Αν νομίζετε ότι οι αγορές μέσω του Internet είναι κάτι μακρινό ή μελλοντικό, έχετε πέσει έξω. Είναι πολλά και σημαντικά τα πράγματα που μπορούμε να αγοράσουμε μέσω Internet σήμερα, με μεγάλη αποτελεσματικότητα και σε καλές τιμές. Μιλάμε πάντα για αγορές που μπορούν να γίνουν από την Ελλάδα, από ιντερνετικά καταστήματα του εξωτερικού.
Η διαδικασία είναι απλή, αρκεί να διαθέτουμε πιστωτική κάρτα: μπαίνουμε στον σταθμό του ιντερνετικού καταστήματος, διαλέγουμε αυτό που θέλουμε, δίνουμε τα στοιχεία μας και αυτόματα το αντικείμενο μας αποστέλλεται ταχυδρομικά ενώ χρεώνεται η πιστωτική μας κάρτα. Προτού βιαστείτε να πείτε ότι κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει με το τηλέφωνο ή το φαξ, σκεφθείτε μια μεγάλη διαφορά: στην οθόνη του υπολογιστή μας μπορούμε να ψάξουμε τα «ράφια» του καταστήματος όσο θέλουμε και να βρούμε λεπτομέρειες και στοιχεία που μας χρειάζονται για να αποφασίσουμε. Μπορούμε ακόμη να συγκρίνουμε τιμές διαφόρων «καταστημάτων» χωρίς να σηκωθούμε από την καρέκλα μας. Κανονικό σόπινγκ, δηλαδή, με μηδενική δυσκολία και ελάχιστο χρόνο.
Τα περισσότερα καταστήματα του είδους βρίσκονται στην Αμερική, που είναι παραδοσιακός παράδεισος του ταχυδρομικού εμπορίου. Ωστόσο αρκετά «μαγαζιά» έχουν ανοίξει και σε μεγάλες χώρες της Ευρώπης. Τα είδη που προσφέρονται για τέτοιες αγορές σε μας τους Ελληνες είναι βεβαίως μικρά αντικείμενα, μια και κανένας δεν θα παραγγείλει αυτοκίνητο ή τηλεόραση από την Αμερική. Αν πρόκειται όμως για βιβλία, δίσκους, κασέτες, προγράμματα ή άλλα προϊόντα μικρού όγκου, τα πράγματα είναι πολύ πιο εύκολα.
Τα πιο δημοφιλή είδη είναι βεβαίως τα βιβλία. Υπάρχει μάλιστα το περίφημο amazon. com που ισχυρίζεται ότι είναι το μεγαλύτερο βιβλιοπωλείο του πλανήτη, με 2,5 εκατομμύρια τίτλους βιβλίων· τα οποία, βεβαίως, δεν υπάρχουν στις αποθήκες του! Αυτό που υπάρχει στον σταθμό του στο Internet είναι μια λίστα με τα βιβλία και τις τιμές, μαζί με σύντομη περιγραφή, συχνά το περιεχόμενο και μερικές κριτικές που έχουν γραφτεί γι’ αυτό. Οταν παραγγείλουμε ένα βιβλίο, το «μαγαζί» μπορεί να μας το στείλει από την αποθήκη του, μπορεί όμως να στείλει την παραγγελία στον εκδότη του βιβλίου που μας το στέλνει ταχυδρομικά. Με τον τρόπο αυτόν το «βιβλιοπωλείο» έχει μηδενικό στοκ εμπορεύματος, μηδενικά έξοδα αποθήκευσης, μηδενικά «αζήτητα» και μικρό λειτουργικό κόστος. Αρα μπορεί να μας προσφέρει πολύ χαμηλές τιμές, ελάχιστα μεγαλύτερες από τις τιμές χονδρικής με τις οποίες αγοράζει από τους εκδότες. Βεβαίως, στο συνολικό κόστος πρέπει να προσθέσουμε και τα έξοδα αποστολής από την Αμερική, οπότε η διαφορά μειώνεται, ωστόσο και πάλι το κόστος είναι χαμηλότερο από τα βιβλιοπωλεία, ιδίως αν παραγγέλλουμε δυο-τρία βιβλία μαζί (το amazon. com ισχυρίζεται ότι δίνει 40% κάτω από τις τιμές λιανικής). Το άλλο μεγάλο καλό της μεθόδου αυτής είναι ότι κάτι που δεν υπάρχει διαθέσιμο απλά θα αργήσει, μια και το ιντερνετικό κατάστημα θα ψάξει όλα τα μέρη όπου μπορεί να υπάρχει αυτό που ζητάμε και, όταν το βρει, θα μας στείλει ένα μήνυμα μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και θα μας ρωτήσει αν εξακολουθούμε να το θέλουμε.
Εκτός από βιβλία, άλλα είδη που εύκολα παραγγέλλονται μέσω Internet είναι δίσκοι μουσικής, βιντεοκασέτες και προγράμματα ή μικρά εξαρτήματα υπολογιστών. Για μας τους Ελληνες το κενό που υπάρχει στην ιδέα είναι ότι στα ιντερνετικά καταστήματα δεν θα βρούμε ελληνικούς τίτλους που ίσως μας ενδιαφέρουν άμεσα. Ετσι όλα τα βιβλία θα είναι στα αγγλικά ή σε άλλη ξένη γλώσσα, οι βιντεοκασέτες και οι βιντεοδίσκοι δεν θα έχουν ελληνικούς υποτίτλους, ενώ τα προγράμματα που θα αγοράσουμε κατά κανόνα δεν θα υποστηρίζουν ελληνικά. Παρ’ όλα αυτά, τα χρήσιμα πράγματα που μπορούμε να αγοράσουμε χωρίς να φύγουμε από το γραφείο μας είναι πολλά και σε πολύ καλές τιμές. Θα είναι όμως περισσότερα αν ξεκινήσουν κάποια ανάλογα «καταστήματα» και στη χώρα μας.
Ο κ. Θ. Σπίνουλας είναι διευθυντής του περιοδικού RAM.



