Προβληματίζει το νέο «κόσμημα» της μουσικής στο Παρίσι

Λίγες ημέρες πριν από τα πολυαναμενόμενα εγκαίνιά της στις 14 Ιανουαρίου 2015

Λίγες ημέρες πριν από τα πολυαναμενόμενα εγκαίνιά της στις 14 Ιανουαρίου 2015 – ημερομηνία καθορισμένη, ασφαλώς, πριν από την τρομοκρατική επίθεση στα γραφεία του περιοδικού «Charlie Hebdo» που άφησε πίσω της 12 νεκρούς στις 7/1 αλλά και τις επιθέσεις της επόμενης ημέρας – η νέα αίθουσα συναυλιών του Παρισιού έχει προκαλέσει πολλές συζητήσεις διεθνώς. Το εντυπωσιακό κτίριο, έργο του τιμημένου με βραβείο Pritzker γάλλου αρχιτέκτονα Ζαν Νουβέλ, φιλοδοξεί να αποτελέσει πραγματική τομή και να καταγραφεί ως «νέο είδος συναυλιακής αίθουσας». Σύμφωνα με προ ημερών δημοσίευμα της εφημερίδας «Wall Street Journal» προβλέπει αίθουσες δοκιμών εξοπλισμένες με θέσεις για το κοινό, σκηνή η οποία έχει τη δυνατότητα να ανταποκριθεί σε πολλές προσαρμογές και στέγη που μπορεί να είναι προσβάσιμη από το παρακείμενο πάρκο. Οπως χαρακτηριστικά αναφέρει η εφημερίδα, «ακόμη κι αν κανείς δεν καταφέρει να μπει μέσα, μπορεί να θαυμάσει την περιστρεφόμενη πρόσοψη, κατασκευασμένη από αλουμίνιο και ατσάλι».

Ωστόσο, και στην περίπτωση αυτή οι συνήθεις και από άλλες περιπτώσεις στην Ευρώπη και όχι μόνο «πληγές», δηλαδή οι υπερκοστολογήσεις – το τελικό κόστος υπολογίζεται στα 460 εκατ. δολάρια – και καθυστερήσεις δεν έχουν λείψει. Ενδεικτικά μπορεί να αναφέρει κανείς το γεγονός ότι οι ακουστικές δοκιμές στάθηκαν αιτία να αναβληθούν τα εγκαίνια από τον Δεκέμβριο του 2014 στον Ιανουάριο του 2015.


Δύσκολη πρόσβαση

Για τους φανατικούς φίλους της κύριας φιλοξενούμενης ορχήστρας όμως, της Ορχήστρας του Παρισιού, το βασικό πρόβλημα είναι η τοποθεσία της αίθουσας στην απόμακρη βορειοανατολική πλευρά του Παρισιού. Προηγουμένως το εν λόγω σύνολο είχε την έδρα του στην περίφημη Salle Pleyel, ένα κτίριο του 1920 κοντά στην Αψίδα του Θριάμβου, με εύκολη πρόσβαση.
Παρότι η νέα αίθουσα συναυλιών θα προστεθεί σε μια σειρά ακόμη πολιτιστικά κτίρια που υψώθηκαν στην ίδια περιοχή στα πρόσφατα χρόνια, η συγκοινωνία είναι προβληματική. Με το μετρό, απέχει περί τα 40-45 λεπτά από το δυτικό τμήμα του Παρισιού ενώ σε περίπτωση μεγάλης κίνησης η διαδρομή με το αυτοκίνητο μπορεί να διαρκέσει περισσότερο από μία ώρα.
«Πρόκειται για ένα ζήτημα το οποίο μας απασχολεί πολύ» δηλώνει στη «WSJ» ο Πάαβο Γιάρβι, μουσικός διευθυντής της Ορχήστρας του Παρισιού από το 2010. «Πολλοί από τους φανατικούς φίλους της Ορχήστρας καθώς και οικονομικοί υποστηρικτές μου έχουν πει σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις ότι δεν θα έρχονται εκεί. Είναι πολύ μακριά».
Ο αντίλογος δεν λείπει. Αλλοι παράγοντες, για παράδειγμα, επιχειρηματολογούν υπέρ της τοποθεσίας λέγοντας πως ο σκοπός είναι να κερδηθεί το νεότερο κοινό, το οποίο ως σήμερα δεν είχε ιδιαίτερη σχέση με τη λεγόμενη κλασική μουσική. Αναφορικά με το θέμα της πρόσβασης, συστήνουν στο κοινό τη χρήση ταξί ή το αρκούντως δημοφιλές στην πόλη του φωτός σύστημα ενοικίασης ποδηλάτου. Ωστόσο, πρόκειται για προτάσεις οι οποίες επίσης προκαλούν αντεγκλήσεις καθώς η μεν πρώτη είναι αρκετά δαπανηρή, η δε δεύτερη ενδεχομένως αποθαρρύνει το κοινό μεγαλύτερης ηλικίας.

Κινούμενη σκηνή

Η κύρια – χωρητικότητας 2.400 θέσεων – αίθουσα της νέας Φιλαρμονικής διαθέτει κινούμενη σκηνή και ευέλικτο πλάνο καθισμάτων έτσι ώστε να μπορεί να φιλοξενεί ευρεία γκάμα εκδηλώσεων

Για την κύρια – χωρητικότητας 2.400 θέσεων – αίθουσα της νέας Φιλαρμονικής, το σχέδιο του Ζαν Νουβέλ προβλέπει κινούμενη σκηνή και ευέλικτο πλάνο καθισμάτων έτσι ώστε να μπορεί να φιλοξενηθεί ευρεία γκάμα εκδηλώσεων: από μια συναυλία γαλλικής μπαρόκ μουσικής που θα μπορεί να ακουστεί σε ολόκληρο το κτίριο χάρη στο πρωτοποριακό σύστημα ακουστικής έως εκδηλώσεις τζαζ και world μουσικής οι οποίες ενδεχομένως χρειάζονται ηλεκτρονική ενίσχυση.

Μια άλλη διάσταση στη συζήτηση δίνει πάντως ο Στεφάν Λισνέρ, διευθυντής της Οπερας του Παρισιού. Στο ίδιο δημοσίευμα της «Wall Street Journal» υποστηρίζει πως δεν έχει καμία σημασία εάν τα εγκαίνια έχουν καθυστερήσει κάπως και αντί του Δεκεμβρίου θα γίνουν τον Ιανουάριο ή τον Φεβρουάριο. Το σημαντικό κατά τη γνώμη του είναι πως το Παρίσι αποκτά «μια από τις καλύτερες και ωραιότερες αίθουσες συναυλιών στον κόσμο». Θα βοηθήσει, άραγε, αυτό τη γαλλική πρωτεύουσα – και την Ευρώπη ολόκληρη – να επουλώσει τις πληγές της;

HeliosPlus

Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk