Μεταφορά επικίνδυνων ουσιών με επιβατηγά πλοία

Σε μικρό χρονικό διάστημα και μετά την πυρκαγιά που σημειώθηκε στο πλοίο KNOSSOS PALACE, στο οποίο κάηκε μεγάλος αριθμός φορτηγών αυτοκινήτων

Μεταφορά επικίνδυνων ουσιών με επιβατηγά πλοία | tovima.gr

Σε μικρό χρονικό διάστημα και μετά την πυρκαγιά που σημειώθηκε στο πλοίο KNOSSOS PALACE, στο οποίο κάηκε μεγάλος αριθμός φορτηγών αυτοκινήτων, η χώρα μας και η ελληνική κοινή γνώμη απασχολείται με το νέο τραγικό συμβάν του πλοίου Norman Atlantic, το οποίο μετέφερε, μεταξύ των άλλων βυτιοφόρα οχήματα υγρών καυσίμων και ελαιόλαδο από την Πάτρα προς την Ιταλία μαζί με μεγάλο αριθμό επιβατών.

Κοινά χαρακτηριστικά και των δύο πιο πάνω περιπτώσεων είναι ότι τα πλοία μετέφεραν φορτηγά οχήματα μαζί με επιβάτες, ότι τα φορτηγά είχαν εισέλθει έμφορτα στα πλοία, ότι κινούνταν από την Πάτρα προς την Ιταλία και ότι αντιμετώπισαν πυρκαγιές, που εκδηλώθηκαν στο χώρο που υπήρχαν τα φορτηγά.

Στις πιο πάνω περιπτώσεις τα νομικά ζητήματα είναι πολλά. Ένα από αυτά, από το οποίο εξαρτώνται οι ευθύνες και οι αποζημιώσεις είναι η εφαρμογή του νόμου της οδικής ή της θαλάσσιας μεταφοράς. ΄Οσο περίεργο και να φαίνεται στις περιπτώσεις που το οδικό μέσο εισέρχεται έμφορτο στο θαλάσσιο, είναι δυνατό να εφαρμοστεί, υπό προϋποθέσεις ο νόμος της διεθνούς οδικής μεταφοράς (Ν. 559/1977 γνωστός ως CMR). Πρόθεσή μου είναι να μην ασχοληθώ με το πιο πάνω ζήτημα, το οποίο είναι εξαιρετικά τεχνικό και θα κουράσει τον αναγνώστη.

Αντικείμενο της παρούσας παρέμβασής μου είναι αυτό που απασχολεί κάθε Έλληνα πολίτη δηλαδή η μεταφορά επικίνδυνων ουσιών από επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία σε κοινό ταξίδι με μεγάλο αριθμό επιβατών.

Κάθε πράγμα που περικλείει άμεσο κίνδυνο για μια συνηθισμένη μεταφορά, αποτελεί μεταφορά επικίνδυνων πραγμάτων (άρθρο 22 CMR).

Στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει υπογραφεί Συμφωνία για την διεθνή μεταφορά επικίνδυνων φορτίων, γνωστή με τη συντομογραφία ADR, η οποία υπογράφηκε στη Γενεύη στις 30/9/1957 και έχει καταστεί εγχώριο δίκαιο μετά την κύρωσή της από τη χώρα μας με το Νόμο 1741/1987 (ΦΕΚ Α 225/21.12.1987). Η πιο πάνω σύμβαση εμπλουτίζεται από το Π.Δ. 405/1996 (ΦΕΚ Α 272) , το οποίο επιγράφεται «Κανονισμός φόρτωσης, εκφόρτωσης, διακίνησης και παραμονής επικίνδυνων ειδών σε λιμένες και μεταφορά αυτών δια θαλάσσης».

Η προαναφερθείσα σύμβαση ADR αποτελεί μαζί με τη σύμβαση CMR, τα δύο βασικά νομοθετήματα που ρυθμίζουν τα επικίνδυνα φορτία καθώς και τη μεταφορά τους.

Η ADR κατατάσσει τα επικίνδυνα πράγματα σε 9 κλάσεις. Οι εύφλεκτες υγρές ουσίες κατατάσσονται στην κλάση 3.

Προϋπόθεση μεταφοράς επικίνδυνων ειδών που παρουσιάζουν συχνή διακίνηση με Ο/Γ πλοία, στα οποία συγκαταλέγονται και οι εύφλεκτες υγρές ουσίες της κλάσης 3, είναι η μη μεταφορά τους σε κανονικά δρομολόγια Ε/Γ-Ο/Γ πλοίων. Αντίθετα επιτρέπεται η μεταφορά τους σε ειδικά δρομολόγια Ε/Γ- Ο/Γ πλοίων για τη μεταφορά επικίνδυνων ειδών (άρθρο 31 παρ. 1 Π.Δ. 405/1996).

Ομοίως όταν υπάρχουν έκτακτα δρομολόγια Ε/Γ και Ε.Γ-0/Γ πλοίων για τη μεταφορά επικίνδυνων ειδών, απαγορεύεται η μεταφορά επιβατών πλην των οδηγών και συνοδηγών των μεταφερόμενων φορτίων που σε καμιά περίπτωση δεν θα υπερβαίνουν τους 25 (άρθρο 30 παρ. 1 Π.Δ. 405/1996). Κατά την εκτέλεση των δρομολογίων αυτών επιτρέπεται και η μεταφορά μη επικίνδυνων φορτίων. Στην περίπτωση αυτή μπορούν να επιβιβάζονται οι οδηγοί και οι συνοδηγοί των φορτίων αυτών εφόσον καταθέτουν υπεύθυνη δήλωση στη Λιμενική Αρχή Απόπλου ότι γνωρίζουν τη φύση των δρομολογίων αυτών (άρθρο 30 παρ. 2 Π.Δ. 405/1996).

Κατά τη μεταφορά επικίνδυνων ειδών με Φ/Γ ενός κύτους οι πλοίαρχοι αυτών θεωρούνται υπεύθυνοι για τη λήψη κάθε ενδεικνυόμενου μέτρου ασφαλείας, για την πρόληψη του κινδύνου πυρκαγιάς από το σωλήνα εξάτμισης ή άλλη αιτία. Στα προαναφερθέντα πλοία όλο το φορτίο που φορτώθηκε στο κατάστρωμα θα πρέπει να καλύπτεται και θα λαμβάνεται μέριμνα, ώστε ο σωλήνας της εξάτμισης να είναι καλυμμένος με πυκνό δικτυωτό πλέγμα και να εξέχει όσο το δυνατό περισσότερο. Εφόσον πρόκειται να φορτωθούν εύφλεκτα φορτία στο κύτος τους τότε το διάφραγμα που τα χωρίζει από το διαμέρισμα της μηχανής με ευθύνη του πλοιάρχου και πρώτου μηχανικού του πλοίου πρέπει να έχει κατάλληλη μόνωση Α 60 ή τα φορτία να ευρίσκονται σε απόσταση τουλάχιστον τριών μέτρων από αυτό (άρθρο 32 Π.Δ. 405/1996.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Γνώμες
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk