Η «Ενδιάμεση Αναθεώρηση της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για τον Τομέα των Θαλασσίων Μεταφορών μέχρι το 2018 και Προοπτική ως το 2020» με την υιοθέτηση της «Διακήρυξης των Αθηνών» αποτελεί, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Ναυτιλίας, το κεντρικό θέμα της Άτυπης Συνόδου των αρμοδίων υπουργών της ΕΕ.

Στη Σύνοδο, στην οποία προεδρεύει ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ.Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, συμμετέχει ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και επίτροπος Μεταφορών κ.Σίιμ Κάλας από την Εσθονία, συνοδευόμενος από στελέχη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καθώς και οι αρμόδιοι για θέματα ναυτιλίας υπουργοί και ανώτατοι αξιωματούχοι των Κρατών Μελών της Ε.Ε. και των Κρατών ΕΟΧ.

Στην εκδήλωση παραβρέθηκε και ο γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) κ.Κότζι Σεκιμίζου, ο οποίος συμμετείχε ως επίσημος προσκεκλημένος της ελληνικής προεδρίας σε γεύμα εργασίας που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της Συνόδου με θέμα της Παγκόσμιας Ημέρας Ναυτιλίας του ΙΜΟ για το έτος 2014 «IMO Conventions: Effective Implementation».

Νησιωτικότητα και παγκόσμια προβλήματα

Κλείνοντας τις εργασίες της Συνόδου, κατά τη συνέντευξη Τύπου των κκ. Βαρβιτσιώτη και Κάλας επισημάνθηκε ότι πρέπει να συνεχιστεί και να ενισχυθεί η συνεργασία μεταξύ ΕΕ και ΙΜΟ ενώ ο ευρωπαίος επίτροπος συνεχάρη την ελληνική πλευρά καθώς, όπως είπε, δεν είχε γίνει ανάλογη συζήτηση για θέματα Ναυτιλίας τα τελευταία τέσσερα χρόνια.

Ο κ. Βαρβιτσιώτης τόνισε ότι κατά τη Σύνοδο τέθηκε το θέμα της «νησιωτικότητας» και κυρίως τρόποι για την ενίσχυσή της.

Από την πλευρά του ο επίτροπος Κάλας επισήμανε ότι οι θαλάσσιες μεταφορές είναι ένα παγκόσμιο θέμα που χρειάζεται παγκόσμιες λύσεις και συμπλήρωσε ότι οι περιφερειακές πολιτικές δεν επιλύουν πάντα προβλήματα.

Σημείωσε επίσης ότι το θέμα της ασφάλειας αποτελεί μείζον όπως και διαρκής στόχος να είναι η ευρωπαϊκή Ναυτιλία η πιο ασφαλής στον κόσμο.

Πρόσθεσε πως η ΕΕ δίνει ιδιαίτερη σημασία στη ναυπηγοεπισκευή τονίζοντας ότι μεγάλα πλοία και κρουαζιερόπλοια κατασκευάζονται στην Ευρώπη.

Συνθήκες εργασίας

Απαντώντας σε ερώτηση για τις συνθήκες εργασίας στα πλοία ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ανέφερε ότι έχει κυρωθεί σύμβαση για την εκπαίδευση των ναυτικών και σχετικά με τις συνθήκες γίνονται έλεγχοι από αρμόδιους επιθεωρητές λέγοντας ακόμη πως έχει βελτιωθεί σημαντικά η κατάσταση ενώ σημείωσε πως δεν πιστεύει ότι υπάρχουν «σκλάβοι» σε ευρωπαϊκά πλοία.

Ο κ. Κάλας ρωτήθηκε για τη φορολόγηση των εφοπλιστών και απάντησε αρχικά με τη φράση «οι φόροι και ο θάνατος είναι η μοίρα όλων» σπεύδοντας να επεξηγήσει ότι είναι αρμοδιότητα της κάθε χώρας.

«Γυναικεία» λιμάνια

Η επόμενη ερώτηση προκάλεσε τα χαμόγελα του κ. Βαρβιτσιώτη και εν μέρει την αμηχανία του κ. Κάλας. Ο ξένος δημοσιογράφος ξεκίνησε λέγοντας ότι πριν από λίγες ημέρες πήγε στις Σπέτσες για να αποδώσει φόρο τιμής στην Μπουμπουλίνα καθώς γνώριζε πως ήταν ηρωίδα της Επανάστασης του 1821. Και συνέχισε απευθύνοντας την ερώτηση αν υπάρχουν γυναίκες σε ελληνικά πλοία και γιατί δεν δίνονται ονόματα γνωστών γυναικών όπως της Μπουμπουλίνας ή της Μελίνας Μερκούρη σε ελληνικά λιμάνια παραπέμποντας σε σταθμούς του εξωτερικού, όπως στην Ισπανία, όπου δύο τουλάχιστον φέρουν ονόματα γυναικών.

Ο υπουργός Ναυτιλίας κατ’ αρχάς τον ευχαρίστησε που είναι γνώστης της ελληνικής ιστορίας και είπε πως έχει ζητήσει από τους έλληνες εφοπλιστές να εμπιστευτούν γυναίκες για τα πλοία τους προσθέτοντας ότι στο Αρχηγείο του Λιμενικού στηρίζονται σε γυναίκες και σε πλωτά σκάφη.

Κανόνες

Kατά το γεύμα εργασίας που έγινε το μεσημέρι της Τετάρτης ο κ. Βαρβιτσιώτης αναφερόμενος στον ΙΜΟ είπε ότι «σήμερα είμαστε σε θέση να ατενίζουμε αισιόδοξα το μέλλον της διεθνούς αλλά και της ευρωπαϊκής ναυτιλίας οφείλεται, στο μεγαλύτερο βαθμό, στο έργο του ΙΜΟ από τα μέσα περίπου του 20ού αιώνα μέχρι σήμερα, το οποίο, μέσω της ανάπτυξης ενός ολοκληρωμένου και αποτελεσματικού νομικού πλαισίου για τη διεθνή ναυτιλία, έθεσε τις βάσεις για μια ποιοτική, ασφαλή και περιβαλλοντικά φιλική ναυτιλία σε παγκόσμιο επίπεδο, με κανόνες οι οποίοι διαρκώς αναθεωρούνται προκειμένου να ανταποκρίνονται στις νέες τεχνολογικές εξελίξεις και τις σύγχρονες απαιτήσεις.»

Σε δηλώσεις του μετά το γεύμα εργασίας ο κ. Βαρβιτσιώτης τόνισε ότι συζητήθηκε πως μπορεί η Ευρώπη και ο ΙΜΟ να συνεργαστούν καλύτερα ώστε να αποφευχθεί η εφαρμογή περιφερειακών πολιτικών που θαεπηρεάσουν την ανταγωνιστικότητα της Ναυτιλίας. Ο υπουργός συμπλήρωσε πως στην Ευρώπη που κατέχει τα παγκόσμια σκήπτρα στην Ναυτιλίαέχει πολύ μεγάλη σημασία να προχωρήσει στη κύρωση όλων των κανονισμών και των συνθηκών του ΙΜΟ για να επιβληθούν σε παγκόσμιο επίπεδο ενιαίοι και διεθνείς κανόνες που έχουν στόχο την προστασία της θαλάσσιας δραστηριότητας και του θαλάσσιου περιβάλλοντος.

Από την πλευρά του ο Γενικός Γραμματέας του ΙΜΟ σημείωσε ότι ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός έχει δημιουργήσει πάνω από 50 Διεθνείς Συμβάσεις, αυτές ωστόσο, πρέπει να εφαρμόζονται, ώστε να είναι αποτελεσματικές και ουσιαστικές. Διαφορετικά, πρόσθεσε, οι δραστηριότητές του Οργανισμού ως προς την υιοθέτηση των εν λόγω Συμβάσεων, δε θα έχουν νόημα και συνεπώς, η εφαρμογή τους είναι σημαντική. Και συμπλήρωσε πως υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός συμβάσεων που δεν έχουν τεθεί ακόμα σε εφαρμογή. Ο κ. Σεκιμίζου εξέφρασε ακόμη την άποψη πως η Ε.Ε. Αποτελεί μια μεγάλη ναυτιλιακή κοινότητα και αναμένει να συνεχιστεί η υποστήριξη της προς τον Οργανισμό λέγοντας επιπλέον ότι είναι σημαντική η πολιτική στήριξη στο έργο του.Κλείνοντας τη δήλωση του είπε πως συμπέρανε ότι οι υπουργοί Ναυτιλίας και Μεταφορών της Ε.Ε. έχουν σαφή δέσμευση να στηρίξουν τον ΔΝΟ.

Ακολούθως κατά το πρώτο μέρος της συνόδου στον χαιρετισμό του ο υπουργός Ναυτιλίας ανέφερε ότι «οιθαλάσσιες μεταφορές αποτελούν το σημαντικότερο ίσως τομέα της οριζόντιας θεματικής που διατρέχει το σύνολο των πυλώνων της Ελληνικής Προεδρίας, αυτής δηλαδή που αφορά τις «Πολιτικές για τη Θάλασσα», παράλληλα με την ενδυνάμωση των Αναπτυξιακών Πολιτικών, της Ευρωπαϊκής ενοποίησης και της Μετανάστευσης. Η παρούσα οικονομική συγκυρία με την χώρα μας να επανέρχεται σε ρυθμούς αναπτυξιακής προοπτικής και τα ΚΜ. να στοχεύουν σε αναπτυξιακές οικονομικές πολιτικές καθιστά την αξιοποίηση του δυναμικού της Ευρωπαϊκής ναυτιλίας επιτακτική».

Αναφερόμενος στην «Διακήρυξη των Αθηνών» σημείωσε ότι στόχο έχει«να αναδείξει τις προτεραιότητες των Κρατών Μελών της ΕΕ και των Κρατών της ΕΟΧ στους στόχους που καταγράφονται σε αυτή με σκοπό την υποστήριξη, ανάπτυξη και βιωσιμότητα της Ευρωπαϊκής ναυτιλίας σε ένα καθαρά διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον».Και συμπλήρωσε πως οι σημαντικότερες είναι η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας προκειμένου να διαφυλαχθεί ο πρωταγωνιστικός ρόλος της, η διασφάλιση της μακροπρόθεσμης ανταγωνιστικότητας της Ευρωπαϊκής ναυτιλιακής βιομηχανίας, η ελεύθερη πρόσβαση στις αγορές, η ενδυνάμωση του ρόλου της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων στην ΕΕ, το Ευρωπαϊκό SHORTSEA, δηλαδή, στο σύνολο των υδάτινων μεταφορών της Ευρώπηςκαι η αύξηση της απασχόλησης στο ναυτιλιακό τομέα.

Επιπλέον τόνισε ότι «η συνολική απασχόληση στη Γαλάζια Οικονομία δύναται να υπερβεί την εκτίμηση των 7 εκατομμυρίων θέσεων εργασίας έως το 2020, εφόσον υποστηριχθεί από πολιτικές κατάρτισης που να εξασφαλίζουν ένα ευκίνητο εργατικό δυναμικό με επαρκή εξειδίκευση και εμπειρία».

Για την ναυτιλία μικρών αποστάσεων επεσήμανε ότι«είναι σημαντική η εξεύρεση χρηματοοικονομικής λύσης σε ευρωπαϊκό πάντα επίπεδογια την αντικατάστασητων γηραιών πλοίων του short sea με νέα τα οποία θα έχουν περιβαλλοντολογικές προδιαγραφές, και 2ονγια την μετατροπήτων ήδη υπαρχόντων σε νέες τεχνολογίες όπως επιβάλλει η κατανάλωση καυσίμων με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο, δηλαδή scrubbers ή LNG, ευελπιστώντας ότι όλα αυτά θα μπορούσαν να γίνουν σε κοινοτικά ναυπηγεία».

Έκανε λόγο επίσης για αποτελεσματικές ευρωπαϊκές ναυτιλιακές υπηρεσίες και για τον ηγετικό ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η Ε.Ε. στον τομέα της ναυτιλιακής τεχνολογίας και της καινοτομίας.

Κατά την ομιλία του στο γεύμα εργασίας στάθηκε και στο θέμα του πρόσφατου ναυαγίου στη Σάμο εκφράζοντας τη θλίψη του και μίλησε για συνεχή τραγικά συμβάντα. Ζήτησε επιπλέον συνεργασία από τους ευρωπαίους εταίρους για κοινή στρατηγική για αντιμετώπιση του ζητήματος της παράνομης εισόδου μεταναστών από τη θάλασσα.