Ο Λάτσης αποκτά συνεταίρο στα πετρέλαια

Εννέα χρόνια μετά την εμπλοκή του στα Ελληνικά Πετρέλαια και τη σταδιακή αύξηση της συμμετοχής του μέσω του Χρηματιστηρίου που τον κατέστησε πλειοψηφούντα μέτοχο με 41% ο Ομιλος Λάτση αλλάζει στρατηγική. Τα ανώτερα στελέχη του πετρελαϊκού ομίλου δεν το ομολογούν αλλά γνωρίζουν ότι ο κ. Σπύρος Λάτσης δεν θα διεκδικήσει το 35,5% που πωλεί το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου.

Εννέα χρόνια μετά την εμπλοκή του στα Ελληνικά Πετρέλαια και τη σταδιακή αύξηση της συμμετοχής του μέσω του Χρηματιστηρίου που τον κατέστησε πλειοψηφούντα μέτοχο με 41% ο Ομιλος Λάτση αλλάζει στρατηγική.
Τα ανώτερα στελέχη του πετρελαϊκού ομίλου δεν το ομολογούν αλλά γνωρίζουν ότι ο κ. Σπύρος Λάτσης δεν θα διεκδικήσει το 35,5% που πωλεί το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου. Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, η Paneuropean Holdings του κ. Λάτση που ελέγχει το 41% των ΕΛΛΠΕ όχι μόνο δεν θα ασκήσει το δικαίωμα πρώτης προτίμησης που προβλέπει η αρχική συμφωνία με το Ελληνικό Δημόσιο, αλλά επιθυμεί να διαθέσει και το 41% στον πλειοδότη του διαγωνισμού για το ποσοστό του Δημοσίου, όχι όμως άμεσα.
Οπως είναι γνωστό, εντός του πρώτου εξαμήνου του 2012 το ΤΑΙΠΕΔ θα δρομολογήσει τις διαδικασίες για την προκήρυξη πώλησης του 35,5% που διαθέτει το Ελληνικό Δημόσιο στα ΕΛΛΠΕ με στόχο ως το τέλος του έτους να έχει ανακηρυχθεί ο νικητής του διαγωνισμού.
Αραβες ενδιαφερόμενοι προσέγγισαν τον Ομιλο Λάτση θέλοντας να διερευνήσουν τις προθέσεις του σε περίπτωση που οι πρώτοι αποκτούσαν το 35,5% που πωλεί το Δημόσιο. Επιθυμία των Αράβων ήταν να αποκτήσουν και το ποσοστό του ελληνικού ομίλου και βεβαίως το management. Aπό τα κεντρικά του ομίλου στη Γενεύη η απάντηση ήταν αρνητική. Ο όμιλος δεν θα διεκδικήσει το 35,5%, αλλά επιθυμεί να διατηρήσει το 41% και το management. Kαι αυτό γιατί εκτιμά ότι δεν συμφέρει να πωλήσει στις τρέχουσες αποτιμήσεις, αλλά και γιατί θεωρεί ότι με την έναρξη της επένδυσης στην Ελευσίνα τα λειτουργικά κέρδη των ΕΛΛΠΕ θα «απογειωθούν». Η πώληση του 41% και η αποχώρησή του από τα ΕΛΛΠΕ εντάσσεται στον σχεδιασμό του κ. Λάτση, αλλά ύστερα από δύο ή τρία χρόνια και σε τιμές πολύ καλύτερες των σημερινών. Σήμερα η τρέχουσα αποτίμηση του 41% που κατέχει ο Ομιλος Λάτση ανέρχεται σε 715 εκατ. ευρώ και του 35,5% που πωλεί το Ελληνικό Δημόσιο στα 620 εκατ. ευρώ.

Υποψήφιος επενδυτής
Υπάρχει όμως υποψήφιος επενδυτής που θα θέλει να αποκτήσει το 35,5% των ΕΛΛΠΕ να μη διατηρήσει το management και να συνυπάρξει με τον Ομιλο Λάτση μέχρις ότου ο τελευταίος αποφασίσει να αποχωρήσει;
Η απάντηση είναι θετική. Πρόκειται για γνωστό ενεργειακό όμιλο με παρουσία στην Ελλάδα μέσω θυγατρικής του, στην οποία συμμετέχει με μεγάλο ποσοστό και έλληνας επιχειρηματίας. Βεβαίως, για να υλοποιηθεί ο σχεδιασμός θα πρέπει να ανακηρυχτεί πλειοδότης στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, αλλά και να ξεπεράσει εμπόδια που αφορούν τη γεωπολιτική στρατηγική ΗΠΑ και Ρωσίας στον χώρο της ενέργειας στη Μεσόγειο.
Εν τω μεταξύ, η διοίκηση των ΕΛΛΠΕ υπό τον κ. Γιάννη Κωστόπουλο προωθεί όλες εκείνες τις πρωτοβουλίες που θα καταστήσουν τα Ελληνικά Πετρέλαια από τα πιο ανταγωνιστικά διυλιστήρια στην Ευρώπη, με πρωταρχικό στόχο να αυξήσει την περιουσία των μετόχων, όπως θα έκανε ένας καλός manager.

Μείωση εργατικού δυναμικού
Τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο του 2011 η εταιρεία προχώρησε σε πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου-«μαμούθ», μειώνοντας κατά 7% το εργασιακό δυναμικό του ομίλου, ή αλλιώς κατά 300 υπαλλήλους. Με την κίνηση αυτή το συνολικό προσωπικό του ομίλου μειώθηκε στους 3.300 υπαλλήλους. Το συνολικό κόστος του προγράμματος, συμπεριλαμβανομένων των αποζημιώσεων αλλά και των επιπλέον κινήτρων που δόθηκαν στους εργαζομένους που αποχώρησαν, ήταν 40 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, θα επιχειρηθεί η πρόωρη ανανέωση της επιχειρησιακής σύμβασης που έχει ισχύ ως το τέλος του 2013 και ήταν ευνοϊκή για τους εργαζομένους, αλλά αυτή τη φορά πρόθεση της διοίκησης είναι να κοπούν κάποιες επιπλέον κοινωνικές παροχές, αν και η αρχική φιλοσοφία της σύμβασης που δεν προβλέπει μειώσεις μισθών θα διατηρηθεί.

17 μεγάλα ονόματα διεκδικούν τη ΔΕΠΑ
Με μεγάλη συμμετοχή 17 ισχυρών επιχειρηματικών ομίλων από 12 χώρες, μεταξύ των οποίων η ρωσική Gazprom, τρεις ιταλικές και τρεις ισπανικές εταιρείες, μία τσεχική και από ελληνικής πλευράς η Μotor Oil μαζί με τον Ομιλο Μυτιληναίου, ολοκληρώθηκε την Παρασκευή η προεπιλογή υποψηφίων επενδυτών για την αποκρατικοποίηση της Δημόσιας Επιχείρησης Φυσικού Αερίου (ΔΕΠΑ). Ενδιαφέρον υπήρξε και από Ιαπωνία και Αυστραλία και, όπως σημείωσε μιλώντας προς «Το Βήμα» ο πρόεδρος του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων κ. Κώστας Μητρόπουλος, «η εξέλιξη αποτελεί ψήφο εμπιστοσύνης για την ελληνική οικονομία».
Η ΔΕΠΑ ανήκει κατά 65% στο Ελληνικό Δημόσιο και κατά 35% στην εταιρεία Ελληνικά Πετρέλαια ΑΕ. Η κυβέρνηση με την απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων της 15ης Φεβρουαρίου αποφάσισε να προβεί στην πώληση της συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου στον Ομιλο ΔΕΠΑ, με εξαίρεση ποσοστό συμμετοχής 34% στον ΔΕΣΦΑ το οποίο θα παραμείνει υπό κρατικό έλεγχο.
Ο Ομιλος ΔΕΠΑ δραστηριοποιείται μέσω της μητρικής εταιρείας ΔΕΠΑ ΑΕ στη χονδρική πώληση, εμπορία και προμήθεια φυσικού αερίου σε μεγάλους πελάτες. Μέσω του ΔΕΣΦΑ ΑΕ ο Ομιλος ΔΕΠΑ έχει την ιδιοκτησία και διαχείριση του εγχώριου δικτύου μεταφοράς αερίου υψηλής πίεσης, καθώς και των εγκαταστάσεων επαναεριοποίησης υγρού φυσικού αερίου στην Ελλάδα.

Η συγχώνευση που έσωσε την Πετρόλα
Με τη νέα επένδυση στην Ελευσίνα ο όμιλος αλλάζει… κατηγορία – Κάλυψη της αγοράς με ντίζελ
Στις 29 Μαΐου του 2003 ο τότε υπουργός Ανάπτυξης κ. Α. Τσοχατζόπουλος ανακοίνωσε τη συµφωνία για την απορρόφηση της ιδιωτικής Πετρόλα που ανήκε στον Οµιλο Λάτση από την κρατική επιχείρηση Ελληνικά Πετρέλαια. Η συγχώνευση ολοκληρώθηκε το 2004 και από τότε κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι, αφού σήµερα ο Οµιλος Λάτση είναι σήµερα πλειοψηφών µέτοχος στα Ελληνικά Πετρέλαια µε 41% και το Δηµόσιο έχει περιοριστεί στο 35,5%.
Με τη λειτουργία της νέας μονάδας στην Ελευσίνα (στο παλαιό διυλιστήριο της Πετρόλα) συνολικής επένδυσης 1,2 δισ. ευρώ είναι γεγονός ότι ο όμιλος των Ελληνικών Πετρελαίων εισέρχεται σε νέα εποχή.
Με την τεχνολογία Hydrocracker το μαζούτ που προμηθεύεται το διυλιστήριο θα μετατρέπεται σε ντίζελ, δυνατότητα που δεν υπήρχε ως σήμερα από τις άλλες δύο μονάδες της εταιρείας σε Ασπρόπυργο και Θεσσαλονίκη, όπου από το μαζούτ παρήγαν βενζίνη. Ετσι, η ως σήμερα ελλειμματική ελληνική αγορά σε ντίζελ θα καλυφθεί από την παραγωγή του νέου διυλιστηρίου των Ελληνικών Πετρελαίων και θα σταματήσουν οι εισαγωγές, ενώ ο όμιλος θα έχει και τη δυνατότητα εξαγωγών.
Οι αναλυτές εκτιμούν ότι σε πλήρη λειτουργία το διυλιστήριο – οι μονάδες θα τίθενται σε ισχύ σταδιακά – θα «απογειώσει» τα περιθώρια διύλισης στα 7 δολάρια το βαρέλι, με άμεση απήχηση στη λειτουργική κερδοφορία του ομίλου.
Την αναβάθμιση της μονάδας στην Ελευσίνα επιθυμούσε να την υλοποιήσει ο Ομιλος Λάτση πριν από τη συγχώνευση με τα Ελληνικά Πετρέλαια, αλλά υπήρξαν έντονες αντιδράσεις των κατοίκων της Ελευσίνας οι οποίοι με προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας ακύρωσαν την επένδυση.
Η ένταξη της Πετρόλα στον όμιλο των Ελληνικών Πετρελαίων και οι αλλαγές στη νομοθεσία επέτρεψαν τελικά την υλοποίηση της επένδυσης, αν και πάλι υπήρξαν ενστάσεις, οι οποίες αυτή τη φορά δεν έγιναν δεκτές από το ΣτΕ.
Αν δεν είχε απορροφηθεί η Πετρόλα από τα Ελληνικά Πετρέλαια και δεν είχε γίνει η επένδυση, σήμερα η αξία του διυλιστηρίου θα ήταν μηδενική, αφού οι προδιαγραφές του στο άμεσο μέλλον θα εγκαταλειφθούν από την Ευρώπη. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα 116 διυλιστήρια που λειτουργούν σήμερα στην ΕΕ των 27 χωρών, μόνο δύο έχουν το παραγωγικό σχήμα του διυλιστηρίου της Ελευσίνας.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk