Αλλάζει ριζικά ο σιδηροδρομικός χάρτης της χώρας – Τι περιλαμβάνει το πακέτο 3,3 δισ. της ΕΡΓΟΣΕ

Νέο «πακέτο» σιδηροδρομικών έργων 3,3 δισ. ευρώ από την ΕΡΓΟΣΕ – Με ανταγωνιστικό διάλογο – Στη λίστα και οι επεκτάσεις του Προαστιακού σε Λαύριο και Ραφήνα

Νέα σιδηροδρομικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού 3,3 δισ. ευρώ, βάζει στις ράγες η ΕΡΓΟΣΕ με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου. Στην πρώτη γραμμή βρίσκονται τα έργα διασύνδεσης του τρένου με τα μεγάλα λιμάνια της χώρας, όπως Αλεξανδρούπολη, Θεσσαλονίκη, αλλά και η Πάτρα, με την νέα πρόταση υπογειοποίησης 5,16 χλμ., ενώ στον χάρτη ξαναμπαίνουν οι σχεδιασμοί για Ραφήνα και Λαύριο, όπως έχει γράψει το «Βήμα της Κυριακής». Εντωμεταξύ, σε φάση δημοπράτησης βρίσκονται έργα αναβάθμισης του υφιστάμενου δικτύου και εγκατάστασης ηλεκτροκίνησης, με συνολικό προϋπολογισμό 693 εκατ. ευρώ.

Όπως εξήγησε ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, κ. Χρήστος Βίνης, από το βήμα του 8ου Περιφερειακού Αναπτυξιακού Συνεδρίου στην Πάτρα, που διοργάνωσε η εφημερίδα Πελοπόννησος, «ο ανταγωνιστικός διάλογος αποτελεί ένα σύγχρονο εργαλείο για τη δημοπράτηση μεγάλων και σύνθετων έργων». Επιτυγχάνεται επίσπευση της διαδικασίας ωρίμανσης των έργων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η σύνδεση Θεσσαλονίκης-Καβάλας-Τοξοτών, η οποία με την κλασική μέθοδο δημοπράτησης θα χρειαστεί περί τα 5 χρόνια για να πατηθεί το κουμπί του διαγωνισμού, δεδομένου ότι το έργο δεν έχει μελετητική ωριμότητα.

Ακόμη, με τον ανταγωνιστικό διάλογο διασφαλίζεται η αρτιότερη τεχνική λύση, ως αποτέλεσμα της διαβούλευσης μεταξύ των διαγωνιζομένων κατά την κύρια φάση του διαγωνισμού, γεγονός που ευνοεί και τη δυνατότητα εφαρμογής καινοτόμων λύσεων. Ακόμη, ο ανάδοχος γίνεται κύριος της μελέτης του έργου, με αποτέλεσμα να διασφαλίζονται τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης. «Πιστεύω ότι οι συνθήκες έχουν ωριμάσει στη χώρα μας και στη νομοθεσία» τόνισε ο κ. Βίνης, αναφερόμενος στον νέο τρόπο δημοπράτησης, απαντώντας ουσιαστικά στην κριτική που δέχεται η εν λόγω μέθοδος με παράδειγμα την περίπτωση της υποθαλάσσιας ζεύξης Σαλαμίνας, όπου η διαδικασία κρατά ήδη 4 χρόνια.

Στο τεράστιο «πακέτο» των 3,3 δισ. ευρώ, όπως παρουσιάστηκε από τον κ. Βίνη, περιλαμβάνονται έξι έργα. Πρόκειται για τη νέα Σιδηροδρομική Γραμμή Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Τοξότες, με κόστος 1,3 δισ. ευρώ, η οποία και θα έχει νέα παραλιακή χάραξη ως το λιμάνι της Νέας Καρβάλης. Συμπεριλαμβάνονται ακόμη, η αναβάθμιση της γραμμής Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, κόστους 815 εκατ.ευρώ, καθώς και η νέα σύνδεση του 6ου Προβλήτα Λιμένος Θεσσαλονίκης με το εθνικό δίκτυο, κόστους 22 εκατ.ευρώ. Το έργο μπορεί να προκηρυχθεί στις αρχές του 2021.

Βεβαίως, δεν μένει εκτός του σχεδιασμού και η Δυτική Ελλάδα. Η νέα πρόταση για τη σύνδεση του λιμανιού της Πάτρας με το σιδηροδρομικό δίκτυο, η οποία περιλαμβάνει την υπογειοποίηση της γραμμής, σε μήκος 5,16 χλμ., εντός του πυκνού αστικού ιστού, έχει προϋπολογισμό 514 εκατ. ευρώ. Παρουσιάζοντας την πρόταση, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, επίσης από το βήμα του ίδιου συνεδρίου, ξεκαθάρισε ότι η νέα διπλή ηλεκτροδοτούμενη γραμμή δεν θα περάσει από κάποιο σημείο της πόλης που δεν περνάει ήδη.

«Πάνω στην ίδια ακριβώς χάραξη θα πατήσουμε. Στην γραμμή που λειτουργεί σήμερα κι από μονή θα γίνει διπλή. Αλλά ένα πολύ μεγάλο μέρος της, από υπέργειο σήμερα θα το κάνουμε υπόγειο» ανέφερε και τόνισε: «Άρα κανείς να μην φοβάται ότι δήθεν ‘‘θα κοπεί στα δύο η πόλη με νέα σιδηροδρομική γραμμή’’… Το αντίθετο. Θα απελευθερώσουμε πολύ μεγάλο μέρος της πόλης από τη σημερινή γραμμή. Και θα το αποκαταστήσουμε με αναπλάσεις σε περίπου 70 στρέμματα». Ο διαγωνισμός βάσει του χρονοδιαγράμματος της ΕΡΓΟΣΕ προετοιμάζεται για το δεύτερο εξάμηνο του 2021.

Στον κατάλογο των «έξι» οι συνδέσεις Ραφήνας και Λαυρίου

Δύο πολυσυζητημένες σιδηροδρομικές συνδέσεις στην περιοχή της Αττικής αποτελούν οι επεκτάσεις του Προαστιακού Σιδηροδρόμου σε Ραφήνα και Λαύριο. Τα δύο έργα, μετά από παλινωδίες ετών, καθώς η έλλειψη πόρων τα είχε βάλει στον πάγο, ενώ τα «πάντρεψε» και με σχεδιασμούς για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, εντάσσονται επίσης στον κατάλογο της ΕΡΓΟΣΕ.

Τη λίστα των έξι έργων που θα προχωρήσουν με ανταγωνιστικό διάλογο συμπληρώνουν τα δύο έργα, που αναμένεται να αποσυμφορήσουν τα δύο λιμάνια της Αττικής. Η επέκταση του Προαστιακού στο τμήμα Αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος»-Ραφήνα, έχει κόστος 300 εκατ.ευρώ και στο τμήμα Κορωπί-Λαύριο έχει κόστος 380 εκατ. ευρώ.

Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk