«Πόλεμος» σημάτων και ανακατανομής μεριδίων, στη σκιά της Επιτροπής Ανταγωνισμού, παρατηρείται στην αγορά της μπίρας, όπου πλέον δραστηριοποιούνται περί τις 20 ζυθοποιίες και μικροζυθοποιίες και διακινούνται περισσότερες από 100 διαφορετικές μπίρες. Και τούτο παρά το γεγονός ότι στη διάρκεια των χρόνων της ύφεσης η αγορά συρρικνώθηκε κατά περίπου 30%. Οι συνολικές πωλήσεις της αγοράς υπολογίζονται στα 500 εκατ. ευρώ. Στην αγορά των σουπερμάρκετ η Αθηναϊκή Ζυθοποιία κατέχει το 50,4%, η Μύθος Ζυθοποιία το 16,4%, η Fix τo 14%, η Ζυθοποιία Μακεδονίας το 3%, η ΕΖΑ το 2,5% και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας το 11,6%. Ωστόσο η συγκεκριμένη ομάδα εταιρείων κατέχει περί το 95% της αγοράς.
Βέβαια ηγέτης και της συνολικής αγοράς παραμένει η η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, αλλά σε καμία περίπτωση το μερίδιό της και η εμπορική της συμπεριφορά δεν θυμίζουν την ηγεμονική παρουσία των προηγούμενων δεκαετιών. Στις αρχές της δεκαετίας του 1990 το μερίδιό της πλησίαζε το 90%, ενώ την τελευταία περίοδο δεν υπερβαίνει το 55%. Ωστόσο όμως ο πολυεθνικός όμιλος με ισχυρή παραγωγική δραστηριότητα στην ελληνική αγορά –διατηρεί τέσσερις παραγωγικές μονάδες και απασχολεί περί τους 1.000 εργαζομένους –συνεχίζει να επενδύει. Ως το 2017 έχει προγραμματίσει επενδύσεις ύψους 70 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 20 εκατ. ευρώ εντός του 2014, στοιχείο που αποδεικνύει ότι η ελληνική αγορά έχει ιδιαίτερη σημασία στο εσωτερικό σύστημα καταμερισμού του πολυεθνικού ομίλου Heineken. Μάλιστα στη διάρκεια των δύο τελευταίων χρόνων επιχειρεί να περιορίσει τις απώλειες που έχει από την εσωτερική αγορά, με την ανάπτυξη της εξαγωγικής της δραστηριότητας. Και σε αυτό το πλαίσιο έχει την υποστήριξη του μητρικού ομίλου. Βέβαια στις 20 Φεβρουαρίου πρόκειται να συνεδριάσει η ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού, διότι σύμφωνα με τη σχετική εισήγηση «η Αθηναϊκή Ζυθοποιία ΑΕ είχε υιοθετήσει και υλοποιούσε ενιαία, μακρόχρονη και στοχευμένη πολιτική για τον αποκλεισμό και τον περιορισμό των δυνατοτήτων ανάπτυξης των ανταγωνιστών της, κυρίως με την επιβολή αποκλειστικότητας σε επίπεδο χονδρικής και λιανικής πώλησης, και μέσω άλλων πρακτικών με σωρευτικό αποτέλεσμα την απομόνωση των ανταγωνιστών από τους διαύλους διανομής και διάθεσης». Κατηγορία την οποία η εταιρεία αρνείται κατηγορηματικάΕν τω μεταξύ ιδιαίτερη κατηγορία αποτελούν δύο μικρές αλλά εξαιρετικά δυναμικές ζυθοποιίες, οι οποίες στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων ενισχύουν όλο και περισσότερο την παρουσία τους στην αγορά, αν και ανήκουν στη φορολογική κατηγορία της μικροζυθοποίας. Πρόκειται για τη Ζυθοποιία Μακεδονίας-Θράκης ΑΕ, του κ. Δημήτρη Πολιτόπουλου –με βάση τις καταγγελίες του οποίου ξεκίνησε προ ετών η έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τις παραβάσεις του ανταγωνισμού στην αγορά της μπίρας -, και την Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης ΑΕ.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ



