Οι μήνες που απομένουν ως το τέλος της χρονιάς είναι σημαντικοί για τη συμπλήρωση του σιδηροδρομικού παζλ της χώρας. Οι συνδέσεις που δρομολογούνται με βιομηχανίες, ΒΙΠΕ και τα λιμάνια Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Αλεξανδρούπολης, Βόλου, Πάτρας θα βάλουν τα εμπορεύματα στην… ταχεία με προορισμό τις γειτονικές χώρες και την Κεντρική Ευρώπη, ενώ ο σχεδιασμός για Λαύριο και Ραφήνα βγάζει εκτός του κάδρου το πάντρεμα με τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού. Οι μηχανές του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών επιταχύνουν για να ολοκληρωθεί εντός του 2020 ο προγραμματισμός των σιδηροδρομικών έργων και μελετών που θα χρηματοδοτηθούν από ευρωπαϊκούς πόρους τα προσεχή έτη.

Περιορίζεται
το κόστος μεταφοράς

Ο δρόμος για το πρώτο σφύριγμα του τρένου άνοιξε με την έγκριση από το ΔΣ του ΟΣΕ των βασικών παραμέτρων σύνδεσης της Motor Oil με το σιδηροδρομικό δίκτυο στους Αγίους Θεοδώρους. Η επένδυση 15 εκατ. ευρώ, με αποκλειστική χρηματοδότηση της επιχείρησης, που θα εξυπηρετεί κι άλλες βιομηχανίες με σημαντικό εμπορευματικό έργο, αναμένεται να αποφέρει στον ΟΣΕ έσοδα 1 εκατ. ευρώ ετησίως. Για να προχωρήσει ο διαγωνισμός κατασκευής της νέας μονής σιδηροδρομικής γραμμής 9 χλμ. απομένουν η υπογραφή συμπληρωματικής Υπουργικής Απόφασης και το τελικό συμφωνητικό μεταξύ Motor Oil, ΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ.

«Πολλές βιομηχανίες επιζητούν σύνδεση με τον σιδηρόδρομο, καθώς ενισχύει τις εξαγωγικές τους δυνατότητες και περιορίζει το κόστος μεταφοράς εμπορευμάτων. Για εμάς αποτελεί προτεραιότητα για τη βελτίωση των εσόδων, αλλά και για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος» λέει στο «Βήμα» ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, κ. Αθανάσιος Κοτταράς. Επί του παρόντος, επιλύονται επιμέρους ζητήματα για να προχωρήσουν οι αντίστοιχες συμφωνίες με την ΕΛΒΑΛ και τα ΕΛΠΕ και δρομολογείται η σύνδεση με τη ΒΙΠΕ Κιλκίς. Η σχετική μελέτη, προϋπολογισμού 800.000 ευρώ, έχει ενταχθεί στο ΠΔΕ.

Η εμπορευματική πύλη των Βαλκανίων

Η εκτόξευση της Θεσσαλονίκης σε εμπορευματική πύλη της Νοτιοανατολικής Ευρώπης περνά από ράγες. Η σύνδεση του ΟΛΘ με το βασικό σιδηροδρομικό δίκτυο θεωρείται καθοριστική, καθώς θα μεταφέρει απευθείας τα φορτία σε Βουλγαρία, Βόρεια Μακεδονία, Σερβία, Ρουμανία. «Οι εκτιμήσεις για την αύξηση του ΑΕΠ στην Κεντρική Μακεδονία αγγίζουν το 1 δισ. ευρώ σε βάθος δεκαετίας» αναφέρει μιλώντας στο «Βήμα» η αντιπεριφερειάρχης ΜΕ Θεσσαλονίκης κυρία Βούλα Πατουλίδου.

Η Περιφέρεια έχει δεσμεύσει κονδύλι 7 εκατ. ευρώ, στο πλαίσιο του ΠΕΠ, για την αναβάθμιση της υφιστάμενης σύνδεσης με τον σιδηρόδρομο, ώστε να φτάσει μέχρι τη βάση του ΣΕΜΠΟ. «Στόχος είναι ένα ανταγωνιστικό λιμάνι διεθνούς βεληνεκούς, που δεν θα εξυπηρετεί μόνο τη ΝΑ Ευρώπη, αλλά θα μετατραπεί σε κύρια πύλη εισόδου των προϊόντων της Ανατολής» τονίζει, υπογραμμίζοντας ότι αυτή η προοπτική έχει ήδη ξυπνήσει το real estate (…η εξέλιξη).

Οσο για τη νέα σύνδεση με τον υπό επέκταση 6ο Προβλήτα, που θα περιλαμβάνει την υπέργεια σιδηροδρομική γέφυρα, μήκους 1.023,4 μέτρων, σύμφωνα με πληροφορίες αναμένεται έγκριση ώστε ο διαγωνισμός που θα προκηρυχθεί από την ΕΡΓΟΣΕ να γίνει στο πλαίσιο του ανταγωνιστικού διαλόγου. Στόχος είναι η μελετητική ωρίμανση του έργου, που βρίσκεται ακόμα σε φάση προμελετών. Εφόσον αυτό προχωρήσει, τότε ο διαγωνισμός μπορεί να προκηρυχθεί ακόμα και στις αρχές του 2021. Ο αρχικός προϋπολογισμός εκτιμάται στα 20 εκατ. ευρώ.

«Φουλ» για Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία

Το τελευταίο διάστημα τρέχει η μελετητική ωρίμανση της νέας γραμμής Θεσσαλονίκης – Καβάλας – Ξάνθης, με συνολικό κόστος άνω του 1,2 δισ. ευρώ, που αποτελεί τμήμα της λεγόμενης Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας. Μέσω νέας πεδινής χάραξης στο κομμάτι Θεσσαλονίκη – Αμφίπολη – Νέα Καρβάλη, η γραμμή θα ενώσει τα τρία λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας, με την Καβάλα και την Αλεξανδρούπολη να συγκεντρώνουν και ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον.

Βρίσκονται μάλιστα στο πρώτο, άμεσο κύμα αξιοποίησης από το ΤΑΙΠΕΔ, με την Αλεξανδρούπολη να έχει προσελκύσει αμερικανικό ενδιαφέρον λόγω της γεωστρατηγικής θέσης και των προοπτικών ανάδειξης σε ενεργειακό κόμβο. Στο πακέτο αξιοποίησης θα περιλαμβάνεται και σιδηροδρομική «προίκα», με την πρόβλεψη χρήσης έναντι μισθώματος, έκτασης περίπου 120 στρ., που ανήκει στη ΓΑΙΑΟΣΕ, για τη δημιουργία αποθηκών, κέντρου μεταφόρτωσης ή δεξαμενών. Η πρόσφατη αναθέρμανση του σχεδιασμού για τη σύνδεση Αλεξανδρούπολης – Μπουργκάς περιλαμβάνει αρχικά την ηλεκτροκίνηση στο τμήμα ως το Ορμένιο, με την έναρξη της διαδικασίας να τοποθετείται προς το τέλος του 2021. Η χρηματοδότηση, που κυμαίνεται στα 100 εκατ. ευρώ, θα γίνει μέσω Connecting Europe Facility (CEF).

Πλώρη για Ραφήνα και Λαύριο
Στην «αγκαλιά» της ΕΡΓΟΣΕ επιστρέφουν και δύο πολυσυζητημένες σιδηροδρομικές συνδέσεις των λιμανιών Ραφήνας και Λαυρίου. Το νεότερο είναι ότι οι συνδέσεις των δύο λιμανιών που θα αποσυμφορήσουν τα Μεσόγεια και τη Λαυρεωτική μπαίνουν στις προτεραιότητες της ΕΡΓΟΣΕ, προκειμένου να ωριμάσουν μελετητικά.
Προχωρούν οι Ρουμάνοι, με αργά βήματα οι Κινέζοι
Η πανδημία «μούδιασε» το ενδιαφέρον των επενδυτών για το ελληνικό σιδηρόδρομο. Ενώ κατά το προ κορωνοϊού διάστημα είχε εκφραστεί αμερικανικό και ρωσικό ενδιαφέρον για δραστηριοποίηση στο δίκτυο, η πανδημία φαίνεται πως έβαλε σε αναμονή τους μελλοντικούς σχεδιασμούς. Ακόμα και οι Κινέζοι, που με όχημα την PEARL έχουν επισήμως αδειοδοτηθεί από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) για την εκτέλεση σιδηροδρομικών μεταφορών, δεν δείχνουν να βιάζονται για να ενεργοποιηθούν στο δίκτυο.
Επισήμως αναμένεται η ολοκλήρωση της εκπαίδευσης των 6 μηχανοδηγών της εταιρείας, η οποία και θα ολοκληρωθεί εντός καλοκαιριού με μια σχετική καθυστέρηση λόγω της πανδημίας, όμως για την ώρα δεν φαίνεται ιδιαίτερη κινητικότητα. Η εταιρεία εξάλλου προσφέρει ήδη υπηρεσίες διαμεταφοράς μέσω στρατηγικών συνεργασιών, όπως με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και σιδηροδρομικές εταιρείες γειτονικών χωρών. Με τη βούλα και της Επιτροπής Ανταγωνισμού (27/03/2020), το 60% της εταιρείας εξαγοράστηκε από την Ocean Rail, θυγατρική της Cosco Shipping.
Στο γήπεδο των Ρουμάνων της GFR τα πράγματα προχωρούν, με τους ρυθμούς βέβαια που επέβαλε η πανδημία. Εχουν λάβει το Ενιαίο Πιστοποιητικό Ασφάλειας από τον ERA και αναμένεται η έγκριση της Κομισιόν για να φέρουν δύο μηχανές παλαιότερης τεχνολογίας από τη Ρουμανία, διαδικασία που διαρκεί maximum 4 μήνες. Εν συνεχεία, θα μένει μόνο η σύμβαση πρόσβασης στο εθνικό δίκτυο με τον ΟΣΕ.