Βρέθηκε στην Αθήνα, έναν από τους πολλούς σταθμούς του σε όλον τον κόσμο, με αφορμή τη νέα «εταιρική Βίβλο» στην οποία ξετυλίγεται κάθε πτυχή τεσσάρων ηθικών αξιών. Ο ανώτερος αντιπρόεδρος και γενικός διευθυντής Δεοντολογίας του ομίλουL’Oréal κ. Εμανουέλ Λουλέν συνάντησε στην Ελλάδα μια αγορά όπου η εταιρεία «είναι για να μείνει» και συζήτησε με όλους τους εργαζομένους χωρίς την παρουσία της διοίκησης.
Είναι κάτι που συνηθίζει άλλωστε.
Για την κορυφαία εταιρεία ομορφιάς η ηθική μιας επιχείρησης είναι εξίσου σημαντική με τα οικονομικά αποτελέσματα ή την ποιότητα των προϊόντων της. Στον τομέα αυτόν φέρει ήδη διακρίσεις καθώς το Ethisphere Institute την ανακήρυξε για πέμπτη φορά από τις πιο «Ηθικές επιχειρήσεις του κόσμου», ενώ από το 2013 περιλαμβάνεται στον δείκτη Global Compact 100 των Ηνωμένων Εθνών.
Με κύκλο εργασιών 23 δισ. ευρώ και 77.500 εργαζομένους ανά τον κόσμο το 2013, από 22,5 δισ. ευρώ και 72.600 εργαζομένους το 2012, ο επόμενος στόχος της είναι να διπλασιάσει τους πελάτες της με ακόμη 1 δισ. νέους σε βάθος δεκαετίας μέσα από το πρίσμα της αειφορίας.
Καθοριστικός παράγοντας για την επίτευξή του είναι ο νέος «Κώδικας Δεοντολογίας», ο οποίος βασίζεται στην ακεραιότητα, στον σεβασμό, στο κουράγιο και στη διαφάνεια και είναι μεταφρασμένος σε 45 γλώσσες, γιατί κάθε εργαζόμενος οπουδήποτε στον κόσμο θα πρέπει να είναι σε θέση να τον διαβάσει στη μητρική του γλώσσα.
Είναι η ηθική συγκριτικό πλεονέκτημα για τις επιχειρήσεις;
«Ετσι πιστεύουμε. Δραστηριοποιούμαστε σε ένα παγκοσμιοποιημένο επιχειρηματικό περιβάλλον όπου δεχόμαστε προκλήσεις και ολοένα και περισσότερο θεωρούμαστε υπεύθυνοι για ό,τι κάνουμε. Είναι σημαντικό να έχεις καλά αποτελέσματα, αλλά εξίσου σημαντικό είναι να μπορείς να εξηγήσεις πώς τα πετυχαίνεις. Χρειάζεται να εξηγήσουμε τις επιλογές μας ως επιχείρηση, ως εργοδότης και ως καλός εταιρικός πολίτης.
Παράλληλα με αυτή την πρόκληση υπάρχουν και νέες ευκαιρίες. Οι ισχυρές αξίες μάς βοηθούν να κάνουμε επιλογές. Βλέπουμε τον τρόπο που ενσωματώνουμε τις αξίες μας ως συγκριτικό πλεονέκτημα. Γι’ αυτό λαμβάνουμε πολλές δράσεις για την επικοινωνία και την εκπαίδευση που υποστηρίζονται από την κορυφή της διοίκησης. Η κορυφή δίνει τον τόνο και περνάει το σωστό μήνυμα για ό,τι κάνουμε.
Αν είναι σημαντικό για τον διευθυντή μου, είναι σημαντικό και για μένα. Πιστεύουμε ότι μια επιχείρηση που έχει σωστή κουλτούρα, ιδιαίτερα κουλτούρα ακεραιότητας, αξίζει περισσότερα απ’ ό,τι μια εταιρεία με αδύναμη κουλτούρα ακεραιότητας. Αυτές οι εταιρείες είναι πιο βιώσιμες».
Ποια είναι σήμερα η ανταπόκριση στις ηθικές αξίες;
«Υπάρχει μεγαλύτερη απαίτηση για διαφάνεια στον κόσμο. Την ίδια ώρα ο αριθμός των εμπλεκομένων με εμάς αυξάνεται. Πιστεύουμε ότι οι εταιρείες καλούνται να λειτουργήσουν πιο υπεύθυνα από ποτέ και να σκεφθούν για τις συνέπειες των πράξεών τους. Η κοινωνία απαιτεί οι εταιρείες να λειτουργούν σωστά. Ο χρόνος έχει παρέλθει όταν ήταν δυνατόν να “παραφέρονται”. Οι εταιρείες αυτές εξαφανίζονται. Συνέβαινε πάντα, αλλά σήμερα γίνεται πολύ πιο γρήγορα. Για παράδειγμα, η Enron εξαφανίστηκε πολύ γρήγορα, παρότι το 99,9% του προσωπικού της ήταν καλοί εργαζόμενοι, πιθανότατα με μεγάλη ακεραιότητα. Η κακή συμπεριφορά πολύ λίγων όμως οδήγησε σε τεράστια απώλεια αξίας».
Ποιες είναι οι ηθικές αξίες σας και πώς έχουν εξελιχθεί;
«Οι ηθικές αξίες της L’Oréal είναι μέρος της κουλτούρας. Περισσότερο της κουλτούρας παρά του DNA. Γιατί το DNA δεν αλλάζει ενώ η κουλτούρα το κάνει. Το 2000 η διοίκηση αποφάσισε να ενσωματώσει τις μακροχρόνιες αξίες της εταιρείας σε έναν Κώδικα Δεοντολογίας, τον οποίο ανανεώσαμε το 2007. Εφέτος, στις 3 Νοεμβρίου, παρουσιάσαμε την τρίτη έκδοση του Κώδικα Δεοντολογίας μας.
Είναι ένα σημαντικό έγγραφο και αντιμετωπίζεται ως το πιο σημαντικό εσωτερικό έγγραφο του ομίλου. Αυτό που χαρακτηρίζει την προσέγγιση της L’Oréal είναι ότι σε έναν μεγάλο βαθμό βασίζεται σε αξίες. Οταν δεν εμπιστεύεσαι τους εργαζομένους σου, τους ζητάς μόνο να υπακούσουν και να συμμορφωθούν με εσωτερικούς και εξωτερικούς κανονισμούς.
Η L’Oréal είναι ένας ανθρωποκεντρικός οργανισμός. Γι’ αυτό η προσέγγισή μας βασίζεται στην εμπιστοσύνη. Με τη δημιουργικότητα και το μάρκετινγκ να παίζουν σημαντικό ρόλο, πιστεύουμε ότι έχουμε πολύ καλύτερα αποτελέσματα υιοθετώντας μια κουλτούρα ακεραιότητας μέσα από αξιακή προσέγγιση. Αντί να αποστέλλεται μια νέα πολιτική σε όλον τον κόσμο, ταξιδεύω και συναντώ τους εργαζομένους κάθε βαθμίδας της επιχείρησης.
Ενθαρρύνουμε τους εργαζομένους να εκφράζουν τη γνώμη τους. Ετσι συμβάλλουν σε ένα καλό εργασιακό περιβάλλον και λαμβάνονται καλύτερες αποφάσεις. Με άλλα λόγια, έχουμε ένα πρόγραμμα που βασίζεται περισσότερο στην πειθώ παρά στην υπακοή. Η συμμόρφωση και ο σεβασμός στους νόμους είναι απαραίτητα αλλά πιστεύουμε ότι όταν η δεοντολογία είναι σωστή, τότε και η καλή συμμόρφωση ακολουθεί.
Αυτή η κουλτούρα ηθικής είναι σημαντική για εμάς, ιδιαίτερα μετά τον στόχο που έθεσε η γενική διεύθυνση για 1 δισ. νέους καταναλωτές τα επόμενα 10-15 χρόνια. Θα βρούμε αυτό το 1 δισ. νέους καταναλωτές κυρίως στις νέες οικονομίες και τις αναδυόμενες χώρες. Μερικές φορές αυτές οι χώρες έχουν προκλήσεις σε δύο θέματα: τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις επιχειρηματικές πρακτικές και τη διαφθορά. Πιστεύουμε ότι είναι απόλυτα αναγκαίο να εντείνουμε την αντίληψη της ομάδας μας ώστε αν βρεθεί σε μια δύσκολη περίπτωση να ληφθεί η σωστή απόφαση».
«Είμαστε ανοιχτοί σε συζήτηση»
Κρίσιμος παράγοντας η εμπιστοσύνη
Μπορεί η επιχειρηματική ηθική να επηρεάσει το κοινωνικό και πολιτικό πλαίσιο;
«Είναι πιθανόν, παρ’ όλο που δεν παράγουμε πολιτική. Με την παρουσία μας ενισχύουμε την ποιότητα των βέλτιστων πρακτικών και συμβάλλουμε στην ενίσχυση της κοινωνικής ευαισθητοποίησης και του σεβασμού στα ανθρώπινα δικαιώματα. Εχουμε μηδενική ανοχή στη διαφθορά, χωρίς εξαιρέσεις. Εχουμε επίσης μηδενική ανοχή σε σεξουαλική ή ηθική παρενόχληση».
Ποιος είναι ο ρόλος των πολυεθνικών στο παγκόσμιο περιβάλλον;
«Αν έχουμε καλή συμπεριφορά, κερδίζουμε την εμπιστοσύνη και πίστη όσων εμπλέκονται με εμάς: καταναλωτές, πελάτες, εργαζόμενοι. Και αυτό είναι κρίσιμο για να είσαι βιώσιμος. Δεν νομιμοποιούμαστε στο να δίνουμε μαθήματα και γι’ αυτό προτιμούμε να είμαστε σεμνοί σχετικά με αυτό».
Με το κέρδος να αποτελεί ζητούμενο, μπορεί η πρακτική σας να παραδειγματίσει άλλες επιχειρήσεις;
«Οταν ενσωματώνεις τη δεοντολογία όπως η L’Oréal δημιουργείς έναν κύκλο αγνότητας. Ελπίζουμε ότι κι άλλες εταιρίες συμπεριφέρονται με παρόμοιο τρόπο, καθώς και η αγορά, στο μέτρο που επηρεάζουμε. Υπάρχει μια διαρκής εκπαίδευση στη L’Oréal και διασφαλίζουμε ότι η κορυφή δίνει τον ρυθμό, όπου και αν δραστηριοποιούμαστε. Σε μια σειρά εκδηλώσεις εσωτερικά οι εργαζόμενοι μπορούν να εκφράσουν τη γνώμη τους. Για παράδειγμα, κάθε χρόνο έχουμε την Ημέρα Ηθικής, όπου κάθε εργαζόμενος στην επιχείρηση κάθε βαθμίδας μπορεί να απευθύνει ερώτηση ή να στείλει πρόταση στον διευθύνοντα σύμβουλο της L’Oréal κ. Ζαν-Πολ Αγκόν. Η τελευταία Ημέρα Ηθικής πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο και ο κ. Αγκόν έλαβε 1.200 ερωτήσεις από εργαζομένους από όλον τον κόσμο, στις οποίες και απάντησε. Αυτό το κάνουμε κάθε χρόνο τα έξι τελευταία χρόνια. Τώρα κάνει το ίδιο και ο γενικός διευθυντής κάθε χώρας. Είναι ένας τρόπος να φανεί το προσωπικό κουράγιο της διεύθυνσης και ότι είμαστε ανοιχτοί σε συζήτηση. Νομίζω ότι το εκτιμούν πολύ και οι εργαζόμενοι».
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ



