Το ταξίδι άρχισε στις 26 Ιουλίου 1902 και η αποστολή που είχε ανατεθεί στον Γεώργιο Λαμπάκη από το υπουργείο Εκκλησιαστικών και Δημοσίας Εκπαιδεύσεως ήταν να μεταβεί στις Σέρρες για να συμβάλει στη διάσωση «του εκείσε κινδυνεύοντος ψηφοθετήματος της Μητροπόλεως». Ενός ψηφιδωτού, δηλαδή, το οποίο κοσμούσε τον ναό των Αγίων Θεοδώρων. Για τον Γεώργιο Λαμπάκη (1854-1914), θεολόγο και σπουδασμένο Χριστιανική Αρχαιολογία στη Γερμανία και πρωτεργάτη στην ίδρυση της Χριστιανικής Αρχαιολογικής Εταιρείας (1884), η αποστολή αυτή ήταν ευκαιρία για μία ακόμη περιήγηση στον ελλαδικό χώρο και όπου αλλού υπήρχαν Ελληνες με στόχο την καταγραφή των βυζαντινών και χριστιανικών μνημείων. Οπως και έγινε με αυτή την περιοδεία που άρχισε από τη Θράκη και έφθασε ως την Κωνσταντινούπολη. Σήμερα, έναν αιώνα μετά, οι φωτογραφικές μαρτυρίες ενός κόσμου που χάθηκε, συχνά ανεπιστρεπτί, ενώ σε άλλες περιπτώσεις διατηρείται βαθιά αλλοιωμένος, συνιστούν πολύτιμα τεκμήρια τα οποία πρόκειται να παρουσιασθούν πρώτα στη Θράκη (Κομοτηνή, Ξάνθη) και εν συνεχεία στην Αθήνα.

«Θράκη- Κωνσταντινούπολη: Το οδοιπορικό του Γεωργίου Λαμπάκη» είναι ο τίτλος της έκθεσης των φωτογραφικών ντοκουμέντων που οργανώνει το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο από αύριο στην Κομοτηνή, στο πλαίσιο μάλιστα του 4ου Διεθνούς Συμποσίου Θρακικών Σπουδών «Βυζαντινή Θράκη: Μαρτυρίες και κατάλοιπα». Είναι περί τις 50 φωτογραφίες από την Ξάνθη, τα Αβδηρα, την Αλεξανδρούπολη (τότε Δεδέαγατς), την Αίνο, την Αδριανούπολη και, τέλος, από την Κωνσταντινούπολη. Βυζαντινοί ναοί που σήμερα έχουν καταστραφεί, άνθρωποι που εξέλιπαν, εικόνες που χάθηκαν στη διάρκεια του 20ού αιώνα. Στα Αβδηρα ο Λαμπάκης θα αποτυπώσει ένα στιγμιότυπο της καθημερινής ζωής του χωριού μπροστά από ένα ενδιαφέρον αρχιτεκτονικά πέτρινο οίκημα, «το σπίτι του Αμερικάνου», το οποίο μάλιστα σήμερα ανακαινίζεται. Στην Αίνο φωτογραφίζει τους βυζαντινούς ναούς της Ζωοδόχου Πηγής, της Αγίας Κυριακής, του Αγίου Βλασίου, του Αγίου Εύπλου, κατεστραμμένους σήμερα, όπως και η Μονή Παναγίας Σκαλωτής στο χωριό Αμυγδαλιά. Στο Διδυμότειχο καταγράφει το τείχος της πόλης με τον πύργο του και την εξωτερική πύλη, που διατηρούνται και σήμερα. Στην Αδριανούπολη φωτογραφίζει τη Μητρόπολη, ναό αφιερωμένο στην Κοίμηση της Θεοτόκου, από τον οποίο μάλλον δεν έχει σωθεί τίποτε παρά μόνο κάποια κειμήλια.

Παράλληλα με τις φωτογραφίες ο Λαμπάκης κρατούσε και ταξιδιωτικά ημερολόγια και όταν στις 2 Σεπτεμβρίου 1902 θα φθάσει στην Κωνσταντινούπολη θα συγκρίνει την Αγία Σοφία με τον Παρθενώνα- «Παρθενών (η από της κεφαλής του Διός εξερχομένη θεά της Σοφίας Αθήνα) και Αγία Σοφία (η Σοφία του Θεού),μία διάνοια εν δυσί διαφόροις τέχνης τύποις» -, φωτογραφική καταγραφή όμως δεν θα επιχειρήσει. Στην έκθεση ωστόσο παρουσιάζονται φωτογραφίες της Αγίας Σοφίας και άλλων ναών που του δώρησε ο κωνσταντινουπολίτης μηχανικός Λεωνίδας Καλαμίδας συμπληρώνοντας το κενό.

Από τις 24 Μαΐου η έκθεση θα φιλοξενηθεί στην Ξάνθη και εν συνεχεία στο Βυζαντινό Μουσείο της Αθήνας.