Οι «σπόροι» μαθαίνουν Φυσική

Ξεχώρισα από τις πολλές φωτογραφίες που συνοδεύουν το βιβλίο μία. Ο μικρός έχει φτιάξει γερή μπάλα από πλαστελίνη και έχει μπήξει μέσα το θερμόμετρο για να της πάρει τη θερμοκρασία. Εμαθε δηλαδή τι κάνουμε έχοντας στα χέρια μας ένα θερμόμετρο που να μη συνδέεται με αρρώστιες και πυρετούς, κατάλαβε υποθέτω τι είναι θερμοκρασία και τώρα εφαρμόζει αυτά που έμαθε κάποια ημέρα στο νηπιαγωγείο σε ένα δικό του πράγμα. Γιατί, όπως φαίνεται, μπορούν τα μικρά παιδιά από το νηπιαγωγείο …

Ξεχώρισα από τις πολλές φωτογραφίες που συνοδεύουν το βιβλίο μία. Ο μικρός έχει φτιάξει γερή μπάλα από πλαστελίνη και έχει μπήξει μέσα το θερμόμετρο για να της πάρει τη θερμοκρασία. Εμαθε δηλαδή τι κάνουμε έχοντας στα χέρια μας ένα θερμόμετρο που να μη συνδέεται με αρρώστιες και πυρετούς, κατάλαβε υποθέτω τι είναι θερμοκρασία και τώρα εφαρμόζει αυτά που έμαθε κάποια ημέρα στο νηπιαγωγείο σε ένα δικό του πράγμα. Γιατί, όπως φαίνεται, μπορούν τα μικρά παιδιά από το νηπιαγωγείο ακόμη να κατανοούν αρκετά δύσκολες έννοιες της Φυσικής όπως η μάζα, τα μείγματα, τα σώματα που επιπλέουν, η τριβή, η αδράνεια, το βάρος και ο μαγνητισμός- αν πιστέψουμε τουλάχιστον τα όσα περιγράφονται στους δύο τόμους αυτού του έργου.

Είναι μια ομάδα νηπιαγωγών από τη Θεσσαλονίκη, οι κυρίες Σαρηγιαννίδου, Χωματά, Φίστα, Πατηνιώτη, Τσιρώνα, Φραγκονικολάκη με την καθοδήγηση της κυρίας Καλλέρη, με σπουδές Φυσικής και Διδακτορικό την Παιδαγωγική, που επιμένουν ότι τα νήπια και τα πρωτάκια μπορούν μια χαρά να καταλάβουν γιατί όταν το νερό παγώνει διαστέλλεται και γιατί όταν φρενάρει ένα αυτοκινητάκι ο κούκλος οδηγός πετάγεται από το κάθισμα και πέφτει έξω, αν δεν φοράει ζώνη. Αλλωστε μας έχουν δώσει στο παρελθόν και ένα αντίστοιχο βιβλίο για τον «Διαστημικό Χώρο». Επινοητικότητα γιατί χρησιμοποιούν πολύ φθηνά υλικά, φαντασία για να συνθέσουν τα πειράματα, παρατηρητικότητα και προ παντός υπομονή χρειάστηκαν για ένα τέτοιο εγχείρημα. Διότι δεν έγραψαν απλά ένα κείμενο με προτάσεις για πειράμα

Τα μπαλόνια, κλασικά ή ηλίου, αποδεικνύονται οι καλύτεροι σύντροφοι του εκπαιδευτικού για την εισαγωγή των λιλιπούτειων μαθητών στη Φυσική

τα αλλά εφάρμοσαν πρώτα όσα σκόπευαν να γράψουν, έχουν συμπεριλάβει στο βιβλίο τις αντιδράσεις και τις απόψεις των παιδιών, τις ιδέες τους πριν και τις εμπειρίες από την τάξη μετά.

Τα παιδιά μαθαίνουν, για παράδειγμα, τη διαφορά στις έννοιες «αέρας» και «αέριο». Τους φέρνουν δίπλα στο συνηθισμένο μπαλόνι ένα από αυτά που πουλιούνται στον δρόμο, γεμισμένο με ήλιον. Ετσι έπειτα από κατάλληλη συζήτηση κατάλαβαν ότι τα δύο μπαλόνια με τη διαφορετική συμπεριφορά περιείχαν και τα δύο κάτι αεριώδες αλλά διαφορετικό σε κάθε περίπτωση, και τελικά ότι η συμπεριφορά του αέρα και του αερίου ηλίου είναι διαφορετικές. Σε άλλη περίπτωση, ξεκινώντας από ένα απλό καραβάκι με πανί, έστω και χάρτινο, κάνουν τα παιδιά να βρουν ότι θα το κινήσουν φυσώντας, μετά οι εκπαιδευτικοί προκαλούν τα παιδιά να βρουν και άλλο τρόπο κίνησης. Με ένα νεροπίστολο που ρίχνει νερό στο πανί το κάνουν να κινηθεί αποδεικνύοντας ότι και το νερό είναι δυνατόν να κινήσει αντικείμενα για να φθάσουν τελικά στον μύλο με φτερά που κινείται όταν τον βάλουμε κάτω από τη βρύση. Πρόκειται για μια πολύ ενδιαφέρουσα προσπάθεια που κρύβει πίσω της πολλή δουλειά και μεγάλη επιμονή. Ενδιαφέρει και εκπαιδευτικούς αλλά και γονείς ενώ αποδεικνύει ότι τα παιδιά διψούν για ουσιαστική απασχόληση αντί να περνούν τον καιρό τους ζωγραφίζοντας αδιάκοπα προσχεδιασμένες φιγούρες επειδή αυτό είναι πολύ βολικό για τους μεγάλους.

algaldadas@yahoo.gr

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Science
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk