Ιδια κόλπα στη μάχη κατά του λαθρεμπορίου

Ηταν περίπου πριν από δύο χρόνια, καλοκαίρι του 2015, μετά το περίφημο δημοψήφισμα που η κυβέρνηση κήρυττε τη μάχη κατά του λαθρεμπορίου, θέτοντας επικεφαλής για τον συντονισμό του κυβερνητικού έργου τον υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργώ Τέρενς Κουίκ.

Ιδια κόλπα στη μάχη κατά του λαθρεμπορίου | tovima.gr
Ηταν περίπου πριν από δύο χρόνια, καλοκαίρι του 2015, μετά το περίφημο δημοψήφισμα που η κυβέρνηση κήρυττε τη μάχη κατά του λαθρεμπορίου, θέτοντας επικεφαλής για τον συντονισμό του κυβερνητικού έργου τον υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργώ Τέρενς Κουίκ. Στο πλαίσιο αυτό συστάθηκε μια επιτροπή, η Μόνιμη Διυπουργική Επιτροπή για την Πάταξη της Διαφθοράς, με τη συμμετοχή κρατικών αξιωματούχων, ειδικών και πανεπιστημιακών. Τότε ο κ. Κουίκ δήλωνε ότι πρόθεση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ είναι «να χτυπήσει στη ρίζα τους τη διαφθορά και τη φοροδιαφυγή» και αποκαλούσε τους λαθρεμπόρους καυσίμων «την πιο αδίστακτη εγκληματική οργάνωση σε βάρος των συμφερόντων του ελληνικού λαού».
Μάλιστα, η επιτροπή συνεδρίασε και ύστερα από τετράωρη σύσκεψη εξέδωσε ανακοίνωσε η οποία, όπως έλεγε ο κ. Κουίκ, «περιγράφει με σαφήνεια όλον τον οδικό χάρτη σε έναν πόλεμο που βάζει στην άκρη τα παλιά επικοινωνιακά τεχνάσματα και αρχίζει επί της ουσίας την εφαρμογή συγκεκριμένων μέτρων, που είτε «ξεχάστηκαν» σε διάφορα συρτάρια είτε χρήζουν νέων νομοθετικών ρυθμίσεων».
Ειδικότερα, η Επιτροπή αποφάσισε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα το οποίο μεταξύ άλλων προέβλεπε την επίσπευση της ολοκλήρωσης του θεσμικού πλαισίου, τοποθέτηση GPS σε πλωτά και επίγεια μεταφορικά μέσα, εντατικούς ελέγχους, εφαρμογή συστήματος εισροών-εκροών σε πρατήρια καυσίμων και δεξαμενές, σύνταξη μητρώου δεξαμενών κ.λπ.
Σήμερα, τίποτε από όλα αυτά δεν έχει ολοκληρωθεί. Δύο χρόνια μετά, ο απολογισμός της κυβέρνησης στην πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων είναι πενιχρός, φτωχότερος των προκατόχων της. Οι έλεγχοι, όπως αποκάλυψε την περασμένη εβδομάδα ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης στη Βουλή, δεν γίνονται επειδή έχει καταργηθεί το «μπόνους» που λαμβάνουν οι υπάλληλοι που κάνουν τον έλεγχο. Δηλαδή θέλουν «μπόνους» για να κάνουν τη δουλειά τους.
Επιπλέον, παρά τις κυβερνητικές δεσμεύσεις για σύντομη εγκατάσταση συστήματος εισροών-εκροών στα πρατήρια, έχε δοθεί και νέα παράταση μέχρι το τέλος του 2018!
Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι οι έλεγχοι από 4.018 το 2014 να περιοριστούν σε μόλις 1.875 το 2016 και τα πρόστιμα από 1,8 εκατ. ευρώ σε μόλις 178.000. Ομως και από τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν ελάχιστα εισπράχθηκαν: μόλις 125.000 το 2014, ενώ για τα επόμενα χρόνια παραμένει άγνωστο τι έχουν απογίνει.
Και όλα αυτά τη στιγμή που η κυβέρνηση προεκλογικά δεσμεύτηκε να εισπράξει 1 δισ. ευρώ από την πάταξη της φοροδιαφυγής στα καύσιμα.
Βεβαίως το «έγκλημα» είναι διαρκείας. Διότι όλες οι κυβερνήσεις από την αρχή της κρίσης προσπάθησαν να περιορίσουν τη φοροδιαφυγή, αλλά δεν στάθηκαν ικανές να βάλουν GPS στα βυτιοφόρα και στα πλοία που μεταφέρουν καύσιμα, (συστήματα εισροών-εκροών σε πρατήρια) και δεξαμενές και να καταγράψουν τους αποθηκευτικούς χώρους.
Με άλλα λόγια, διαδοχικές κυβερνήσεις κήρυτταν με κορόνες και εξαγγελίες τη μάχη κατά των λαθρεμπόρων καυσίμων, στη συνέχεια όμως έκαναν πίσω για να μη συγκρουστούν με τα συμφέροντα…

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Γνώμες
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk