Μια πολλά υποσχόμενη νέα ανοσοθεραπευτική προσέγγιση κατά του μεταστατικού καρκίνου της ουροδόχου κύστης δοκίμασαν επιτυχώς βρετανοί ερευνητές, σύμφωνα με τα αποτελέσματα κλινικής δοκιμής που δημοσιεύεται στο Science.

Επίθεση στο «καμουφλάζ» του καρκίνου

Η επιστημονική ομάδα του Πανεπιστημίου «Queen Mary» του Λονδίνου, με επικεφαλής τον δρα Τομ Πάουλς, χρησιμοποίησε το αντίσωμα MPDL3280A, το οποίο μπλοκάρει τη δράση της πρωτεΐνης PD-L1 που βοηθά τα καρκινικά κύτταρα να «καμουφλάρονται» ώστε να μην ανιχνεύονται από το ανοσοποιητικό σύστημα του ασθενούς, με συνέπεια να πολλαπλασιάζονται στον οργανισμό του.

Συγκεκριμένα, δοκίμασαν το αντίσωμα MPDL3280A σε 68 ασθενείς με προχωρημένο καρκίνο της ουροδόχου κύστης, που δεν είχαν ανταποκριθεί στη χημειοθεραπεία. Μετά από έξι εβδομάδες θεραπείας, υπήρξε συρρίκνωση των όγκων στο 26% των ασθενών.

Οι ερευνητές παρατήρησαν ότι η θεραπεία είχε μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα σε εκείνους τους ασθενείς, των οποίων οι όγκοι ανταποκρίνονται θετικά στη δράση της πρωτεΐνης PD-L1. Το 43% αυτής της υποκατηγορίας των ασθενών αντέδρασε θετικά στο φάρμακο, ποσοστό που αυξήθηκε στο 52% μετά από επέκταση της θεραπείας στις 12 εβδομάδες. Σε δύο ασθενείς υπήρξε μάλιστα πλήρης εξαφάνιση των καρκινικών όγκων.

Όμως και μεταξύ των ασθενών με όγκους που δεν ανταποκρίνονται θετικά στην πρωτεΐνη PD-L1, το 11% αντέδρασε θετικά στη νέα θεραπεία και εμφάνισε επίσης συρρίκνωση των όγκων.

Αυτό που κάνει τους ερευνητές να αισιοδοξούν είναι το γεγονός ότι, η θεραπεία αν και σε στάδιο κλινικής δοκιμής απεδείχθη ασφαλής, με τις συχνότερες παρενέργειες να είναι το αίσθημα κόπωσης και η έλλειψη όρεξης.

Ευρεία κυκλοφορία ως τα τέλη του 2015 στις ΗΠΑ

Επιπλέον, η αμερικανική Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) αναμένεται να εξετάσει κατ’ επειγόντως τον φάκελο έγκρισης του σκευάσματος, ώστε να διατεθεί σε ευρεία κυκλοφορία έως τα τέλη του 2015.

Να σημειωθεί ότι, εν τω μεταξύ στην Ευρώπη βρίσκονται σε εξέλιξη δύο κλινικές δοκιμές του νέου σκευάσματος, η κυκλοφορία του οποίου ωστόσο δεν αναμένεται νωρίτερα από το 2016.

«Η νέα μελέτη αποτελεί ένα ιδιαίτερα μεγάλο βήμα προόδου στην έρευνα για μια εναλλακτική και αποτελεσματική θεραπεία του προχωρημένου καρκίνου της ουροδόχου κύστης. Επί δεκαετίες η χημειοθεραπεία έχει υπάρξει ουσιαστικά η μόνη επιλογή, με μικρή όμως επιτυχία, ενώ πολλοί ασθενείς είναι ήδη πολύ άρρωστοι για να την αντέξουν», επισημαίνει ο δρ Πάουλς και τονίζει ότι χρειάζονται μεγαλύτερες κλινικές δοκιμές που θα επιβεβαιώσουν τα αρχικά αποτελέσματα.

Σήμερα, περίπου ένας στους δέκα όταν ανακαλύπτει ότι έχει καρκίνο της ουροδόχου κύστης, η νόσος έχει ήδη δώσει μεταστάσεις σε άλλα σημεία του σώματος με αποτέλεσμα να καθίσταται δύσκολη η αντιμετώπισή της.

Οι πάσχοντες ζούν κατά μέσο όρο 12-18 μήνες μετά την αρχική διάγνωση, ενώ πολλοί επιλέγουν να μην υποβληθούν σε χημειοθεραπεία δεδομένης της κακής πρόγνωσης αλλά και των παρενεργειών της θεραπείας.

Πολλά υποσχόμενο πεδίο

Η ανοσοθεραπεία του καρκίνου αποτελεί ένα πολλά υποσχόμενο πεδίο και συνεχώς νέα φάρμακα δοκιμάζονται σε διάφορες μορφές της νόσου. Πρόκειται για ένα ελπιδοφόρο «όπλο», αν και δεν αντιδρά εξίσου καλά το ανοσοποιητικό σύστημα όλων των ασθενών.

Πάντως οι επιστήμονες ευελπιστούν ότι, χάρη στη ανοσοθεραπεία, ο καρκίνος θα γίνει άλλη μια διαχειρίσιμη χρόνια νόσος, όπως ο διαβήτης ή το AIDS.