Η πρόσκρουση του φορτηγού πλοίου σε γέφυρα της Βαλτιμόρης που προκάλεσε την κατάρρευσή της την Τρίτη αναμένεται να προκαλέσει αναστάτωση για μήνες στις θαλάσσιες μεταφορές στην Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ.

Αξιωματούχοι αναφέρουν ότι η κατάρρευση της γέφυρας θα μπορούσε να επηρεάσει τις λειτουργίες του λιμανιού για μεγάλο χρονικό διάστημα, επιβαρύνοντας άλλα λιμάνια της περιοχής με επιπλέον όγκο φορτίων.

Οι εταιρείες που μεταφέρουν άνθρακα και αυτοκίνητα, δύο σημαντικές κατηγορίες εμπορευμάτων που περνούν από τη Βαλτιμόρη, αναζητούν ήδη εναλλακτικούς προορισμούς.

Οι πιέσεις αυτές είναι πιθανό να ενταθούν όσο η κίνηση στο λιμάνι θα παραμένει μειωμένη, αλλά δεν είναι ξεκάθαρο για πόσο καιρό. «Δεν έχουμε ακόμη εκτίμηση για το χρονοδιάγραμμα» δήλωσε ο κυβερνήτης του Μέριλαντ Γουές Μουρ την Τρίτη. «Επί του παρόντος προτεραιότητά μας είναι να σιγουρευτούμε ότι σώζουμε ζωές».  Παρακάτω παρουσιάζονται τα πεδία δραστηριότητας που είναι πιο πιθανό να επηρεαστούν.

Θαλάσσιες μεταφορές

Η γέφυρα Φράνσις Σκοτ Κι ένωνε τις όχθες του ποταμού Πατάπσκο που οδηγεί στο λιμάνι της Βαλτιμόρης. Οι Αρχές ανέστειλαν την κίνηση όλων των οχημάτων μέχρι νεωτέρας.

Το λιμάνι της Βαλτιμόρης αποτελεί βασικό σημείο εισόδου εισαγόμενων αυτοκινήτων και αγροτικού εξοπλισμού στην αμερικανική αγορά. Αποτελεί επίσης τον δεύτερο μεγαλύτερο κόμβο των ΗΠΑ για την εξαγωγή άνθρακα που κατευθύνεται σε ξένες αγορές.

Αν και είναι ανάμεσα στα 10 κορυφαία λιμάνια των ΗΠΑ, με βάση τον όγκο των διακινούμενων εμπορευματοκιβωτίων, από εκεί περνούν πολύ λιγότερα εμπορευματοκιβώτια από ό,τι σε άλλα λιμάνια της Ανατολικής Ακτής, συμπεριλαμβανομένων εκείνων της Νέας Υόρκης και του Νιου Τζέρσεϊ. Μεγάλο μέρος των πλοίων μεταφοράς κοντέινερ που είχαν προορισμό τη Βαλτιμόρη είναι τώρα πιθανό να κατευθυνθούν προς τα εκεί.

Ανθρακας

Οποιαδήποτε αναταραχή θα μπορούσε να προκαλέσει ιδιαίτερα σφοδρό πλήγμα στην παγκόσμια αγορά άνθρακα. Την περυσινή χρονιά από τη Βαλτιμόρη εξήχθησαν 22,9 εκατ. μετρικοί τόνοι άνθρακα, σύμφωνα με την εταιρεία παρακολούθησης πλοίων Kpler. Μεγάλο μέρος του θερμαντικού και ενεργειακού αυτού καυσίμου στάλθηκε σε αγοραστές στην Ινδία, στην Κίνα και στην Ευρώπη. Συνολικά, αυτή η ποσότητα αντιστοιχεί σε περισσότερο από το 27% των συνολικών θαλάσσιων εξαγωγών άνθρακα των ΗΠΑ για το 2023.

Η Consol Energy, εταιρεία παραγωγής άνθρακα στην Πενσιλβάνια, και η σιδηροδρομική CSX λειτουργούν τερματικούς σταθμούς εξαγωγών στο λιμάνι της Βαλτιμόρης. Οι μετοχές αμφότερων των εταιρειών υποχώρησαν την Τρίτη.

Σε ανακοίνωσή της η Consol ανέφερε ότι συνεργάζεται με τις Αρχές για να αποκαταστήσει τη λειτουργία των εγκαταστάσεών της. «Ωστόσο, αυτή τη στιγμή δεν έχουμε ένα οριστικό χρονοδιάγραμμα για το πότε θα ξεκινήσει και πάλι η πρόσβαση των πλοίων και η κανονική λειτουργία» ανέφερε η εταιρεία.

Οι εταιρείες θα μπορούσαν να εκτρέψουν κάποια φορτία προς τον μεγαλύτερο κόμβο εξαγωγής άνθρακα, το Νόρφολκ της Βιρτζίνια, λέει ο Τζον Κάρτσωνας, διευθύνων εταίρος στην Breakwave Advisors, μια εταιρεία παροχής συμβουλευτικής για θαλάσσιες εμπορικές μεταφορές και διαχειρίστρια δύο ETFs θαλάσσιων μεταφορών. Ωστόσο η εξασφάλιση βαγονιών και χώρου αποθήκευσης στην αποβάθρα την τελευταία στιγμή μπορεί να παρουσιάσει προβλήματα – ειδικά δεδομένων των μεγάλων αποθεμάτων άνθρακα και των χαμηλών τιμών του.

«Δεν νομίζω ότι θα αναλάβει κανείς το κόστος να τον στείλει κάπου αλλού με τρένο» είπε ο Κάρτσωνας.

Ενώ ο άνθρακας είναι το βασικό εμπόρευμα που αποστέλλεται από το λιμάνι, η ακατέργαστη ζάχαρη αποτελεί σημαντικό εισαγόμενο είδος. Το εργοστάσιο επεξεργασίας ζάχαρης Domino Sugar που βρίσκεται εδώ είναι ένα από τα μεγαλύτερα στις ΗΠΑ, με ημερήσια παραγωγή επεξεργασμένης ζάχαρης που φτάνει τους 2.700 τόνους.

Ωστόσο, δεν φαίνεται πιθανό να διαταραχθούν οι δραστηριότητες της βιομηχανίας ζάχαρης. Η ιδιοκτήτρια ASR Group ανακοίνωσε ότι στο εργοστάσιο υπάρχουν αποθέματα ακατέργαστης ζάχαρης για έξι έως οκτώ εβδομάδες, καθώς δύο πλοία ξεφόρτωσαν αυτή την εβδομάδα, και δεν αναμένει να υπάρξουν βραχυπρόθεσμες αρνητικές επιπτώσεις στη λειτουργία της. Αν το λιμάνι μείνει μπλοκαρισμένο για μεγάλο χρονικό διάστημα, η εταιρεία μπορεί να αξιοποιήσει τα αποθέματα επεξεργασμένης ζάχαρης που έχει σε αποθήκες και σε άλλες μονάδες επεξεργασίας τις οποίες διαθέτει στις ΗΠΑ, ανέφερε μια εκπρόσωπος της εταιρείας.

Η ακατέργαστη ζάχαρη, η οποία μεταφέρεται με μικρότερα πλοία, θα μπορούσε εξάλλου να ξεφορτωθεί σε άλλα λιμάνια και να μεταφερθεί στη μονάδα επεξεργασίας σιδηροδρομικά, είπε ο Κάρτσωνας, ο σύμβουλος θαλάσσιων μεταφορών.

Οχήματα

Τα αγαθά που περνούν από τη Βαλτιμόρη συνήθως είναι εξειδικευμένα, όπως τα μεγαλύτερα οχήματα που απαιτούν ειδικό χειρισμό, λέει ο καθηγητής επιχειρηματικής δραστηριότητας στο Πανεπιστήμιο Johns Hopkings Tinglong Dai.

Η διοίκηση του λιμανιού αναφέρει ότι η Βαλτιμόρη είναι το μεγαλύτερο λιμάνι της Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ για πλοία Ro-Ro (από το αγγλικό «roll-on-roll-off») που μεταφέρουν αυτοκίνητα, φορτηγά, τράκτορες και τροχοφόρους γερανούς. Είναι άλλωστε το μεγαλύτερο αμερικανικό λιμάνι για εξειδικευμένα φορτία, όπως φορτηγά, τράκτορες και τρέιλερ.

Ο αντίκτυπος από το ατύχημα της Τρίτης είναι πολύ πιθανό να είναι πολύ πιο ήπιος από ό,τι οι επιπτώσεις μιας σειράς σοκαριστικών πληγμάτων τα τελευταία χρόνια – από τις ενισχύσεις της πανδημίας ως τον πόλεμο και την ξηρασία. Και πάλι, λέει ο Dai, η κατάρρευση της γέφυρας είναι «βραχυπρόθεσμα μια πολύ μεγάλη αναστάτωση».

Δημοτικά ομόλογα

Οι τιμές των ομολόγων της Maryland Transportation Authority έμειναν σε μεγάλο βαθμό σταθερές την Τρίτη, σύμφωνα με τα στοιχεία συναλλαγών του Συμβουλίου Θέσπισης Κανόνων επί Δημοτικών Τίτλων (Municipal Securities Rulemaking Board – MDTA). Η κρατική αυτή υπηρεσία έχει στην ιδιοκτησία της τη γέφυρα Κι και εισπράττει διόδια.

Η σταθερότητα στις τιμές των ομολόγων πιθανόν να οφείλεται στο ότι η MDTA έχει πολλαπλές πηγές εσόδων. Αυτές περιλαμβάνουν τα διόδια της σήραγγας του λιμανιού της Βαλτιμόρης και της σήραγγας Φορτ Μακ Χένρι – δύο άλλων βασικών οδικών αξόνων που διασχίζουν το λιμάνι, επισημαίνουν αναλυτές. Επίσης, η διακύμανση των συγκεκριμένων τιμών μπορεί να είναι αργή, καθώς είναι πιθανό να περάσουν εβδομάδες ή και μήνες χωρίς να υπάρξει διαπραγμάτευση στα δημοτικά ομόλογα.

Η αναλύτρια της Moody’s Cíntia Nazima επισημαίνει πως τα έσοδα της MDTA από τη γέφυρα Κι αντιστοιχούσαν στο 7% των συνολικών εσόδων της, ύψους 755 εκατ. δολ., για το 2023.

Μακροχρόνια ανοικοδόμηση

Την Τρίτη ο Μουρ είπε ότι θα χρειαστεί «μακροχρόνια ανοικοδόμηση» για να αντικατασταθεί η γέφυρα Κι. Το πρόβλημα είναι να προβλεφθεί ακριβώς πόσος χρόνος θα απαιτηθεί. Πέρυσι το καλοκαίρι ένα τμήμα του διαπολιτειακού αυτοκινητόδρομου 95 στη Φιλαδέλφεια καταστράφηκε όταν ένα βυτιοφόρο που μετέφερε βενζίνη προσέκρουσε και έπιασε φωτιά. Επίσημοι αξιωματούχοι είχαν αρχικά δηλώσει ότι ανέμεναν πως θα χρειάζονταν μήνες για να ανοίξει ξανά ο αυτοκινητόδρομος. Τα συνεργεία ολοκλήρωσαν την κατεδάφιση σε μόλις τέσσερις ημέρες και στη συνέχεια κατασκεύασαν έναν προσωρινό δρόμο. Ο αυτοκινητόδρομος ξανάνοιξε σε λιγότερες από δύο εβδομάδες. «Φαίνεται ότι η περίπτωση της Βαλτιμόρης θα είναι ένα διαφορετικό εγχείρημα, καθώς το άνοιγμα που πρέπει να γεφυρωθεί είναι πολύ μεγαλύτερο» σχολίασε ο Matti Siemiatycki, διευθυντής του Ινστιτούτου Υποδομών στο Πανεπιστήμιο του Τορόντο. Το άνοιγμα της γέφυρας Κι είναι 1,6 μίλια.

Ο Siemiatycki είπε ότι η ανοικοδόμηση της γέφυρας της Βαλτιμόρης θα μπορούσε να συγκριθεί περισσότερο με εκείνη της γέφυρας τεσσάρων λωρίδων της Γένοβας, η οποία είχε καταρρεύσει το 2018. Η νέα γέφυρα, τμήμα του αυτοκινητόδρομου που συνδέει την πόλη-λιμάνι με τη Γαλλία, άνοιξε δύο χρόνια μετά την κατάρρευσή της.