Ένα γονίδιο που συνδέεται με τον καρκίνο του μαστού βρέθηκε τώρα ότι αυξάνει σημαντικά και τον κίνδυνο για καρκίνο του πνεύμονα, ιδίως στις γυναίκες που είναι καπνίστριες, σύμφωνα με νέα μελέτη.

Είναι γνωστό ότι μεταλλάξεις στο γονίδιο ΒRCA2 αυξάνουν τον κίνδυνο καρκίνου του μαστού και των ωοθηκών, ωστόσο για πρώτη φορά επιστήμονες έδειξαν ότι οι μεταλλάξεις του συγκεκριμένου γονιδίου αυξάνουν σημαντικά την πιθανότητα και για καρκίνο του πνεύμονα.

Το «ένοχο» μεταλλαγμένο γονίδιο

Αν μια καπνίστρια φέρει μεταλλάξεις του ΒRCA2 ο κίνδυνος για καρκίνο του πνεύμονα αυξάνεται από 15% – πρόκειται για τον κίνδυνο που ούτως ή άλλως αντιμετωπίζει μια καπνίστρια – σε 25% κατά τη διάρκεια της ζωής της, αναφέρουν ερευνητές από το Ινστιτούτο για την Ερευνα στον Καρκίνο του Λονδίνου.

Το BRCA2 είναι ένα από τα δύο (μαζί με το BRCA1) ογκοκατασταλτικά γονίδια τα οποία συνδέονται στενά με τον καρκίνο του μαστού και των ωοθηκών όταν εμφανίζουν μεταλλάξεις. Μέχρι σήμερα ωστόσο το γονίδιο δεν είχε συνδεθεί με τον καρκίνο του πνεύμονα.

Στο πλαίσιο της νέας μελέτης που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση «Nature Genetics» συγκρίθηκε το DNA 11.348 Ευρωπαίων με καρκίνο του πνεύμονα με εκείνο 15.861 ατόμων χωρίς καρκίνο. Οι ερευνητές εντόπισαν μια μετάλλαξη στο BRCA2 που ονομάζεται c.9976T και είδαν ότι αυτή αυξάνει την ανάπτυξη καρκίνου του πνεύμονα κατά περίπου 1,8 φορές – επιπλέον από τον κίνδυνο που προκαλεί το ίδιο το κάπνισμα.

25% ο κίνδυνος για καρκίνο του πνεύμονα

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι περίπου το 25% των καπνιστριών που φέρουν τη μετάλλαξη στο ΒRCA2 θα εμφανίσει καρκίνο του πνεύμονα κάποια στιγμή στη ζωή του. «Σε γενικό πλαίσιο οι καπνιστές αντιμετωπίζουν 15% πιθανότητες να εμφανίσουν καρκίνο του πνεύμονα, πολύ υψηλότερες σε σύγκριση με τους μη καπνιστές» ανέφερε ο επικεφαλής της μελέτης καθηγητής Ρίτσαρντ Χούλστον και προσέθεσε: «Τα αποτελέσματά μας δείχνουν ότι ορισμένες από τις καπνίστριες με μεταλλάξεις του ΒRCA2 αντιμετωπίζουν τεράστιο κίνδυνο καρκίνου του πνεύμονα – της τάξεως του 25% κατά τη διάρκεια της ζωής τους».

Σημειώνεται ότι μια οικογένεια φαρμάκων που είναι γνωστά ως αναστολείς PARP έχει δώσει σχετικώς καλά αποτελέσματα στη θεραπεία ασθενών με μεταλλάξεις των γονιδίων ΒRCA που εμφάνισαν καρκίνο του μαστού ή των ωοθηκών. Δεν είναι ωστόσο ακόμη γνωστό αν τα ίδια φάρμακα θα μπορούσαν να είναι αποτελεσματικά και σε ασθενείς με παρόμοιες μεταλλάξεις και καρκίνο του πνεύμονα.

Τα νέα ευρήματα θεωρούνται σημαντικά δεδομένου ότι ο καρκίνος του πνεύμονα σκοτώνει πάνω από ένα εκατομμύριο άτομα παγκοσμίως κάθε χρόνο. «Γνωρίζουμε ότι το σημαντικότερο πράγμα που μπορούμε να κάνουμε για να μειώσουμε τα ποσοστά θνησιμότητας είναι να πείσουμε τον πληθυσμό να μην καπνίζει. Τα αποτελέσματά μας καθιστούν σαφές ότι η αποφυγή του καπνίσματος είναι ακόμη πιο σημαντική σε άτομα με υποβόσκοντα γενετικό κίνδυνο» κατέληξε ο καθηγητής Χούλστον.