Μπορεί οι πολίτες της Βρετανίας να ψήφισαν τελικά υπέρ της εξόδου της χώρας τους από την ΕΕ μετά από 43 χρόνια παραμονής σε αυτή, ωστόσο για το μέλλον των βρετανικών αυτοκινητοβιομηχανιών δεν αποφασίζουν οι ίδιοι.
Η Bentley ανήκει στον όμιλο VW, οι Rolls-Royce και MINI στον όμιλο BMW, οι Jaguar και Land Rover στον ινδικό όμιλο ΤΑΤΑ, ενώ η Aston Martin είναι πολυμετοχική, με το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών της να ανήκει σε ένα ιταλικό επενδυτικό σχήμα.
Οι ιδιοκτήτες αυτών των εταιρειών αλλά και των Toyota, Nissan και Honda που διατηρούν εδώ και δεκαετίες εργοστάσια επί βρετανικού εδάφους πρόκειται τώρα να αναθεωρήσουν τα παραγωγικά και επενδυτικά τους σχέδια.
Στη Βρετανία παράγονται περίπου 1,6 εκατ. αυτοκίνητα ετησίως. Το 77% αυτών εξάγεται και το 57,5% κατευθύνεται σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, του μεγαλύτερου εμπορικού εταίρου του Ηνωμένου Βασιλείου.
Αυτό αποδεικνύει και το μέγεθος του ζητήματος που ανακύπτει πλέον στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων ακολούθησε η έκκληση του βρετανικού συνδέσμου κατασκευαστών και εμπόρων αυτοκινήτων για μια συμφωνία μεταξύ Βρετανίας και ΕΕ που θα διασφαλίζει ελεύθερη πρόσβαση χωρίς δασμούς στην ευρωπαϊκή αλλά και στην παγκόσμια αγορά αλλά και τη δυνατότητα αξιοποίησης ανθρώπων με ταλέντο από άλλες χώρες ώστε το Ηνωμένο Βασίλειο να αναδειχθεί ως μια ανταγωνιστική αγορά της Ευρώπης για την προσέλκυση επενδύσεων.
Η ανησυχία είναι έκδηλη ενώ ορισμένοι, όπως τα στελέχη της Toyota, είχαν προειδοποιήσει ότι το Brexit θα μπορούσε να μεταφραστεί σε αύξηση των φόρων έως και 10% για τα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στη Γηραιά Αλβιώνα, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει για την εμπορική τους πορεία μακριά από αυτή.
Στην Jaguar Land Rover είναι βέβαιοι ότι θα υποστούν απώλειες καθώς τα μοντέλα τους καθίστανται λιγότερο ανταγωνιστικά στην ευρωπαϊκή αγορά, ενώ ο όμιλος BMW διαμήνυσε ότι μέχρι να ολοκληρωθούν οι απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις και μελλοντικές συμφωνίες δεν μπορεί να προβλέψει την εξέλιξη των δραστηριοτήτων του στη Βρετανία.
Υπάρχει ωστόσο και η άλλη πλευρά του νομίσματος.
Ενα από τα επιχειρήματα που χρησιμοποιήθηκαν στην καμπάνια υπέρ του Brexit ήταν η ανάγκη μείωσης των εισαγωγών αυτοκινήτων στη Βρετανία, τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στην Ευρώπη μετά τη Γερμανία. Οι Βρετανοί εξελίχθηκαν σταδιακά στους καλύτερους πελάτες των γερμανών και γάλλων κατασκευαστών. Μόνο η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία στο σύνολό της διαθέτει περισσότερα από 100 εργοστάσια και προμηθευτές στη Βρετανία. Το διακύβευμα λοιπόν είναι τεράστιο, αν μάλιστα σκεφτεί κανείς ότι 800.000 βρετανοί εργαζόμενοι απασχολούνται στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Συμπέρασμα: δεν υπάρχουν κέρδη χωρίς απώλειες που να αντιστοιχούν μόνο στη μία ή στην άλλη πλευρά. Τους πραγματικά κερδισμένους θα τους δείξει μόνο ο χρόνος.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ