Το τζανκ φουντ προκαλεί (και) Αλτσχάιμερ

ΣΤΟΚΧΟΛΜΗ Oσύγχρονος, ανθυγιεινός τρόπος διατροφής μας ίσως «γεννά» Αλτσχάιμερ, σύμφωνα με μια νέα μελέτη που έρχεται από το Ινστιτούτο Καρολίνσκα της Στοκχόλμης. Ποντίκια τα οποία ακολούθησαν επί εννέα μήνες διατροφή πλούσια σε λίπος, ζάχαρη και χοληστερόλη εμφάνισαν χημικές αλλαγές στον εγκέφαλο οι οποίες είναι χαρακτηριστικές της έναρξης Αλτσχάιμερ. Σύμφωνα με τα νέα αποτελέσματα που προέκυψαν από τη διδακτορική διατριβή της Σούζαν Ακτεριν,…

ΣΤΟΚΧΟΛΜΗ.

O σύγχρονος, ανθυγιεινός τρόπος διατροφής μας ίσως «γεννά» Αλτσχάιμερ, σύμφωνα με μια νέα μελέτη που έρχεται από το Ινστιτούτο Καρολίνσκα της Στοκχόλμης. Ποντίκια τα οποία ακολούθησαν επί εννέα μήνες διατροφή πλούσια σε λίπος, ζάχαρη και χοληστερόλη εμφάνισαν χημικές αλλαγές στον εγκέφαλο οι οποίες είναι χαρακτηριστικές της έναρξης Αλτσχάιμερ. Σύμφωνα με τα νέα αποτελέσματα που προέκυψαν από τη διδακτορική διατριβή της Σούζαν Ακτεριν, είναι πιθανόν μια σοβαρή και ανίατη σήμερα νόσος να μπορεί να προληφθεί.

Αν και η Αλτσχάιμερ συνεχίζει να αποτελεί «μυστήριο» για τους ειδικούς, έχουν προκύψει ορισμένοι γνωστοί παράγοντες κινδύνου για την εμφάνισή της. Ο πιο κοινός είναι η παραλλαγή ενός γονιδίου που ελέγχει την παραγωγή της απολιποπρωτεΐνης Ε, η οποία έχει μεταξύ των άλλων καθηκόντων της το να μεταφέρει τη χοληστερόλη. Η συγκεκριμένη παραλλαγή ονομάζεται apoΕ4 και εντοπίζεται στο 15%-20% του πληθυσμού. Στο πλαίσιο της διδακτορικής διατριβής της η Σούζαν Ακτεριν μελέτησε ποντίκια τα οποία είχαν τροποποιηθεί γενετικώς ώστε να φέρουν τη συγκεκριμένη γονιδιακή παραλλαγή.

Τα ποντίκια ακολούθησαν επί εννέα μήνες διατροφή γεμάτη λίπος, ζάχαρη και χοληστερόλη- τα κύρια «συστατικά» των περισσότερων πρόχειρων γευμάτων. «Εξετάζοντας τον εγκέφαλο αυτών των ποντικών ανακαλύψαμε χημικές αλλαγές παρόμοιες με αυτές που εντοπίζονται στον εγκέφαλο ατόμων με Αλτσχάιμερ» ανέφερε η κυρία Ακτεριν, η οποία εκπόνησε τη διατριβή της στο Ερευνητικό Κέντρο για τη Νόσο Αλτσχάιμερ του Καρολίνσκα. Οι χημικές αλλαγές που εντοπίστηκαν αφορούσαν υπερφωσφορυλίωση μιας πρωτεΐνης, της tau- αυτό σημαίνει ότι η πρωτεΐνη λάμβανε περισσότερα μόρια φωσφόρου από όσα συνήθως έχει. Ενώ η tau είναι άκρως χρήσιμη προκειμένου να διατηρείται η δομή των νευρικών κυττάρων σε φυσιολογική κατάσταση, όταν υπερφωσφορυλιώνεται «χαλάει» τη δομή των μικροσωληναρίων που υπάρχουν εντός των νευρικών κυττάρων με αποτέλεσμα να μην υπάρχει δυνατότητα κίνησης των διαφόρων ιόντων και πρωτεϊνών μέσα στα κύτταρα και αυτά τελικώς να πεθαίνουν.