυτή την έννοια έχουμε δει ότι τα τελευταία χρόνια πολλές εταιρείες δρουν κάτω από το πρίσμα της εταιρικής υπευθυνότητας αναγνωρίζοντας ότι η ίδια η κοινωνία (εργαζόμενοι, πελάτες, τοπική κοινωνία, μέτοχοι κ.ά.) είναι αυτή που θα τις κρατήσει στην αγορά, επιβραβεύοντας τη συνεισφορά τους ή «τιμωρώντας» τες και οδηγώντας τες εκτός αγοράς. Ωστόσο δεν μπορεί κανείς να παραγνωρίσει ότι το ασταθές οικονομικό κλίμα, η αβεβαιότητα και η έλλειψη ρευστότητας δυσκολεύουν καθημερινά τη λειτουργία των επιχειρήσεων καθιστώντας πιο δύσκολη τη δυναμική ανάπτυξη και υιοθέτηση των πρακτικών ΕΚΕ από ένα ευρύ φάσμα ελληνικών επιχειρήσεων. Διαπιστώνουμε λοιπόν ότι λειτουργούν δύο αντίρροπες δυνάμεις: μια θετική λόγω της συνειδητοποίησης της σημασίας της εταιρικής ευθύνης και μια αρνητική λόγω της άσχημης οικονομικής συγκυρίας.
O κ. Δημήτρης Γ. Μαύρος είναι πρόεδρος του Ινστιτούτου Εταιρικής Ευθύνης.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ