Μπροστά σε ένα άγνωστο ως τώρα υποατομικό σωματίδιο, ενδεχομένως και σε μια εντελώς νέα μορφή δύναμης στη φύση, υποστηρίζουν ότι έχουν ίσως βρεθεί ερευνητές του αμερικανικού εργαστηρίου Fermilab που εργάζονται στον Tevatron, τον μέχρι πρότινος μεγαλύτερο επιταχυντή σωματιδίων στον πλανήτη.

Αν και προς το παρόν διατηρούν συγκρατημένη στάση αφήνοντας ένα περιθώριο σφάλματος, θεωρούν ότι η παρατήρησή τους ευσταθεί. Στην περίπτωση αυτή πρόκειται για τη σημαντικότερη ανακάλυψη που έχει σημειωθεί στη Φυσική τα τελευταία 50 χρόνια.

«Υποπτη» ανωμαλία

Το ενδεχομένως νέο σωματίδιο εμφανίστηκε με τη μορφή μιας «ύποπτης ανωμαλίας» στα δεδομένα του Tevatron. Οι ερευνητές θεωρούν ότι η ανωμαλία αυτή αποτελεί μια σημαντική ένδειξη για την οποία υπάρχουν δυο πιθανές ερμηνείες. Η μια είναι να δηλώνει την παρουσία μιας νέας εκδοχής του μποζονίου Χιγκς _ του υποθετικού ως τώρα σωματιδίου που προσδίδει στα άλλα υποατομικά σωματίδια τη μάζα τους και στο Καθιερωμένο Μοντέλο της Φυσικής τη συνοχή του.

Η δεύτερη ερμηνεία είναι ότι αντιπροσωπεύει μια άγνωστη μέχρι σήμερα δύναμη στη φύση, η οποία έρχεται να προστεθεί στη βαρύτητα, τον ηλεκτρομαγνητισμό και τις πυρηνικές δυνάμεις και εκδηλώνεται μόνο μέσα σε πολύ μικρές διαστάσεις όπως αυτές που παρατηρούνται στο εσωτερικό των ατόμων.

Σε κάθε περίπτωση η νέα ανακάλυψη, αν αποδειχθεί σωστή, έρχεται να αλλάξει ριζικά τις καθιερωμένες γνώσεις της Φυσικής των τελευταίων δεκαετιών. Αυτό διότι, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, εισάγει νέες παραμέτρους ή αποδεικνύει ότι κάποια πράγματα δεν είχαν γίνει ως τώρα κατανοητά όπως θα έπρεπε.

Το κύκνειο άσμα του Tevatron;

Εκτός από την ανατροπή των επιστημονικών καθιερωμένων, η ανακάλυψη θα σημάνει επίσης τον τελευταίο μεγάλο θρίαμβο του Tevatron. Οι αμερικανικές αρχές ανακοίνωσαν πριν από μερικούς μήνες τον τερματισμό της λειτουργίας του επιταχυντή ως τον ερχόμενο Σεπτέμβριο κρίνοντας ότι το κόστος λειτουργίας του είναι υπερβολικά υψηλό και η τεχνολογία του ξεπερασμένη μετά την κατασκευή του LHC του CERN και των άλλων μεγάλων επιταχυντών νέας γενιάς.

Η διεθνής ομάδα των ερευνητών που διεξήγαγε την έρευνα τηρεί προς το παρόν συγκρατημένη στάση, περιμένοντας περαιτέρω επιβεβαίωση των αποτελεσμάτων της. Οι ειδικοί τονίζουν πάντως ότι ακόμη και αν ληφθεί υπ’ όψη το περιθώριο στατιστικού σφάλματος θεωρούν βέβαιο ότι έχουν βρεθεί μπροστά σε κάτι σημαντικό.

Δέος και σκεπτικισμός

«Είμαστε κατενθουσιασμένοι από αυτό το ενδεχόμενο αλλά ταυτόχρονα πολύ επιφυλακτικοί, είναι τόσο σημαντικό που σχεδόν μας φοβίζει γι’ αυτό σκεφτόμαστε όλες τις πιθανές εναλλακτικές ερμηνείες» δήλωσε στους «New York Times» ο Τζοβάνι Πούντσι, εκπρόσωπος της ερευνητικής ομάδας.

Φυσικοί εντός και εκτός του Fermilab οι οποίοι δεν συμμετείχαν στην έρευνα αλλά γνωρίζουν τα αποτελέσματά της γιατί αποτελούν αντικείμενο συζήτησης στους επιστημονικούς κύκλους τους τελευταίους μήνες δηλώνουν ανάλογο δέος αλλά και σκεπτικισμό.

«Κανείς δεν ξέρει τι ακριβώς είναι» σχολίασε στους «New York Times» ο Κρίστοφερ Χιλ, θεωρητικός φυσικός του Fermilab ο οποίος δεν συμμετείχε στην ερευνητική ομάδα. «Αν είναι όμως αλήθεια θα είναι η σημαντικότερη ανακάλυψη στη Φυσική εδώ και μισό αιώνα».