«Ταγχόιζερ» από τα παλιά με καινούργια λάμψη

Mε τον εμβληματικό «Ταγχόιζερ» του Βάγκνερ, μία από τις απαιτητικότερες και μεγαλύτερες

Mε τον εμβληματικό «Ταγχόιζερ» του Βάγκνερ, μία από τις απαιτητικότερες και μεγαλύτερες σε διάρκεια όπερες του ρεπερτορίου, συνεχίζεται το πρόγραμμα των ζωντανών μεταδόσεων της Μητροπολιτικής Οπερας της Νέας Υόρκης (The Μet: Live in HD) που προβάλλεται στη χώρα μας με την υποστήριξη του ομίλου Antenna. Θα μεταδοθεί το Σάββατο 31/10 (στις 18.00) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και σε μια σειρά ακόμη πολιτιστικούς χώρους ανά την Ελλάδα. Πρόκειται για το κλασικό ανέβασμα του 1977, σε σκηνοθεσία Οτο Σενκ, το οποίο έχει να παρουσιαστεί περισσότερο από μία δεκαετία στη σκηνή της Μετροπόλιταν.
Κατά πόσο «αντέχει» ακόμη μία παραγωγή που μετρά σχεδόν 40 χρόνια ζωής; Το ερώτημα προκύπτει εύλογα, με δεδομένο μάλιστα πως στο μεσοδιάστημα ο κόσμος της όπερας γνώρισε μεγάλες αλλαγές. Το «κλειδί» της αντοχής ωστόσο έγκειται στο λαμπρό καστ των συντελεστών, παράμετρος που υπογραμμίστηκε ιδιαίτερα στον αμερικανικό Τύπο τις τελευταίες ημέρες και ενώ η παράσταση «έτρεχε» στη Νέα Υόρκη από τις αρχές Οκτωβρίου.
Εν αρχή ην ο μουσικός διευθυντής του θεάτρου Τζέιμς Λιβάιν, για τον οποίο ο «Ταγχόιζερ» αποτελεί ένα από τα έργα-ορόσημα της μακράς καριέρας του. Ο 72χρονος Λιβάιν βρέθηκε πριν από λίγο καιρό για μία ακόμη φορά στο επίκεντρο της δημοσιότητας καθώς δημοσιοποίησε την πρόθεσή του να παραιτηθεί από τη μουσική διεύθυνση της επικείμενης «Λούλου» του Μπεργκ – μία από τις πλέον αναμενόμενες νέες παραγωγές της σεζόν, σε σκηνοθεσία Γουίλιαμ Κέντριτζ, η οποία επίσης θα μεταδοθεί στο πλαίσιο του προγράμματος ζωντανών προβολών – προκειμένου να επικεντρωθεί στον «Ταγχόιζερ».
Με δεδομένη την εύθραυστη κατάσταση της υγείας του εξαιτίας της οποίας πέρασε και μεγάλη περίοδο μακριά από το πόντιουμ ώσπου να επανακάμψει την περυσινή σεζόν, ο Λιβάιν το βρήκε δύσκολο να συνδυάσει τις πρόβες της «Λούλου» με τις απαιτητικές (διάρκειας σχεδόν τεσσερισήμισι ωρών) παραστάσεις του «Ταγχόιζερ». Η εξέλιξη αυτή βέβαια πυροδότησε εκ νέου αντιδράσεις στον αμερικανικό Τύπο αναζωπυρώνοντας τις φωνές που ζητούν από τον Λιβάιν να αποσυρθεί από τη θέση του μουσικού διευθυντή – την οποία κατέχει από το 1976 – και να περιοριστεί σε έναν λιγότερο κουραστικό, «τιμητικό» ρόλο… Ολα αυτά βέβαια χωρίς να παραγνωρίζουν τη συμβολή του στην επιτυχημένη νέα αναβίωση του «Ταγχόιζερ» αφού είναι αυτός ο οποίος δίνει στους πρωταγωνιστές τη δυνατότητα να λάμψουν.


Λαμπρή διανομή

Στο βαγκνερικό αριστούργημα τον ρόλο του τίτλου ερμηνεύει ο τενόρος Γιόχαν Μπότα, για τον οποίο η κριτική εκφράζεται εγκωμιαστικά, όπως άλλωστε και για το σύνολο των λυρικών τραγουδιστών: για τη μέτζο σοπράνο Μισέλ Ντε Γιανγκ στον ρόλο της Αφροδίτης, για τη σοπράνο Εύα Μαρία Βεστμπρεκ ως Ελίζαμπετ, αλλά κυρίως για τον βαρύτονο Πίτερ Ματέι που ενσαρκώνει τον Βόλφραμ και φαίνεται πως κλέβει την παράσταση.
Η κριτική επισημαίνει πως ο Ματέι περνά από επιτυχία σε επιτυχία στη σκηνή της Μετροπόλιταν και ο εν λόγω ρόλος φαίνεται πως όχι μόνο ταιριάζει στη φωνή του αλλά παράλληλα του «μιλάει» και ως μουσικού.
Το πρόγραμμα ζωντανών μεταδόσεων της Μετροπόλιταν, που εφέτος συμπληρώνει 10 χρόνια ζωής, συνεχίζεται τον Νοέμβριο με τη «Λούλου», όπου πρωταγωνιστεί η ιδιαίτερα αγαπητή στο ελληνικό κοινό γερμανίδα σοπράνο Μαρλίς Πέτερσεν, και ακολουθούν οι «Αλιείς μαργαριταριών» του Μπιζέ, η «Μανόν Λεσκό» του Πουτσίνι, με πρωταγωνιστές τη λετονή σοπράνο Κριστίνε Οπολάις και τον σουπερστάρ γερμανό τενόρο Γιόνας Κάουφμαν, η «Μαντάμα Μπατερφλάι» του Πουτσίνι, και πάλι με την Κριστίνε Οπολάις, και ο «Ρομπέρτο Ντεβερέ» του Ντονιτσέτι.

HeliosPlus

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk