• Αναζήτηση

«Έκλεισε» η συμφωνία με την Ολυμπία Οδό για το Πάτρα-Πύργος

Καραμανλής: Μπορούμε να έχουμε εργοτάξια το 2020 και διασφαλίζεται η κοινοτική χρηματοδότηση – Προϋπόθεση η έγκριση από την Κομισιόν – Μηνύματα προς τους σημερινούς αναδόχους

Τα χέρια έδωσαν Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με την Ολυμπία Οδό για το Πάτρα-Πύργος.

Όπως ενημέρωσε σήμερα, ο υπουργός κ. Κώστας Αχ. Καραμανλής βουλευτές της συμπολίτευσης από τους νομούς Αχαΐας και Ηλείας, το έργο συμφωνήθηκε να ενταχθεί στη σύμβαση παραχώρησης. Η συμφωνία θα τεθεί στο μικροσκόπιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία και θα πρέπει να εγκρίνει την αλλαγή «πλεύσης», ενώ οι σημερινοί εργολάβοι του σαλαμοποιημένου έργου, όπως δεσμεύτηκε ο υπουργός, θα αποζημιωθούν κανονικά βάσει των όσων ορίζει ο νόμος.

Το έργο «επιστρέφει» ουσιαστικά στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού, από την οποία είχε αποκοπεί το 2013 στο πλαίσιο αναθεώρησης των συμβάσεων παραχώρησης. «Η υλοποίηση συμφωνήσαμε να μην κοστίσει στο ελληνικό Δημόσιο ούτε ευρώ παραπάνω από όσο προβλεπόταν στις 8 εργολαβίες, όμως τώρα εξασφαλίζεται η ολοκλήρωση του έργου» τόνισε ο κ. Καραμανλής, ο οποίος από την αντιπολίτευση ακόμα έψεγε την επιλογή του προκατόχου του για τον τεμαχισμό του έργου σε 8 εργολαβίες.

Σημείωσε επίσης, ότι με την εν λόγω λύση, η επίβλεψη του έργου θα γίνεται από ανεξάρτητο μηχανικό, εξασφαλίζεται η εγγύηση της κατασκευής και απαλλάσσεται το Δημόσιο από το κόστος λειτουργίας και συντήρησης έως το 2040. Υπενθυμίζεται ότι το κόστος των 8 εργολαβιών με τις εκπτώσεις που έδωσαν οι ανάδοχοι ανέρχεται σε 255 εκατ. ευρώ.

Εφικτό το όριο του 2023 εάν αποφευχθούν εξωγενείς καθυστερήσεις

Μιλώντας στους βουλευτές των όμορων νομών, ο υπουργός αναφέρθηκε στους εξωγενείς παράγοντες που μπορούν να καθυστερήσουν έτη περαιτέρω το έργο, το οποίο στο καλό σενάριο είναι εφικτό να είναι έτοιμο το 2023, οπότε τελειώνει το περιθώριο για την κοινοτική χρηματοδότηση. «Ακόμα, όμως, κι αν παρ’ ελπίδα αναγκαστούμε να πάμε πέραν του 2023, πλέον με την μη κατάτμηση έχουμε διασφαλίσει ότι δεν θα χαθεί η κοινοτική χρηματοδότηση. Κι αυτό είναι άλλο ένα σπουδαίο νέο!» αποκάλυψε ο κ. Καραμανλής.

Τονίζοντας ότι αν όλα πάνε καλά, μπορούμε να έχουμε εργοτάξια μέσα στο 2020, ξεκαθάρισε ότι ο κίνδυνος για μια νέα καθυστέρηση είναι οι δικαστικές προσφυγές «για λόγους επιχειρηματικών συμφερόντων, από κάποιον από τους 3 σημερινούς εργολάβους». Χωρίς να κάνει ειδική αναφορά, έστειλε το εξής μήνυμα: «Ελπίζω ότι κανείς δεν θα βάλει τελικά το προσωπικό γινάτι και το στενό οικονομικό και επιχειρηματικό του συμφέρον πάνω από το καλό των πολιτών και του τόπου. Το έργο πλέον κανείς δεν μπορεί να το εμποδίσει. Θα μπορούσε μόνο εκδικητικά να το καθυστερήσει. Θέλω να πιστεύω ότι δεν θα το κάνει».

Επισημαίνοντας ακόμη ότι ο σύγχρονος, γρήγορος και ασφαλής αυτοκινητόδρομος Πατρών-Πύργου θα γίνει πραγματικότητα, όπως έχει δεσμευτεί και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, σημείωσε ότι σήμερα «μπαίνουμε στην τελική ευθεία για να το κάνουμε πράξη».

Νέος διαγωνισμός αν δεν ληφθεί το πράσινο φως της Κομισιόν

Το κρίσιμο βήμα είναι η έγκριση της Κομισιόν, για την οποία ο κ. Καραμανλής είπε τα εξής: «Θέλω όμως πάντα να είμαι ειλικρινής, γι’ αυτό και ξεκαθαρίζω ότι ασφαλώς και δεν έχουμε τελειώσει ακόμα. Έχουμε μπροστά μας το κρίσιμο στάδιο της έγκρισης όλων των παραπάνω από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Όπως είναι γνωστό, έχουμε ήδη κάνει προκαταρκτικές συζητήσεις μαζί της, πλέον το αίτημα είναι και επίσημο και περιμένουμε στους επόμενους μήνες, το οριστικό ΟΚ. Πιστεύω ότι θα το λάβουμε. Αν όχι, θα αναγκαστούμε να πάμε σε νέο διαγωνισμό. Πάλι θα γίνει το έργο. Αλλά θα πάρει παραπάνω χρόνο η διαδικασία. Πιστεύω βάσιμα όμως ότι αυτό δεν θα χρειαστεί».

Στην ομιλία του πάντως ο υπουργός δεν παρέλειψε να αναφερθεί στη σημερινή κατάσταση του έργου, μετά την απόφαση κατάτμησης από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ σε 8 κομμάτια, ασκώντας κριτική για χάσιμο πολύτιμου χρόνου και διακινδύνευση του ίδιου του έργου «για δικούς της πολύ συγκεκριμένους λόγους», με αποτέλεσμα το «πραγματικό» δίλημμα να είναι αν τελικά θα γίνει το έργο ή όχι.

«Στην κατάσταση που παραλάβαμε, στις 2 εργολαβίες ο ανάδοχος κηρύχθηκε έκπτωτος και σε άλλη μία υπάρχουν δικαστικές εμπλοκές στο ΣτΕ. Στις άλλες 5 υπήρχαν 3 διαφορετικοί ανάδοχοι. Θα είμαι ειλικρινής, δεν ενέπνεαν όλοι την ίδια εμπιστοσύνη ότι μπορούν να ολοκληρώσουν εγκαίρως τα κομμάτια του έργου τους. Στα λόγια μπορούμε να λέμε ότι θα ολοκληρωθεί ένα έργο μέσα σε μια νύχτα, αλλά τα αδιάψευστα γεγονότα άλλα δείχνουν…

Ήδη υπήρχαν καθυστερήσεις στα χρονοδιαγράμματα και ήδη εργολάβοι είχαν αρχίσει να έχουν πρόσθετες οικονομικές απαιτήσεις… Κι ακόμα και αν κατάφερναν να ολοκληρωθούν κάποτε αυτά τα έργα, θα παίρναμε 5 έργα αποσπασματικά, τα οποία δεν θα συνέδεαν καμία περιοχή της Ηλείας με την Πάτρα και την Αθήνα, ούτε θα δημιουργούσαν πρόσβαση από και προς την Κυλλήνη, την Αμαλιάδα και τον Πύργο. Και επιπλέον θα είχαμε και τον κίνδυνο, αν όχι τη βεβαιότητα, να χαθούν οι κοινοτικές χρηματοδοτήσεις» περιέγραψε.

Όσο για τις επιλογές της σημερινής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, κατά τον επικεφαλής του, ήταν οι εξής δύο: «Η μία, η εύκολη, ήταν να προχωρήσουμε κι εμείς σε αυτόν τον λάθος δρόμο των προηγούμενων. Δήθεν για να μην χαθεί άλλος χρόνος. Ποιος θα μπορούσε να μας κατηγορήσει; Αυτοί που τώρα λένε ότι δήθεν εμείς καθυστερούμε; Και όταν το έργο όχι απλώς καθυστερούσε αλλά ναυαγούσε οριστικά, όπως ήταν μαθηματικώς βέβαιο, θα λέγαμε «δεν φταίμε εμείς, οι προηγούμενοι φταίνε»… Πολιτικά και κομματικά, εμείς θα είχαμε καθαρίσει. Όμως η δουλειά μας είναι να κοιτάμε το συμφέρον του τόπου, όχι το συμφέρον το προσωπικό μας και το κομματικό».

Κοινωνία
Σίβυλλα
Helios Kiosk