Οι εκλογές της 25ης Ιανουαρίου 2015 θεωρούνται οι πιο κρίσιμες της περιόδου μετά το 1974 επειδή γίνονται σε συνθήκες έκτακτης ανάγκης, για λόγους που όλοι ξέρουμε: χρεοκοπία του κράτους και κατάρρευση του πολιτικού συστήματος, που γίνεται, αυτή η τελευταία, ακόμη πιο επώδυνη και πιο επικίνδυνη σε συνδυασμό με την αυτοαναφορικότητά του, δηλαδή τη διάσωσή του με κάθε κόστος. Οι εκλογές είναι επίσης ένα μείζον γεγονός για τα μέσα ενημέρωσης, ένα επικοινωνιακό γεγονός πρώτης γραμμής, που ακριβώς λόγω των έκτακτων συνθηκών διεξαγωγής τους έχουν προκαλέσει το ενδιαφέρον των παγκόσμιων media. Και ενώ θα περίμενε κανείς ότι το γεγονός αυτό θα λειτουργούσε ως συνεκτικό στοιχείο για τις κυκλοφορίες των ελληνικών εφημερίδων, παρατηρείται το παράδοξο –για πρώτη φορά σε τόσο μεγάλη έκταση –οι κυκλοφορίες να μένουν καθηλωμένες, με τάσεις πτωτικές.

Τι συμβαίνει; Η απάντηση προϋποθέτει ενδελεχή μελέτη, αλλά το πιο προφανές είναι η κρίση αξιοπιστίας των εφημερίδων ή το αίσθημα των αναγνωστών ότι η πολιτική ειδησεογραφία δεν κατορθώνει να περιγράψει και, κυρίως, να πληροφορήσει για το τι πραγματικά μας συμβαίνει. Οι άνθρωποι των εφημερίδων πρέπει να ξανασκεφθούμε το «προϊόν» μας και το μέλλον του.

Αλλού δεν παρατηρείται κάτι ανάλογο. Τα μείζονα γεγονότα λειτουργούν θετικά για τις κυκλοφορίες των εντύπων. Η τραγωδία του «Charlie Hebdo» αποτελεί χαρακτηριστική περίπτωση μελέτης. Οι πολίτες στράφηκαν στις εφημερίδες για να μάθουν. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, στις 8 Ιανουαρίου, την επαύριο της δολοφονικής επίθεσης, η κυκλοφορία της «Libération» πενταπλασιάστηκε, της «Échos» και της «Figaro» διπλασιάστηκε, της «Monde» αυξήθηκε κατά 175%, της «Parisien-Aujourd’hui en France» κατά 50%, της «Ouest France» κατά 36%. Ακόμη και η αθλητική εφημερίδα «L’Equipe» αύξησε την κυκλοφορία της κατά 34% ενώ η σατιρική, εβδομαδιαία «Le Canard Enchaîné», της οποίας συνεργάτης ήταν ένα από τα θύματα της επίθεσης, ο σκιτσογράφος Καμπύ, είδε την κυκλοφορία της να εκτοξεύεται στο 1 εκατομμύριο αντίτυπα, από τα 400.000. Φυσικά η κυκλοφορία του ίδιου του «Charlie Hebdo» έφτασε τα 7 εκατομμύρια αντίτυπα, παγκόσμιο ρεκόρ για έντυπο στην εποχή των νέων μέσων.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ