Αλλάζουν όλα στο καθεστώς μετακινήσεων του προσωπικού στο Δημόσιο, από τα υπουργεία ως τους δήμους και τις περιφέρειες. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ επιδιώκει τη διαμόρφωση μιας «ανοιχτής εσωτερικής αγοράς» εργασίας στον δημόσιο τομέα με ενιαίους κανόνες για την κάλυψη κενών θέσεων, με κίνητρα κυρίως βαθμολογικά (και, έτσι, εμμέσως μισθολογικά) και με ενίσχυση των αμοιβαίων μετατάξεων.
Στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται επίσης η αναθεώρηση του καταλόγου των παραμεθόριων και απομακρυσμένων περιοχών και η επικαιροποίηση των οργανογραμμάτων σε όλους τους φορείς του Δημοσίου.
Το νέο σύστημα κινητικότητας των δημοσίων υπαλλήλων δομείται στα χνάρια των από τριετίας εντολών της Task Force και της εργασιακής βίβλου της ΕΕ. Απώτερος στόχος του «ορθολογικού πήγαινε – έλα» είναι να σκιαγραφηθεί ο νέος τύπος δημοσίου υπαλλήλου για την ανέλιξη του οποίου θα μετράει η εργασιακή εμπειρία από θέση σε θέση και δεν θα σηκώνεται από το ίδιο γραφείο σαράντα χρόνια μετά… Η μετακίνηση σε διαφορετικές θέσεις, ιδίως για τη διεκδίκηση ανάληψης διευθυντικών καθηκόντων, θα του δίνει «γαλόνια». Κάπως έτσι θα χτιστεί σιγά-σιγά η λεγόμενη εξέλιξη της σταδιοδρομίας του υπαλλήλου στον δημοσιοϋπαλληλικό βίο του, κατά το μοντέλο του carreer path της εξ Εσπερίας δημοσιοϋπαλληλίας.
Προδιαβούλευση και σχεδιασμός
Εντός του Μαρτίου, το σχέδιο νόμου για την κινητικότητα στο Δημόσιο, προτού λάβει νομοτεχνική μορφή, θα τεθεί σε προδιαβούλευση επί των βασικών αρχών από τις οποίες θα διέπεται. Ο υπουργός Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης κ. Χριστόφορος Βερναρδάκης θα δημοσιοποιήσει τους κύριους άξονες στους οποίους θα βασίζεται η πρόταση και ύστερα από συνεργασία με φορείς αλλά και σε συνεννόηση με τα υπόλοιπα υπουργεία, θα καταρτισθεί το σχέδιο νόμου με συγκεκριμένες ρυθμίσεις. Επιχειρείται να διαμορφωθεί ένα ενιαίο σύστημα, ώστε να μην υπάρχει ο σημερινός κατακερματισμός στη διαδικασία μετακινήσεων, όπως προκύπτει από το πλήθος των ειδικών διατάξεων. Ετσι, θα προβλέπεται ένας κεντρικός σχεδιασμός για τις μετακινήσεις από φορέα σε φορέα σε συνάρτηση τόσο με την κατανομή των θέσεων όσο και με το προφίλ του υπαλλήλου σε σχέση με την κάλυψη μιας θέσης. Ηδη έχουν εντοπισθεί οι παθογένειες που προκαλούν προβλήματα στους δημοσίους υπαλλήλους οι οποίοι επιθυμούν να μετακινηθούν. Οπως επισημαίνεται από στελέχη του ηγετικού επιτελείου του υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, έχει διαπιστωθεί ότι σήμερα με τον τρόπο που γίνονται οι μετακινήσεις δεν καλύπτονται πάντα οι πραγματικές ανάγκες λόγω έλλειψης σχεδιασμού, με αποτέλεσμα να υπάρχουν υπερστελεχωμένες και υποστελεχωμένες υπηρεσίες.
Επίσης, δεν προβλέπεται σε πλείστες όσες περιπτώσεις η υποχρεωτική ανακοίνωση των κενών θέσεων, οπότε ο υπάλληλος δεν έχει σαφή εικόνα ώστε να υποβάλει αίτημα μετακίνησης σε συγκεκριμένο πόστο που να ταιριάζει στα προσόντα του. Μεγάλο πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχουν χρονικά όρια, με αποτέλεσμα πολλοί υπάλληλοι σήμερα να περιμένουν επί μήνες τη μετακίνησή τους και να μην έρχεται, ακόμα και λόγω κωλυσιεργίας των προϊσταμένων οι οποίοι μπορεί να μη θέλουν την αποχώρησή τους.
Οι νέες ρυθμίσεις για τις μετατάξεις
Βασικός άξονας, σύμφωνα με την ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών, θα είναι «ο αμιγώς εθελοντικός χαρακτήρας της κινητικότητας». Και αυτό διότι, όπως λένε σε προτάσεις τους τα στελέχη που ειδικεύονται στον τομέα της δημόσιας διοίκησης, μόνο αν έχει πειστεί ο υπάλληλος για τις καλές προθέσεις της διοίκησης, για τον μη καταναγκαστικό χαρακτήρα των μετατάξεων, για τη διαφάνεια των διαδικασιών και για τα οφέλη που μπορεί να έχει από τη μετακίνηση μπορεί να αποδώσει λειτουργικά το νέο σύστημα κινητικότητας.
Βεβαίως, το ερώτημα είναι τι θα συμβεί αν δεν καλυφθούν θέσεις με εθελοντική μετακίνηση. Στον βαθμό που δεν λειτουργήσουν τα κίνητρα μετακινήσεων υπαλλήλων και υπό τη δαμόκλειο σπάθη να μη θεωρηθούν οι όποιες μετατάξεις ως νέοι διορισμοί, τότε η κυβέρνηση προσανατολίζεται, στη βάση της αναλογίας 1:5, να προχωρήσει σε προσλήψεις για τις θέσεις που δεν θα καλυφθούν. Αποφεύγουν οι κυβερνητικοί παράγοντες, σε κάθε περίπτωση, να μιλήσουν για υποχρεωτικές μετακινήσεις.
Κριτήρια επιλογής
Πολλοί υποψήφιοι για μία θέση
Πονοκέφαλος για το υπουργείο είναι η οργανωτική δομή η οποία θα θέτει ασφαλιστικές δικλίδες ως προς τις διαδικασίες επιλογής. Τι σημαίνει αυτό; Σύμφωνα με το υπουργείο, αναζητείται ο τρόπος που θα διασφαλίζει ότι θα επιλεγεί ο καλύτερος για μια θέση, με δεδομένο ότι θα τη διεκδικούν πολλοί. Τα κριτήρια είναι ένα από τα ζητούμενα.
Ο σχεδιασμός για το ενιαίο σύστημα κινητικότητας περιλαμβάνει τα εξής:
- Δημιουργία ηλεκτρονικής βάσης στην οποία θα καταχωρίζονται (και θα ανανεώνονται αυτόματα με τη βοήθεια των πληροφορικών συστημάτων) οι κενές θέσεις σε όλον τον δημόσιο τομέα.
- Δημοσιοποίηση των κενών θέσεων ώστε ο κάθε υπάλληλος να γνωρίζει χωρίς διαμεσολάβηση σε ποιες θέσεις θα μπορούσε να ζητήσει να μετακινηθεί με βάση το προφίλ του, την εργασιακή του εμπειρία και τα προσόντα του.
- Διαδικασία επιλογής του υπαλλήλου που θα μετακινηθεί σε μια θέση με βάση συνδυασμό κριτηρίων –τυπικά προσόντα και εμπειρία σε αντίστοιχες θέσεις.
Ολα αυτά προϋποθέτουν την επικαιροποίηση οργανογραμμάτων στους φορείς. Εκτιμάται ότι σε πρώτη φάση, κατά τη μεταβατική περίοδο, μπορεί να καλυφθούν θέσεις με βάση τα αιτήματα των φορέων και κατά προτεραιότητα των προς κάλυψη άμεσων και επειγουσών αναγκών. Επίσης, ήδη έχει προβλεφθεί ότι θα πραγματοποιηθεί η αναθεώρηση του καταλόγου των απομακρυσμένων και παραμεθόριων περιοχών της χώρας ώστε εκτός άλλων να συνδεθεί με τα κίνητρα μετατάξεων και μετακινήσεων προσωπικού του Δημοσίου σε δυσπρόσιτα σημεία.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ



