Η όπερα ταιριάζει στις ομάδες

Να απενοχοποιήσουν την όπερα. Να απευθυνθούν σε νέου τύπου κοινό. Να συστήσουν στον κόσμο τη σύγχρονη λυρική δημιουργία.

Να απενοχοποιήσουν την όπερα. Να απευθυνθούν σε νέου τύπου κοινό. Να συστήσουν στον κόσμο τη σύγχρονη λυρική δημιουργία. Να εκφραστούν. Να αντισταθούν στο γκρίζο που μας περιβάλλει. Οι παραπάνω είναι μερικές μόνο από τις επιδιώξεις των ανεξάρτητων ομάδων λυρικού θεάτρου οι οποίες τα τελευταία χρόνια κάνουν όλο και περισσότερο αισθητή την παρουσία τους στα εγχώρια πολιτιστικά πράγματα. Με πείσμα και μεράκι, με ίδια έως καθόλου οικονομικά μέσα, με πρωτότυπα ονόματα, σε θέατρα ή αντισυμβατικούς χώρους, φαίνεται πως κερδίζουν το στοίχημα.

«Η Ομάδα Μουσικού Θεάτρου Ραφή γεννήθηκε το 2012 και οι παραγωγές της περιλαμβάνουν άγνωστα κυρίως έργα όπερας δωματίου»
εξηγεί η Αναστασία Κότσαλη, εκ των ιδρυτικών μελών της ομάδας, από κοινού με τη Λητώ Μεσσήνη, τη Μάιρα Μηλολιδάκη και τον μαέστρο Μιχάλη Παπαπέτρου. Ο «Πυγμαλίωνας», η όπερα-μπαλέτο του Ραμό που θα παρουσιαστεί από τις 23 Οκτωβρίου και για έξι παραστάσεις στο θέατρο Πόρτα, σε σκηνοθεσία Πάρη Μέξη, είναι η έβδομη παραγωγή της «Ραφής» και, όπως λέει και πάλι η Αναστασία Κότσαλη, η μεγαλύτερη πρόκληση, καθώς δεν έχει ανέβει ως σήμερα από ελληνικό συγκρότημα… Ο τίτλος της ομάδας υποδηλώνει την προσπάθεια συγκερασμού πολλών ειδών. «Είμαστε άνθρωποι οι οποίοι γνωριστήκαμε στο στούντιο όπερας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής» συνεχίζει η ίδια. «Στην Ελλάδα υπάρχει μόνο ένα λυρικό θέατρο και είναι φανερό πως δεν μπορεί να υπάρξει χώρος για όλους. Η Λυρική έχει το στίγμα της, το μεγάλο ρεπερτόριο. Από την άλλη, εμείς είχαμε ανάγκη έκφρασης. Ο λυρικός τραγουδιστής πρέπει να τραγουδά».

Art song στο «Μπανγκλαντές»


Αργότερα στη σεζόν η ομάδα έχει προγραμματίσει ένα residency αφιερωμένο στο art song στον καινούργιο χώρο «Μπανγκλαντές» και τον Μάιο του 2016 το ανέβασμα της όπερας «Aλτσίνα» του Χέντελ στο Θέατρο της οδού Κυκλάδων σε σκηνοθεσία Θέμελη Γλυνάτση. «Είναι η πρώτη φορά που θα παρουσιαστεί όπερα εκεί» λέει η Αναστασία Κότσαλη. «Εκτός αυτού, θεωρώ πολύ σημαντικό το γεγονός ότι μια όπερα ρεπερτορίου θα παρουσιαστεί εκτός Λυρικής». Η Αναστασία Κότσαλη ομολογεί ότι το εγχείρημα από οικονομικής απόψεως δεν είναι εύκολο. «Ολοι μας βάζουμε χρήματα από άλλες δραστηριότητές μας. Οσο πιο πολύ ανεβαίνει ο πήχης, τόσο πιο δύσκολα γίνονται τα πράγματα, αλλά προς το παρόν αντέχουμε. Και είναι πολύ μεγάλη ικανοποίηση όταν μας προσεγγίζουν άνθρωποι από τον χώρο του θεάτρου και δηλώνουν τη διάθεσή τους να συνεργαστούν, παρ’ όλο που γνωρίζουν ότι τα χρήματα που θα βγάλουν είναι ελάχιστα και οι ρυθμοί διαφορετικοί».
Η ομάδα όπερας «The Medium Project» ιδρύθηκε το 2013 από τη σκηνοθέτρια Ράια Τσακηρίδη και τον αρχιμουσικό Ανδρέα Τσελίκα και έκανε δυναμικά το ντεμπούτο της την ίδια χρονιά με το «Μέντιουμ» του Μενότι που παρουσιάστηκε στο Beton. Η μεγάλη επιτυχία της παράστασης οδήγησε στην επανάληψή της την επόμενη χρονιά στο Aπό Μηχανής Θέατρο. Στις αρχές του εφετινού Οκτωβρίου η ομάδα παρουσίασε στη Θεσσαλονίκη και σε συνεργασία με το Τελλόγλειο Ιδρυμα Τεχνών ΑΠΘ τη μουσική γαστριμαργική περιπέτεια του αμερικανού συνθέτη Lee Hoiby «Bon Appetit». Ο Ανδρέας Τσελίκας μιλάει με ενθουσιασμό για την απήχηση του εγχειρήματος: «Και οι τρεις παραστάσεις ήταν sold out.Τώρα συζητούμε να το παρουσιάσουμε στην Αθήνα καθώς και σε άλλα μέρη».

Η έκφραση νικά τις δυσκολίες


Σκοπός της ομάδας είναι να φέρει τη σύγχρονη όπερα πιο κοντά στο ευρύ κοινό και στο πλαίσιο αυτό, το επόμενο βήμα της έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον: ο λόγος για το νέο έργο-παραγγελία της ομάδας – που υπογράφουν ο Γιώργος Δούσης και η Ερι Κύργια με τίτλο «The Shell Game» και θα παρουσιαστεί από τις 28 Νοεμβρίου για έξι σαββατοκύριακα στο θέατρο Olvio (στις 18.30). «Γύρω μας τα πράγματα είναι πολύ θλιβερά αλλά δεν το βάζουμε κάτω» λέει ο Ανδρέας Τσελίκας. «Δυσκολίες υπάρχουν αλλά η ανάγκη έκφρασης είναι πιο ισχυρή. Δεν μπορούμε να καθίσουμε άπραγοι».
Από την «Ωραία Ελένη» στις «Οπερες των Ζητιάνων»
Το θέατρο Olvio στεγάζει και τον νέο κύκλο παραστάσεων (18, 24, 25, 31/10 και 1, 7 και 8/11) της «Ωραίας Ελένης» του Οφενμπαχ που έκανε την έκπληξη την περυσινή χρονιά και πέρα από την Αθήνα, παρουσιάστηκε στη Σαντορίνη και στη Θεσσαλονίκη. Στην προκειμένη περίπτωση, αυτό που υπάρχει είναι ένας σταθερός πυρήνας συνεργατών. «Κάποια στιγμή θα οργανωθούμε περισσότερο και ίσως δημιουργηθεί μια ομάδα με ονοματεπώνυμο» λέει ο Παναγιώτης Αδάμ, ο οποίος υπογράφει τη σκηνοθεσία και τη διασκευή. Για το επόμενο βήμα οι σκέψεις είναι πολλές. «Βασικό κριτήριο για εμάς είναι να μπορέσουμε να παρουσιάσουμε το όποιο μελλοντικό έργο στα ελληνικά, όπως κάναμε και με την «Ωραία Ελένη»… Ισως ακούγοντας τη γλώσσα του ο κόσμος απενοχοποιηθεί σε σχέση με την όπερα. Ισως πάψει να την αντιμετωπίζει ελιτίστικα, κάτι το οποίο, δυστυχώς, συντηρείται από ορισμένους ανθρώπους του χώρου».
Από τις πρώτες που δημιούργησαν ιδιαίτερη αίσθηση πάντως ήταν οι παραστάσεις που είδαμε από τις «Οπερες των Ζητιάνων». Στο διάστημα 2005-2014 ανέβηκαν 18 παραγωγές με τελευταία τη «Nέα Ελλάδα: The Making Of». Παρ’ όλο που σχέδια για το μέλλον υπάρχουν, δεν έχουν βρει ακόμη συγκεκριμένο χώρο και χρόνο, όπως αποκαλύπτει ο συνθέτης Χαράλαμπος Γωγιός. «Η πραγματική κατάσταση είναι πολύ δύσκολη και οικονομικά είμαστε τελείως διαλυμένοι» συνεχίζει ο ίδιος προσθέτοντας παράλληλα ότι και το ίδιο το τοπίο έχει μεταβληθεί εντυπωσιακά.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk