Αυτοδίδακτος και λακωνικός




Εναν από τους διαπρεπέστερους σύγχρονους έλληνες συνθέτες, τον Δημήτρη Δραγατάκη, τιμά το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών σε δύο ειδικές συναυλίες-αφιερώματα. Η πρώτη από αυτές θα δοθεί την προσεχή Τετάρτη 2 Μαΐου στην Αίθουσα Δημήτρη Μητρόπουλου, ενώ η δεύτερη έχει προγραμματιστεί για το Σάββατο, 26 του ίδιου μήνα στην Αίθουσα Φίλων της Μουσικής. Γεννημένος στην Πλατανούσα της Ηπείρου το 1914 ο Δημήτρης Δραγατάκης σπούδασε βιολί στο Εθνικό Ωδείο με τον Γεώργιο Ψύλλα. Μετά από μακρόχρονη διακοπή στα χρόνια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και του Εμφυλίου, συνέχισε τις σπουδές του μελετώντας σύνθεση με τους Λεωνίδα Ζώρα και Μανώλη Καλομοίρη. Ανάμεσα στο 1943 και στο 1969 έπαιζε βιολί και βιόλα στην Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Η συνθετική σταδιοδρομία του 87χρονου σήμερα δημιουργού άρχισε μάλλον αργά, το 1957, όταν ο Δημήτρης Δραγατάκης ήταν ήδη 43 ετών, γι’ αυτό ίσως και τα πρώτα του έργα (Κουαρτέτο Εγχόρδων αρ. 1 – 1957, Δοκίμιο – 1958, 1η Συμφωνία -1959) παρουσίαζαν μιαν εντυπωσιακή ωριμότητα. Το έργο του διαπνέεται από έντονη ελληνικότητα, έχοντας μάλιστα επηρεαστεί ιδιαίτερα από την παράδοση του ηπειρώτικου δημοτικού τραγουδιού. Ο Δραγατάκης έχει συνθέσει κυρίως έργα για ορχήστρα και σύνολα μουσικής δωματίου και παράλληλα έχει ασχοληθεί με τη φωνητική μουσική. Αρκετά από τα έργα του έχουν ηχογραφηθεί, ενώ επτά από τις δημιουργίες του έχουν βραβευθεί σε διαγωνισμούς σύνθεσης.


Στην πρώτη από τις δύο συναυλίες που προγραμματίζονται στο Μέγαρο Μουσικής, το Νέο Ελληνικό Κουαρτέτο (Γιώργος Δεμερτζής πρώτο βιολί, Δημήτρης Χανδράκης δεύτερο βιολί, Πάρις Αναστασιάδης βιόλα και Απόστολος Χανδράκης βιολοντσέλο) θα ερμηνεύσει πέντε κουαρτέτα εγχόρδων του Δημήτρη Δραγατάκη. Παρατηρώντας κανείς την εξέλιξη του ύφους του συνθέτη ­ ξεκινώντας από το πρώτο και φθάνοντας στο πέμπτο κουαρτέτο­, πέρα από την πορεία προς την καλλιτεχνική ωριμότητα, διακρίνει μια έντονη διαφοροποίηση στον τρόπο επεξεργασίας του μουσικού υλικού και των εκφραστικών μέσων. Χωρίς να παρασύρεται από τα πρωτοποριακά μουσικά ρεύματα που κυριάρχησαν τις δεκαετίες ’60 και ’70 ο συνθέτης διατηρεί μια προσωπική μουσική γλώσσα με κύρια χαρακτηριστικά την πυκνότητα και τη λακωνικότητα. Καθώς το ενδιαφέρον του για τις σύγχρονες νοοτροπίες εκδηλώθηκε ανεξάρτητα από τους δασκάλους του, ο Δραγατάκης, σύμφωνα με τους μελετητές του έργου του, θα μπορούσε να θεωρηθεί ένας «συνθέτης αυτοδίδακτος».


Η πρώτη συναυλία-αφιέρωμα στον Δημήτρη Δραγατάκη θα δοθεί την Τετάρτη 2/5 στην Αίθουσα Δημήτρη Μητρόπουλου. Ωρα έναρξης: 20.30.