Σεργκέι Πολούνιν: «Μου αρέσει να χορεύω ελεύθερος»

Τον έχουν αποκαλέσει «κακό παιδί» του μπαλέτου. Αλλοι, πάλι, τον θεωρούν τη χορευτική εκδοχή του Τζέιμς Ντιν. Σε κάθε περίπτωση, στα 26 του χρόνια ο Σεργκέι Πολούνιν

Τον έχουν αποκαλέσει «κακό παιδί» του μπαλέτου. Αλλοι, πάλι, τον θεωρούν τη χορευτική εκδοχή του Τζέιμς Ντιν. Σε κάθε περίπτωση, στα 26 του χρόνια ο Σεργκέι Πολούνιν είναι ένας πραγματικός σταρ, με ό,τι μπορεί να σημαίνει ο όρος: το 2012 σόκαρε τον κόσμο του χορού όταν εγκατέλειψε το Βασιλικό Μπαλέτο του Λονδίνου όπου είχε γίνει πρώτος χορευτής προτού ακόμη συμπληρώσει τα 21 του χρόνια, ο νεότερος στην ιστορία του συγκροτήματος. Την επόμενη χρονιά αποχώρησε από τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο μπαλέτο «Midnight Express» του Πίτερ Σάουφους λίγες μόλις ημέρες πριν από τη λονδρέζικη πρεμιέρα του έργου. Πολλά ακούστηκαν – και γράφτηκαν – τότε: ορισμένοι απέδωσαν τη στάση του σε καλλιτεχνική διαφωνία ενώ κάποιοι άλλοι έφτασαν ακόμη και να θέσουν εν αμφιβόλω την πνευματική του σταθερότητα.
Εκτοτε ο ουκρανός πολυβραβευμένος χορευτής με την «ατσάλινη τεχνική και την πανέμορφη γραμμή», όπως έχει αποφανθεί ο διεθνής Τύπος, έχει δηλώσει επανειλημμένως «μεταμορφωμένος». Του λόγου το αληθές θα έχουμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε σε λίγες ημέρες αφού θα τον δούμε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στον ρόλο του πρίγκιπα Αλμπρεχτ πλάι στη Ζιζέλ που ερμηνεύει η απόλυτη ντίβα του μπαλέτου Σβετλάνα Ζαχάροβα στο ομότιτλο μπαλέτο τού Αντόλφ Αντάμ.
Είμαστε στ’ αλήθεια τυχεροί: μερικούς μήνες νωρίτερα ο Πολούνιν δήλωνε έτοιμος να εγκαταλείψει τον χορό. Η εμφάνισή του στο βίντεο του τραγουδιού «Take me to church» του Ιρλανδού Hozier που έγινε viral στο YouTube συγκεντρώνοντας 12,6 εκατομμύρια θεατές υποτίθεται πως θα ήταν το «κύκνειο άσμα» του ως ενεργού χορευτή. Ωστόσο, χορεύοντας αυτό το κομμάτι συνειδητοποίησε πραγματικά πόσο του αρέσει αυτό που κάνει. Ετσι, χάρη και στην επίδραση του σκηνοθέτη – ιδιαίτερα γνωστού και από τη δουλειά του στη φωτογραφία – Ντέιβιντ Λα Σαπέλ αποφάσισε να συνεχίσει.

«Για να είμαι ειλικρινής, όταν κάτι γίνεται ρουτίνα στη ζωή μου χάνω το ενδιαφέρον μου»
λέει ο Πολούνιν στο «Βήμα». «Ετσι, φροντίζω διαρκώς να απασχολώ το μυαλό μου με καινούργια πράγματα και να μη σκέφτομαι μόνο τον χορό. Αυτή τη στιγμή προσπαθώ να επικεντρωθώ στο «project Πολούνιν». Το σχέδιο αυτό έχει διάφορες πτυχές, μεταξύ άλλων και τη χρηματοδότηση μιας ταινίας για το μπαλέτο. Θέλω να είμαι ανεξάρτητος από όλους και να έχω το δικό μου Ιδρυμα. Ελπίζω αυτό να βοηθήσει τον χορό».
Το παρασκήνιο του κόσμου του μπαλέτου


Ο Πολούνιν δεν κρύβει το ενδιαφέρον του για την υποκριτική. Βρίσκει ομοιότητες στον τρόπο έκφρασης των χορευτών και των ηθοποιών. Οταν μάλιστα εγκατέλειψε το Βασιλικό Μπαλέτο εφέρετο έτοιμος να δοκιμάσει την τύχη του στο Χόλιγουντ. Τελικά αποφάσισε να δώσει χρόνο στον χορό: συνεργάζεται με διάσημα συγκροτήματα της Ρωσίας και της Δύσης – το Μπαλσόι, το Μουσικό Θέατρο Στανισλάφσκι και Νεμίροβιτς-Ντάντσενκο της Μόσχας, την Οπερα του Νοβοσιμπίρσκ αλλά και τη Σκάλα του Μιλάνου – χωρίς να εγκαταλείπει τα σχέδια να γίνει ηθοποιός. Μάλιστα, πρωταγωνιστεί ήδη στην πρώτη του ταινία: ο τίτλος της – τι άλλο; – «Dancer» και τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Στίβεν Κάντορ. Πρόκειται για μια τολμηρή ματιά στο παρασκήνιο του κόσμου του μπαλέτου: η κάμερα ακολουθεί τον πρωταγωνιστή στα ταξίδια του μεταξύ Βρετανίας, ΗΠΑ, Ρωσίας αλλά και Ουκρανίας και ο ίδιος παραδέχεται πως ο σκοπός του υπερβαίνει τα όρια του κόσμου του χορού. Ελπίζει να αντιστρέψει όσο μπορεί την αρνητική εικόνα της διεθνούς πολιτικής παρουσιάζοντας τη φωτεινή πλευρά της ζωής και των ανθρώπων μέσω της τέχνης.
Παραδέχεται πως η εμπειρία του στη Δύση είναι εντελώς διαφορετική από ό,τι στη Ρωσία. «Στη Ρωσία το μπαλέτο είναι παράδοση. Υπάρχει στην κουλτούρα μας, στο αίμα μας και ο καθένας που αρχίζει να χορεύει σε μικρή ηλικία μαθαίνει να είναι πειθαρχημένος ως προς αυτό» λέει και συνεχίζει: «Δεν εννοώ πως ο χορός στη Δύση δεν απαιτεί θυσίες, αλλά πάντα είχα την αίσθηση ότι εκεί μπορώ να λειτουργήσω πιο ελεύθερα. Οι χορευτές, ξέρετε, ταλαιπωρούν το σώμα τους και καταστρέφουν την υγεία τους. Οι απαιτήσεις είναι τεράστιες, πρέπει πραγματικά να λατρεύεις αυτό που κάνεις γιατί οφείλεις να εξασκείσαι έξι, ακόμη και επτά ημέρες την εβδομάδα. Για αυτό και μου αρέσει να χορεύω, αλλά ταυτόχρονα να νιώθω ελεύθερος μέσα σε αυτό που κάνω. Από την άλλη πλευρά, πουθενά δεν είναι σαν το σπίτι σου».
«Δεν ενδιαφέρομαι για τον σύγχρονο χορό»


Στα σχέδια του Πολούνιν για το 2016 βρίσκεται και μια σειρά εμφανίσεων στο Sadler’s Wells του Λονδίνου από κοινού με τη σύντροφό του – η σχέση τους συζητήθηκε έντονα πρόσφατα στα διεθνή media -, επίσης διάσημη μπαλαρίνα Ναταλία Οσίποβα. Βλέπει, άραγε, τον εαυτό του στον σύγχρονο χορό; «Η αλήθεια είναι ότι τον βλέπω περισσότερο στο μπαλέτο» απαντά. Και εξηγεί: «Δοκίμασα να δουλέψω με τον Ράσελ Μάλιφαντ. Ισως είναι ενδιαφέρον, αλλά προσωπικά προτιμώ να είμαι θεατής. Δεν ενδιαφέρομαι τόσο για αυτόν τον χορό, δεν είναι δικός μου. Το κλασικό μπαλέτο αγαπώ και αυτό μπορώ να κάνω. Και θέλω να το αναβαθμίσω παρά να πάω στο σύγχρονο».
Μιλώντας για τον πρίγκιπα Αλμπρεχτ στη «Ζιζέλ», λέει πως το πιο σημαντικό για τον ίδιο είναι ότι το εν λόγω μπαλέτο δίνει έμφαση στον ανδρικό ρόλο γενικότερα. «Αυτός ο ρόλος δεν πλαισιώνει απλώς την μπαλαρίνα και αυτό ήταν πραγματικά ασυνήθιστο τον 19ο αιώνα. Αυτή ήταν μια πρόκληση για εμένα και πιστεύω πως ήταν και ο λόγος που ερωτεύτηκα τον ρόλο από την πρώτη στιγμή και πραγματικά το απολαμβάνω κάθε φορά που τον ερμηνεύω. Από την άλλη πλευρά, είναι και μεγάλη μου χαρά να συνεργάζομαι με έναν τόσο υπέροχο άνθρωπο όπως η Σβετλάνα Ζαχάροβα. Πραγματικά μου αρέσουν τέτοιου είδους λαμπεροί άνθρωποι. Εχει τρομερές δυνατότητες, πρέπει πραγματικά να γεννιέσαι με αυτές για να είσαι τόσο ταλαντούχος όσο είναι η ίδια. Ολα είναι πολύ εύκολα μαζί της».

πότε & πού:

Oι παραστάσεις της «Ζιζέλ» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών θα δοθούν στις 26, 27 και 28/12. Τη Σβετλάνα Ζαχάροβα και τον Σεργκέι Πολούνιν πλαισιώνουν τα Κρατικά Κλασικά Μπαλέτα της Μόσχας.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk