«Οπως και ο κινηματογράφος, το άρωμα είναι τέχνη όσο και βιομηχανία» αναφέρει πολύ σωστά το Γαλλόφωνο Φεστιβάλ Κινηματογράφου στην ανακοίνωση του προγράμματος της 20ής έκδοσής του που στην Αθήνα θα πραγματοποιηθεί από την Τρίτη 2 ως και την Τετάρτη 10 Απριλίου (και από τις 11 ως και τις 17 του ιδίου μηνός στη Θεσσαλονίκη). Οι μεγάλοι οίκοι αρωμάτων αναζητούν στον κινηματογράφο έμπνευση για τις εκστρατείες προώθησης ή ακόμη και για τις μούσες τους. Δεν χρειάζεται να πάμε μακριά. Ας θυμηθούμε το άρωμα «Cinéma» που δημιούργησε ο Ιβ Σαν Λοράν το 2004 για «να αποκαλύψει τη σταρ που κρύβει μέσα της κάθε γυναίκα».

Αυτήν ακριβώς τη σχέση αρώματος – κινηματογράφου που υπάρχει ακόμα και αν εκ πρώτης δεν είναι εμφανής (καθότι οι αισθήσεις που προκαλούν είναι διαφορετικές), ανιχνεύει η θεματική ενότητα της 20ής διοργάνωσης του Φεστιβάλ, αφιερωμένη εφέτος στο άρωμα. Στο πλαίσιο της κατηγορίας θα προβληθούν πέντε κλασικές γαλλικές ταινίες «που αναδεικνύουν σε μια καίρια στιγμή της πλοκής ή της εξέλιξης ένα άρωμα, ένα φιαλίδιο, ένα συστατικό» όπως αναφέρει το φεστιβάλ. Εξάλλου στον κινηματογράφο δεν είναι τόσο το επάγγελμα του αρωματοποιού, της «μύτης», που έχει την τιμητική του, όσο η κεντρική παρουσία ορισμένων φιαλιδίων, οσμών και οίκων αρωμάτων που δίνουν το «παρών» στις ταινίες. Στο «Violette Nozière» (1978) του Κλοντ Σαμπρόλ, η μητέρα της Violette βρίσκει το μπουκαλάκι «Vol de nuit» του οίκου Guerlain καθώς ψαχουλεύει την τσάντα της κόρης της, ενώ στο «Τελευταίο μετρό» (1980) του Φρανσουά Τριφό, το άρωμα «Arpège» του οίκου Lanvin αναδεικνύεται ποικιλοτρόπως στην τουαλέτα της Κατρίν Ντενέβ ενώ υποδύεται την ηθοποιό και διευθύντρια θεάτρου στο Παρίσι της Κατοχής.

Στο «La Boum» (1980) του Κλοντ Πινοτό, την ταινία που έκανε σταρ τη Σοφί Μαρσό, η Μπριζίτ Φοσέ ζητάει να δοκιμάσει το άρωμα «Empreinte» του οίκου Courrèges από την πωλήτρια, που λίγο αργότερα αποδεικνύεται ότι είναι ερωμένη του άντρα της. Και στην αριστουργηματική «Ανάκριση» (1981) του Κλοντ Μιλέρ, η Ρόμι Σνάιντερ ξεχωρίζει ανάμεσα στα δώρα ένα μπουκαλάκι «Nahema» του οίκου Guerlain. Τέλος, στην ταινία «Trois places pour le 26» (1988) του Ζακ Ντεμί, βρίσκουμε πολλά φιαλίδια και αναφορές, πάντα επίκαιρες ή ξεχασμένες. Ολα αυτά τα εντοπίζουμε στο αρωματοποιείο όπου εργάζεται η Mατίλντα Μέι.

Η προβολή των ταινιών αρχίζει στις 3 Απριλίου μετά το masterclass, που διοργανώνεται με αφορμή τη θεματική Αρωμα, μόδα, μια γαλλική ιδιαιτερότητα. Στο πλαίσιο αυτό, το φεστιβάλ υποδέχεται την Ελιζαμπέτ ντε Φεϊντό, διδάκτορα Ιστορίας, με ειδικότητα στα αρώματα και τις μυρωδιές του παρελθόντος και με εμπειρία στους μεγάλους οίκους αρωματοποιίας. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στο Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος, την Τετάρτη 3 Απριλίου στις 18.00, όπου και θα γίνουν τα εγκαίνια της θεματικής κατηγορίας με την ταινία Trois places pour le 26 του Jacques Demy.

Το 20ό Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου θα πραγματοποιηθεί στις αίθουσες της Αθήνας ΔΑΝΑΟΣ – AΣΤΟΡ – AUDITORIUM THEO ANGELOPOULOS ΓΑΛΛΙΚΟΥ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΥ και ΠΑΥΛΟΣ ΖΑΝΝΑΣ της Θεσσαλονίκης.