Είναι μια σκηνή αναγνωρίσιμη σε όλους. Η Όντρει Χέπμπορν με το υπέρκομψο μαύρο της φόρεμα και τη διαμαντένια τιάρα της, να τρώει ένα κρουασάν μπροστά από τη βιτρίνα του θρυλικού κοσμηματοπωλείου Tiffany’s, στην ταινία «Breakfast at Tiffany’s». Εξίσου θρυλικό αναμενόταν να γίνει και το φόρεμά της, το οποίο έφερε την υπογραφή του μάστερ της υψηλής ραπτικής, Ιμπέρ Ντε Ζιβανσί.

Αν και έχουν περάσει 53 χρόνια από εκείνη τη μαγευτική στιγμή που εμπνέει μέχρι και σήμερα κάθε λάτρη του γνήσιου στυλ, μόλις φέτος θα έχει το κοινό την τύχη να απολαύσει μία αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στο έργο του μοναδικού σχεδιαστή.

Η έκθεση «Hubert de Givenchy» στο μουσείο «Thyssen-Bornemisza» στη Μαδρίτη περιλαμβάνει 95 κομμάτια και τα αξεσουάρ τους, όπως τα επέλεξε ο ίδιος ο Ζιβανσί. Είναι αφιερωμένη σε αυτόν και την υψηλή ραπτική, μία κουλτούρα που ο ίδιος πιστεύει ότι σύντομα θα εξαφανιστεί.

Ίδρυσε τον δικό του οίκο μόδας στο Παρίσι το 1952 και έκτοτε κάθε κολεξιόν του γνώρισε αυτόματα και τεράστια επιτυχία. Είναι δηλωμένος λάτρης της δουλειάς του Κριστόμπαλ Μπαλενσιάγκα, από τον οποίο κληρονόμησε την κατανόηση του σχεδίου μόδας, με αυτό τον μοναδικό τρόπο που δίνει καθαρότητα στις γραμμές και τους όγκους. Ηταν ο πρώτος σχεδιαστής που παρουσίασε τη δική του πολυτελή prêt-à-porter σειρά το 1954.

Οσοι επιλέξουν να δουν την έκθεση, θα εισέλθουν σε έναν κόσμο κομψότητας και ομορφιάς, δύο έννοιες που είναι η εμμονή του, κάτι που άλλωστε είχε – και δικαιωματικά- το αποτέλεσμα να τον εμπιστευθούν διάσημες γυναίκες, όπως η Τζάκι Κένεντι, η Γκρέις Κέλι και φυσικά η Χέπμπορν.

Μιλώντας στον Guardian, o 87χρονος σχεδιαστής λέει πως αρχικά ήταν διστακτικός στο να ενδώσει στην ιδέα μιας αναδρομικής έκθεσης. «Το φαντάζεστε, στην ηλικία μου; Είχα τις αμφιβολίες μου» δήλωσε στα εγκαίνια της έκθεσης. «Όμως αγαπάω την Ισπανία και δεν είχα το δικαίωμα να αρνηθώ μια τόσο εξαιρετική πρόταση».

Το αποτέλεσμα για αυτόν ήταν «ένας φόρος τιμής με όλους όσους δούλεψα και στους πιστούς μου πελάτες». Τα ρούχα του στέκονται δίπλα με τα κομμάτια τέχνης του μουσείου, έτσι ώστε να υπάρχει ένας ανοικτός διάλογος ανάμεσα στη μόδα και την τέχνη.

Δεν θα μπορούσε φυσικά να μην μιλήσει και για την Χέπμπορν που ήταν στενή του φίλη, αλλά και μούσα του για χρόνια και πέθανε στα 63 της το 1993. «Ηταν ένας εξαιρετικός άνθρωπος. Ηξερε πώς να φορέσει ένα σύνολο καλύτερα από τον καθένα» τονίζει. Οι δυο τους γνωρίστηκαν στην ταινία « Sabrina» του 1954, όπου ο σχεδιαστής ήταν υπεύθυνος για τα κοστούμια.

«Για μας είχε να κάνει με την υψηλή ραπτική. Για τον Ζιβανσί όμως, κάθε κομμάτι ήταν συνδεδεμένο με έναν πελάτη του και με μια σειρά από συναισθηματικές αναμνήσεις, λέει ο επιμελητής της έκθεσης Ελόι Μαρτίνεζ ντε λα Πέρα.

Οσο για το θρυλικό μαύρο φόρεμα της Χέμπορν, ο Μαρτίνεζ λέει χαρακτηριστικά: «Βλέποντας το ρούχο, μπορείς να την φανταστείς να βγαίνει έξω από το ταξί, να πηγαίνει προς τη βιτρίνα του Tiffany’s και να τρώει το κρουασάν».

Για τον ίδιο τον σχεδιαστή, η έκθεση είναι και μια ευκαιρία να παρουσιαστεί το αποκορύφωμα της υψηλής ραπτικής. Αναφερόμενος στη μόδα του σήμερα, όπου τις περισσότερες φορές η ανάγκη για κάτι ακραίο παραγκωνίζει την κομψότητα, λέει: «Μπορεί να σοκάρω αρκετούς, αλλά πιστεύω ότι η υψηλή ραπτική έχει φτάσει στο τέλος της. Το Παρίσι μπορεί να είναι γεμάτο με μπουτίκ, αλλά αυτά που πουλάνε δεν βγάζουν νόημα. Οι εποχές έχουν αλλάξει και δεν γνωρίζω τι θα συμβεί. Αλλωστε, μάλλον δεν θα είμαι εδώ για να το μάθω», καταλήγει.

* Η έκθεση θα είναι ανοικτή στο κοινό μέχρι και τις 18 Ιανουαρίου 2015