Με την κατάθεση δυο προδικαστικών προσφυγών «απαντά» η GD Infrastutture στην απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστα Αχ. Καραμανλή, για ακύρωση του διαγωνισμού για την εργολαβία σκούπα του Άκτιο-Αμβρακία.

Η εξέλιξη συνεχίζει το σήριαλ της κόντρας των δύο πλευρών με κύρια αιτία την πρόθεση να μην συνεχιστεί με τον υφιστάμενο σχεδιασμό το οδικό έργο της Πατρών-Πύργου, στο οποίο η κατασκευαστική εταιρεία έχει δύο εργολαβίες.

Για δεύτερη φορά στην ιστορία της Αμβρακίας Οδού, η τύχη δεν ήταν με το μέρος του έργου. Η εξέλιξη πάντως είχε διαφανεί το προηγούμενο διάστημα καθώς οι πληροφορίες ήθελαν το Υπουργείο Υποδομών να προκρίνει την επαναδημοπράτηση του πολύπαθου έργου, προϋπολογισμού 160 εκατ. ευρώ, για το οποίο έχουν ήδη δαπανηθεί 120 εκατ. ευρώ κατά την περίοδο 2010-2018.

Το τοπίο του διαγωνισμού, που ξεκίνησε το 2018, θόλωσε για ακόμα μία φορά, μετά από σειρά αστοχιών και δικαστικών αντεγκλήσεων, το περασμένο καλοκαίρι όταν η προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου είχε αναγκαστεί να ανακαλέσει την απόφαση ανάθεσης του πολύπαθου έργου λόγω δικαστικών εμπλοκών. Μειοδότρια του έργου ήταν η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-ΤΕΡΝΑ, όμως ο σκόπελος του καρτέλ των κατασκευαστικών δεν ξεπεράστηκε στην περίπτωση του έργου για την κατασκευή της Αμβρακίας Οδού.

Η διάρκεια των προσφορών των δύο μνηστήρων (δεύτερη ήταν η GD Infrastutture που συνεργάζεται με τη Μηχανική του Πρόδρομου Εμφιετζόγλου) έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2019 και το υπουργείο δεν ζήτησε την εκ νέου παράταση τους, με αποτέλεσμα να μπουν τίτλοι τέλους στον διαγωνισμό.

Ξεκίνησε νέο γαϊτάνι προσφυγών

Με ανακοίνωσή της, η GD Infrastutture ενημερώνει ότι στις 20.1.2020 κατατέθηκε «η πρώτη προδικαστική προσφυγή της στην Αρχή Εκδίκασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ) κατά της εκ μέρους του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών πρωτοφανούς και μη νόμιμης «μη αποδοχής» της παράτασης ισχύος της Προσφοράς και της Εγγυητικής Επιστολής Συμμετοχής της εν δυνάμει Αναδόχου Εταιρείας στον διαγωνισμό για το έργο της Αμβρακίας Οδού».

Εντός της εβδομάδος η εταιρεία πρόκειται να καταθέσει και δεύτερη προδικαστική προσφυγή ενώπιον της ίδιας Αρχής, «κατά της επίσης μη νόμιμης απόφασης του Υπουργού Υποδομών για την ακύρωση του διαγωνισμού ολοκλήρωσης του οδικού έργου της Αμβρακίας Οδού, γεγονός που όπως ήταν αναμενόμενο θα καθυστερήσει την εξέλιξη ανάθεσης του έργου και κατά συνέπεια εκκίνησης των εργασιών και ασφαλώς θα καθυστερήσει το πολυαναμενόμενο τέλος των σχεδόν καθημερινών σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων και σε αυτόν τον οδικό άξονα».

Η απόφαση Καραμανλή

Σύμφωνα με την απόφαση ακύρωσης του διαγωνισμού, την οποία υπογράφει ο Υπουργός Υποδομών, αποδίδεται η μη ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας λόγω άσκησης ενδίκων μέσων από τον δεύτερο κατά σειρά μειοδοσίας συμμετέχοντα στον διαγωνισμό, δηλαδή την GD Infrastutture.

Όπως αναφέρεται, δεδομένου ότι η περίοδος επιλεξιμότητας των δαπανών του έργου, λήγει στις 31-12-2023 και ο συμβατικός χρόνος ολοκλήρωσης του έργου ανέρχεται σε 30 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης, τα χρονικά περιθώρια είναι ήδη αρκετά στενά. Επιπλέον, «ο χρόνος που απαιτείται για την έκδοση αμετάκλητης απόφασης επί των πιθανολογούμενων, στη συνέχεια, δικαστικών προσφυγών, στο πλαίσιο της υφιστάµενης διαγωνιστικής διαδικασίας, εκτιμάται ότι θα μετακυλήσει την εκτέλεση μεγάλου μέρους των εργασιών μετά το τέλος του 2023, δηλαδή εκτός της περιόδου επιλεξιμότητας των δαπανών τους από την Ευρωπαϊκή Ένωση».

Κρίνεται λοιπόν από το αρμόδιο Υπουργείο ως αναγκαία η επιτάχυνση των διαδικασιών για την συμβασιοποίηση του έργου, «καθόσον με αυτό θα επιτευχθεί η ολοκλήρωση του νέου οδικού άξονα Άκτιο – Αμβρακία, η οποία θα αναβαθμίσει αποφασιστικά την οδική ασφάλεια, µε δεδομένο ότι η υφιστάμενη οδός παρουσιάζει πολλά τροχαία ατυχήματα, λόγω χαμηλών γεωμετρικών χαρακτηριστικών, περαιτέρω έχουν ήδη δαπανηθεί περίπου 120.000.000 ευρώ για την υλοποίηση μέρους των εργασιών την περίοδο 2010 – 2018».

Ακόμη, επισημαίνεται ότι μετά την περαίωση των υφιστάµενων εργολαβιών και τη δηµοπράτηση του έργου, έχουν παρουσιαστεί σύµφωνα µε την από 21-03-2019 έκθεση αυτοψιών του Τεχνικού Συµβούλου Υποστήριξης της ΕΥ∆Ε/ΚΣΣΥ, γεωτεχνικές αστοχίες σε ηµιτελή ορύγµατα, το κόστος ανάταξης των οποίων δεν έχει συµπεριληφθεί στον διαγωνισµό. Επιπλέον, οι δυσµενείς καιρικές συνθήκες αναµένεται, κατά τις υπηρεσίες, να επιδεινώσουν τις ήδη παρατηρηθείσες γεωτεχνικές αστοχίες σε συγκεκριµένα ηµιτελή ορύγµατα και πιθανόν να τις επεκτείνουν και σε άλλα.

Η απόφαση καταλήγει ότι επιβάλλεται να επαναπροσδιοριστεί το χρονοδιάγραµµα κατασκευής του έργου µε περιορισµό του χρόνου υλοποίησής του, να συµπεριληφθεί στον προϋπολογισµό το νέο τεχνικό αντικείµενο, το οποίο είναι απόλυτα αναγκαίο για την άρτια, ασφαλή και λειτουργική ολοκλήρωση του έργου και να τροποποιηθούν οι όροι υλοποίησης του έργου, καθώς και τα τεύχη δηµοπράτησης, µε γνώµονα την κατά το δυνατόν µεταφορά του κατασκευαστικού κινδύνου καθώς και του κινδύνου µεταβολής των ποσοτήτων των εργασιών από το ∆ηµόσιο προς τον Ανάδοχο του Εργου.

Στις εκκρεμότητες εντάσσεται η έκδοση απόφασης επί της ασκηθείσας, εκ µέρους της GD INFRASTRUTTURE, αίτησης ακύρωσης στο ∆’ Τµήµα του Σ.τ.Ε. στην επταµελή σύνθεση.

Εντωμεταξύ, ανοίγοντας τα μέτωπα σύγκρουσης, η GD Infrastutture κοινοποίησε στα μέσα ενημέρωσης επιστολή προς τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΕΡΓΟΣΕ, κ. Χρήστο Βίνη, με την οποία αιτείται συνάντησης για το σιδηροδρομικό έργο κατασκευής υποδομής στο τμήμα Ψαθόπυργος-Ρίο. Με την επιστολή ενημερώνει για τα συνεχή αιτήματα συνάντησης από τις 18 Οκτωβρίου 2019, τα οποία, κατά την εταιρεία, δεν έχουν βρει ανταπόκριση και ζητά ενημέρωση για την ύπαρξη ή μη πρόθεσης συνάντησης από την πλευρά της ΕΡΓΟΣΕ.