Ένα σημαντικό εγχείρημα φιλοδοξεί να βάλει την Αστυπάλαια στον χάρτη των πράσινων νησιών της Ευρώπης.

Η απόφαση της αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen να αναπτύξει ένα καινοτόμο πρόγραμμα με επίκεντρο την ηλεκτροκίνηση και στόχο την αντικατάσταση, ει δυνατόν, όλων των οχημάτων στο νησί με ηλεκτροκίνητα ανοίγει νέους… πράσινους δρόμους.

H παρουσίαση του έργου

Ο σχεδιασμός και τα κίνητρα

Ο σχεδιασμός έχει ως εξής: Η εταιρεία θα αντικαταστήσει τα δημοτικά οχήματα της Αστυπάλαιας με ηλεκτρικά, ενώ ταυτόχρονα το κράτος θα δώσει κίνητρα για την αντικατάσταση και των ιδιωτικών αυτοκινήτων. Μάλιστα όπως επεσήμανε σε συνέντευξη Τύπου ο διευθύνων σύμβουλος της Volkswagen κ. Herbert Diess, μεταξύ άλλων, θα αναπτυχθεί και η αυτόνομη κινητικότητα on demand για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Στόχος είναι τα περίπου 1.500 συμβατικά δημόσια και ιδιωτικά οχήματα του νησιού να αντικατασταθούν με περίπου 900 ηλεκτρικά. Πώς θα γίνει αυτό; Σύμφωνα με τα όσα ανέφεραν η Γενική Γραμματέας Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου και ο υφυπουργός Εξωτερικών Κώστας Φραγκογιάννης θα δοθούν γενναία κίνητρα στους κατοίκους.

Ειδικότερα, θα δημιουργηθεί ένα ειδικό «κεφάλαιο», το e- astypalaia (στο πλαίσιο του προγράμματος Κινούμαι Ηλεκτρικά που ήδη «τρέχει»), ειδικά για τους κατοίκους του νησιού που θα δίνει επιδότηση 12.000 ευρώ για αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

10 εκατ. ευρώ στην εξαετία

Παράλληλα, όπως είπε ο επικεφαλής της αυτοκινητοβιομηχανίας η εταιρεία θα πουλά τα ηλεκτροκίνητα οχήματα σε τιμές κόστους. Αρχικά, η Volkswagen θα διαθέσει 3 εκατ. ευρώ και συνολικά στην εξαετία 10 εκατ. ευρώ, τα οποία θα επιμεριστούν στην επιδότηση ηλεκτρικών οχημάτων και στις υποδομές φόρτισης, ενώ σχεδιάζει και πιλοτικές δοκιμές για αυτόνομη οδήγηση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Το επενδυτικό σχέδιο για το νησί θα ξεκινήσει εντός του πρώτου τριμήνου του 2021 και θα ξεδιπλωθεί έως το 2026 με στόχο η Αστυπάλαια να γίνει κατά 90% ενεργειακά αυτόνομη με χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ). Όπως επεσήμανε η κυρία Σδούκου, σήμερα οι ενεργειακές ανάγκες του νησιού καλύπτονται με τέσσερις ρυπογόνες ντιζελομηχανές. Οι σχετικές μελέτες που έχουν γίνει δείχνουν ότι αρχικά το σύστημα του νησιού μπορεί να αντέξει διείσδυση ΑΠΕ έως 60%, ποσοστό που μεταφράζεται σε ισχύ 3 MW και σταδιακά να αυξηθεί φθάνοντας στο 90%.

«Δεν υπάρχουν σχέδια για μεγάλα πάρκα στο νησί που θα καλύπτουν και ενεργειακές ανάγκες της υπόλοιπης χώρας», είπε η Γενική Γραμματέας, απαντώντας και σε ανησυχίες μερίδας κατοίκων του νησιού που διαμαρτύρονται για εγκατάσταση βιομηχανικών αιολικών πάρκων.

Διεθνής διαγωνισμός

Σύμφωνα με την ίδια, θα διεξαχθεί διεθνής διαγωνισμός για την εγκατάσταση υβριδικού συστήματος που θα συνδυάζει αιολική και ηλιακή ενέργειας 3 MW και συσσωρευτές για αποθήκευση ενέργειας, ενώ θα ακολουθήσει fast track αδειοδοτική διαδικασία.

Όπως σημείωσε, υπάρχει η τεχνογνωσία από την εγκατάσταση του υβριδικού συστήματος στην Τήλο και τον σχεδιασμό του εν εξελίξει έργου στον Άγιο Ευστράτιο.