Πέντε νέα σύχρονα τρένα στο τέλος του 2020, καινοτόμες υπηρεσίες και δυο αναβαθμισμένα μηχανοστάσια σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη βρίσκονται στην πρώτη γραμμή για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ως μέρος των επενδύσεων, συνολικού ύψους 2,2-2,5 δισ. ευρώ, στον ελληνικό σιδηρόδρομο.

Επενδύσεις στις οποίες δεσμεύεται η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με τη στήριξη της μητρικής Ferrovie dello Stato Italiane, στο πλαίσιο της νέας συμφωνίας ανάθεσης των άγονων σιδηροδρομικών γραμμών, συνολικής αξίας 750 εκατ. ευρώ για 10+5 έτη, η διαμόρφωση της οποίας βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο μετά την υπογραφή του σχετικού Μνημονίου με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Όπως είπε ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κ. Φίλιππος Τσαλίδης, παρουσιάζοντας σε δημοσιογράφους το επενδυτικό πρόγραμμα της εταιρείας, με την άφιξη των πέντε πρώτων νέων πλήρως ανακατασκευασμένων τρένων, τύπου ETR 470, προς τα τέλη του 2020, τα πρώτα δύο μηχανοστάσια της ΕΕΣΣΤΥ θα πρέπει να είναι έτοιμα να τα υποδεχθούν.

Η «νέα ΤΡΑΙΝΟΣΕ», όπως σχηματικά την αποκάλεσε, δεδομένου ότι διανύονται και τα τελευταία εκατοστά του δρόμου για τη συγχώνευση με την ΕΕΣΣΤΥ -η τελευταία ήδη από εχθές έχει πάψει να υπάρχει ως νομική οντότητα-, βάζει μπροστά τις μηχανές για την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων συντήρησης.

Οι εργασίες θα ξεκινήσουν στις αρχές της νέας χρονιάς στο μηχανοστάσιο Θεσσαλονίκης, ενώ λίγο αργότερα θα γίνει εκκίνηση και στην Αθήνα, ώστε εντός 2020 τα δυο μηχανοστάσια να είναι έτοιμα.

Ενδιαφέρον για τον διαγωνισμό αναβάθμισης των τρένων του ΗΣΑΠ

Η αναβάθμιση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων της εταιρείας συντήρησης θα δώσει τη δυνατότητα στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ να αναλάβει τη συντήρηση (συμπεριλαμβανομένης της βαριάς συντήρησης) του τροχαίου υλικού, καθώς και τη συντήρηση βαρέων οχημάτων. Με αυτό το δεδομένο, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας εξέφρασε το ενδιαφέρον συμμετοχής σε πιθανό διαγωνισμό για τον εκσυγχρονισμό των παλαιών συρμών της Γραμμής 1 του μετρό της Αθήνας.

Πρόκειται σε πρώτη φάση για περίπου 15 συρμούς της 8ης γενιάς, ηλικίας περίπου 35 ετών, του λεγόμενου ηλεκτρικού σιδηροδρόμου, με κόστος που θα ανάλθει στα 70-80 εκατ.ευρώ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, προχωρά η σύνταξη των τευχών δημοπράτησης και αναζητείται χρηματοδότηση για να προχωρήσει το έργο.

Ο κ. Τσαλίδης δεν απέκλεισε, εφόσον ληφθεί απόφαση από την πολιτική ηγεσία για λειτουργία αστικών μέσων μεταφοράς όπως το μετρό ή το τραμ από ιδιώτες, να εκδηλωθεί ενδιαφέρον. Ενδεχόμενο όμως που θα εξεταστεί σε συνερασία με την ιταλική μητρική εταιρεία.

Νέα εμπορική πλατφόρμα εντός του 2020

Σημαντικό μέρος των νέων επενδύσεων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, οι οποίες, σύμφωνα με τον κ. Τσαλίδη, θα περιγράφοντες λεπτομερώς στο τελικό κείμενο της συμφωνίας με το ελληνικό δημόσιο για την ανάληψη της κάλυψης των Υπηρεσιών Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος (ΥΓΟΣ) θα είναι οι νέες τεχνολογίες. Εκτίμησε ότι η αξία της επένδυσης φτάνει τα 50 εκατ. ευρώ.

Η πρώτη καινοτομία θα είναι το λανσάρισμα εντός του 2020 μιας νέας εμπορικής πλατφόρμας η οποία θα προσφέρει κράτησης εισιτηρίων, καθώς και άλλων υπηρεσιών, σε συνεργασία με άλλες εταιρείες μεταφορών πχ. ακτοπλοΪκές, αεροπορικές, οδικές κλπ. Η νέα πλατφρόρμα, που βρίσκεται σε φάση ανάπτυξης από τη μητρική FSI και πρόκειται να δοκιμαστεί στην Ελλάδα, θα δίνει τη δυνατότητα και για προσφορές. Η επένδυση είναι της τάξεως των 10 εκατ. ευρώ. Όπως σημείωσε ο κ. Τσαλίδης έχουν ήδη ξεκινήσει οι πρώτες επαφές με εταιρείες προκειμένου να συναφθούν εμπορικές συμφωνίες.

Παράλληλα, για τη βελτίωση της εμπειρίας πάνω στο τρένο, και με δεδομένη την αναζήτηση λύσης (σε συνεργασία με τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους) για την κάλυψη των συρμών με wifi, δρομολογείται το λανσάρισμα ενός entertainment App για off-line ενημέρωση και ψυχαγωγία. Μέχρι στιγμής, η απουσία του συστήματος GSMR και το πλήθος τυφλών σημείων στις τηλεπικοινωνίες κατά μήκος του δικτύου, βάζουν εμπόδιο στην αξιόπιστη κάλυψη με ασύρματο δίκτυο.

Τα πρώτα υβριδικά τρένα από το 2022

Δυο ακόμη τρένα εντάχθηκαν ήδη αυτή την εβδομάδα στα δρομολόγια Αθήνας-Θεσσαλονίκης, με στόχο να αυξήσουν τη χωρητικότητα του δικτύου και να βελτιώσουν την εξυπηρέτηση των επιβατών. Πρόκειται για ένα ακόμη ζεύγος αμαξοστοιχιών που από τις 15 Δεκεμβρίου 2019, θα εκτελούν κάθε Δευτέρα, Παρασκευή και Κυριακή το βασικό δρομολόγιο, με ενδιάμεση στάση στη Λάρισα ή στο Λιανοκλάδι.

Όσο για τα υβριδικά τρένα που «χτίζονται» ήδη από την Trenitalia, αναμένεται τα πρώτα να φτάσουν στην Ελλάδα το 2022. Το πόσα από αυτά τα υπερσύγχρονα τρένα, που θα συνδυάζουν ηλεκτροκίνηση και ντιζελοκίνηση, θα έρθουν στη χώρα μας, εξαρτάται από την κατάσταση του δικτύου. Δηλαδή σε πόσα σημεία θα έχει παραδοθεί ηλεκτροκίνηση ή σε ποια κομμάτια θα έχει γίνει συντήρηση του δικτύου.

Απαντήσεις για τις άγονες γραμμές

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν παρέλειψε να δώσει απαντήσεις σε σχέση με τη νέα συμφωνία ανάθεσης των άγονων γραμμών, η οποία και προβλέπει ένα σταθερό ετήσιο τίμημα ίδιο με αυτό που ισχύει σήμερα, της τάξεως των 50 εκατ. ευρώ. Όπως τόνισε ο κ. Τσαλίδης, η συμφωνία είναι απολύτως σύμφωνη με την ευρωπαϊκή νομοθεσία (κανονισμός 1370/2007).

Μάλιστα, επισήμανε ότι η πρόθεση της ελληνικής πλευράς να αναθέσει για χρονικό διάστημα 180 μηνών τις ΥΓΟΣ είχε κοινοποιηθεί και δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της ΕΕ, κατά την πρόβλεψη της κοινοτικής νομοθεσίας, έναν χρόνο νωρίτερα δηλαδή στις 24 Οκτωβρίου 2018. Στο διάστημα του ενός έτους που μεσολάβησε δεν προέκυψε ενδιαφέρον από κάποια άλλη εταιρεία.