Τον Αϊ-Βασίλη περιμένει η αγορά

Με συγκρατημένη αισιοδοξία περιμένουν εφέτος τα Χριστούγεννα οι έμποροι και οι επιχειρηματίες καθώς ο Νοέμβριος κινήθηκε καλά,

Με συγκρατημένη αισιοδοξία περιμένουν εφέτος τα Χριστούγεννα οι έμποροι και οι επιχειρηματίες καθώς ο Νοέμβριος κινήθηκε καλά, με τους καταναλωτές να δείχνουν μια μικρή ανάκαμψη στην ψυχολογία και στην αγοραστική διάθεση, χωρίς όμως να επιδεικνύουν σημαντικές αλλαγές. Τα τελευταία χρόνια η κρίση επηρέασε και τον «Αϊ-Βασίλη» στη χώρα μας, όπου οι Ελληνες μείωσαν κατά πολύ τις χριστουγεννιάτικες αγορές λόγω της μείωσης της καταναλωτικής δύναμης. Εφέτος όμως η κατάσταση φαίνεται ότι αρχίζει να σταθεροποιείται με μικρά βήματα, οπότε οι καταναλωτές δηλώνουν πρόθυμοι να προβούν σε αγορές, αν και με μικρότερο προϋπολογισμό, και οι έμποροι κάνουν προωθητικές ενέργειες, όπως έγκαιρο χριστουγεννιάτικο στολισμό, προσφορές και εκδηλώσεις για να προσελκύσουν πελάτες.

Αυτό επιβεβαιώνεται κι από την πανευρωπαϊκή έρευνα της Deloitte για τις αγοραστικές τάσεις των ευρωπαίων καταναλωτών που δείχνει ότι και οι Ελληνες είναι λιγότερο απαισιόδοξοι για το μέλλον της οικονομίας σε σχέση με πέρυσι.
Αισιόδοξος με προϋποθέσεις είναι ο διευθύνων σύμβουλος της Αttica Department που διαχειρίζεται τα πολυκαταστήματα Αttica κ. Κωνσταντίνος Λαμπρόπουλος, ο οποίος εκτιμά ότι τα Χριστούγεννα η αγορά θα κινηθεί καλύτερα από πέρυσι, όπως δηλαδή τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο, αρκεί να μη συμβεί κάτι έκτακτο. Βέβαια, τόνισε ο ίδιος, ο κόσμος είναι «μαζεμένος». Η νέα καταναλωτική συμπεριφορά που υπάρχει τα τελευταία χρόνια λόγω κρίσης, ήτοι προσεκτικές αγορές, τείνει να καθιερωθεί.
Η ένδειξη της καταναλωτικής κίνησης του Νοεμβρίου είναι ένα καλό μήνυμα και για τις χριστουγεννιάτικες αγορές, ανέφερε ο διευθυντής Μάρκετινγκ του πολυκαταστήματος Νotos Com κ. Νίκος Αϊδίνης, ο οποίος όμως είναι επιφυλακτικός για εκτιμήσεις. Ο ίδιος επεσήμανε ότι τα πολυκαταστήματα και τα εμπορικά κέντρα έχουν στολίσει εφέτος πιο νωρίς, ενώ οι δύο Κυριακές που θα είναι ανοιχτά τα καταστήματα κατά τη διάρκεια των εορτών και οι χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις που αφορούν την οικογένεια και κυρίως τα παιδιά έχουν ως στόχο την προσέλκυση πελατών. Πάντως και αυτό το στέλεχος δήλωσε για την καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων ότι είναι πλέον συντηρητική καθώς έχουν ωριμάσει μετά την κρίση, το budget για ψώνια είναι μικρότερο, οπότε οι έμποροι χρειάζεται να κάνουν μεγαλύτερες προσπάθειες για να αυξήσουν τους πελάτες και τους τζίρους τους.
Ανοιχτά δύο Κυριακές


Αντίθετη άποψη για τη χριστουγεννιάτικη περίοδο και τις αγορές εκφράζει ο πρόεδρος του Συλλόγου Καταστημάτων Κηφισιάς κ. Μάρκος Πανέττας, ο οποίος είναι απογοητευμένος από τα τελευταία χρόνια της κρίσης και θεωρεί ότι κάθε χρόνο και χειρότερα, άρα και τα εφετινά Χριστούγεννα αναμένει μία ακόμη μεγαλύτερη πτώση εσόδων σε σχέση με πέρυσι. Οι δύο Κυριακές που θα είναι ανοιχτά τα καταστήματα τα Χριστούγεννα, σύμφωνα με τον ίδιο, θα αυξήσουν τα έξοδα των καταστημάτων, ενώ η αυξημένη φορολογία και η μειωμένη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών φέρνουν σε τέλμα τους εμπόρους. Τα τελευταία τρία χρόνια, όπως ανέφερε ο ίδιος, έχουν κλείσει πολλά καταστήματα ένδυσης και υπόδησης στην Κηφισιά, εκ των οποίων τα περισσότερα έχουν ξαναλειτουργήσει με αντικείμενο σχετικό με την εστίαση.
Ατοκες δόσεις για ηλεκτρικά


Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της φετινής αγοράς είναι ότι όλες οι μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών ειδών προωθούν τα προϊόντα τους με άτοκες δόσεις και προσφορές προκειμένου να προσελκύσουν πελάτες για τις χριστουγεννιάτικες αγορές τους. Ο ανταγωνισμός των εμπόρων δεν σταματά ούτε τις γιορτές, όπου προχωρούν σε μεγάλες μειώσεις τιμών για να επιβιώσουν και να αυξήσουν τους τζίρους τους. Οι καταναλωτές προτιμούν τα τελευταία χρόνια της κρίσης πιο οικονομικά δώρα, όπως βιβλία και χειροποίητα, οπότε η δυνατότητα ενός πιο ακριβού προϊόντος όπως μια ηλεκτρική συσκευή με άτοκες δόσεις ή σε προσφορά μπορεί να τους διευκολύνει και άρα να κατευθυνθούν και σε αυτή τη λύση για δώρο.
Οι καταναλωτές πάντως είναι διατεθειμένοι, τουλάχιστον στην πλειονότητά τους, να προβούν σε αγορές τα Χριστούγεννα αλλά κατόπιν έρευνας. Η κυρία Μαρία Βουλβούλη, ιδιωτική υπάλληλος, ανέφερε ότι θα αγοράσει τον ίδιο αριθμό δώρων που αγόραζε και τις άλλες χρονιές αλλά θα απευθυνθεί σε καταστήματα με προσφορές, ενώ προτιμά πλέον δώρα με συμβολικό χαρακτήρα και διαχρονικότητα. Η ίδια προσέθεσε ότι θα αγοράσει δώρα value for money. Επίσης η ιδιωτική υπάλληλος κυρία Μαρία Βέρδη ανέφερε ότι θα κάνει προσεκτική έρευνα προτού αγοράσει δώρα για τα Χριστούγεννα, ενώ σκοπεύει να κάνει τις αγορές εγκαίρως ώστε να έχει χρόνο να βρει πιο οικονομικές λύσεις αλλά και να φτιάξει χειροποίητα δώρα.
450 ευρώ για ψώνια στο «πορτοφόλι» των Ευρωπαίων
Οι ευρωπαίοι καταναλωτές εφέτος θα ξοδέψουν, κατά μέσον όρο, 450 ευρώ στις αγορές τους την εορταστική περίοδο, όσα δηλαδή και πέρυσι.
Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της Deloitte εν όψει των γιορτών των Χριστουγέννων και του νέου ετους το 2013, λιγότεροι καταναλωτές έχουν αρνητική εικόνα για την οικονομία της χώρας τους, με μόνο το 50% να δηλώνει ότι η κατάσταση της οικονομίας της χώρας του είναι κακή σε σύγκριση με το 55% το 2012 και το 63% το 2011.
Για το 2014 η εικόνα είναι καλύτερη. Η απαισιοδοξία υποχωρεί στη Γαλλία, στο Βέλγιο, στην Ελβετία, στη Γερμανία, στη χώρα μας, στην Ιρλανδία, στην Ιταλία και στην Πορτογαλία.
Η απαισιοδοξία κερδίζει έδαφος στην Ολλανδία, στην Ουκρανία, στη Ρωσία και στη Φινλανδία.
Ολοι πάντως οι καταναλωτές σκέφτονται ακόμη περισσότερο πριν από την αγορά έχοντας την τιμή ως βασικό κριτήριο.
Η αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών έχει αλλάξει σημαντικά τα περασμένα χρόνια και προτεραιότητα τώρα έχει σαφώς η ανεύρεση ενός χρήσιμου δώρου στην καλύτερη δυνατή τιμή. Με αυτά τα δεδομένα το 83% των Ευρωπαίων θα αναζητήσει προϊόντα σε έκπτωση συγκριτικά με το 65% το 2011.
Το σύνολο των ευρωπαίων καταναλωτών παραμένει απρόθυμο να δανειστεί για να χρηματοδοτήσει τις εορταστικές αγορές του, ενώ προτιμά να χρησιμοποιήσει τις αποταμιεύσεις του, καθώς και τους πόντους ανταμοιβής που έχει αποκτήσει (το 24% σχεδιάζει να ενεργήσει με αυτόν τον τρόπο εφέτος). Οι καταναλωτές θα προτιμούσαν να λάβουν ως δώρο μετρητά και βιβλία. Τα βιβλία είναι η προτιμώμενη επιλογή σε 11 από τις 18 χώρες της έρευνας.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk