Φόβοι εγείρονται μετά την κατάρρευση της γέφυρας Francis Scott Key στη Βαλτιμόρη για τον αντίκτυπο που θα έχει στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού.

Αξιωματούχοι δήλωσαν ότι η θαλάσσια κυκλοφορία μέσω του λιμανιού της Βαλτιμόρης, η οποία πέρυσι ανήλθε σε περισσότερους από 47 εκατομμύρια τόνους ξένου φορτίου, θα ανασταλεί «μέχρι νεωτέρας».

Μιλώντας στο BBC, ο Marco Forgione, γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Εξαγωγών και Διεθνούς Εμπορίου, το οποίο εκπροσωπεί βρετανικές επιχειρήσεις που εμπλέκονται στο διεθνές εμπόριο, δήλωσε ότι η αναστολή θα έχει «σημαντικές επιπτώσεις στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού».

«Πάνω από 750.000 αυτοκίνητα και οχήματα πέρασαν από τη Βαλτιμόρη τον περασμένο χρόνο. Πρόκειται για μεγάλες αμερικανικές μάρκες και μάρκες του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ, από τη General Motors και τη Ford έως [την Jaguar Land Rover], τη Nissan, τη Fiat και την Audi» είπε ο Forgione στην εκπομπή «The World Tonight του Radio 4». Και συνέχισε: «Επιπλέον, η Βαλτιμόρη είναι σημαντικός εξαγωγέας υγροποιημένου φυσικού αερίου [LNG] και αυτό έχει επιπτώσεις για το Ηνωμένο Βασίλειο και την ΕΕ».

Άγνωστο πότε θα ανοίξει το λιμάνι

Μετά το δυστύχημα ο δανέζικος ναυτιλιακός κολοσσός Maersk, του οποίου το φορτίο μετέφερε το Dali, δήλωσε ότι για το προσεχές μέλλον η Βαλτιμόρη δεν θα αποτελεί προορισμό του.

Ορισμένες σιδηροδρομικές εταιρείες και εταιρείες άνθρακα προειδοποίησαν επίσης τους πελάτες τους για διαταραχές στις εξαγωγές άνθρακα.

«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αυτό θα έχει σημαντικές και παρατεταμένες επιπτώσεις στις αλυσίδες εφοδιασμού. Είναι πολύ νωρίς για να προσφέρουμε εκτιμήσεις σχετικά με το τι θα χρειαστεί για να καθαρίσει το κανάλι και να ανοίξει ξανά το λιμάνι» είπε ο υπουργός Μεταφορών των ΗΠΑ, Pete Buttigieg.

Υπενθυμίζουμε ότι το πλοίο Dali χτύπησε μια κολόνα στήριξης της γέφυρας Francis Scott Key τις πρώτες πρωινές ώρες της Τρίτης 26/3, με αποτέλεσμα να καταρρεύσει. Η γέφυρα κάλυπτε την είσοδο του λιμανιού της Βαλτιμόρης, του πιο πολυσύχναστου λιμανιού των ΗΠΑ για εξαγωγές αυτοκινήτων και του ένατου πιο πολυσύχναστου συνολικά.

Έξι άνθρωποι αγνοούνται και πλέον θεωρούνται νεκροί. Η αμερικανική ακτοφυλακή ανέστειλε την επιχείρηση έρευνας και διάσωσης και ξεκίνησε αποστολή ανάσυρσής τους από το νερό. Το ενδιαφέρον στρέφεται τώρα στην έρευνα για το τι πήγε στραβά και μια ομάδα εμπειρογνωμόνων αναμένεται να επιβιβαστεί στο πλοίο και να ανακτήσει τον καταγραφέα δεδομένων του.

«Ήταν σύμβολο για την περιοχή»

Για την γέφυρα που έπεσε μίλησε στην εκπομπή «ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ» του ΕΡΤNews ο καθηγητής της Ιατρικής, Παναγής Γαλιατσάτος. «Σε αυτή τη γέφυρα στο λιμάνι μας έρχονται κάθε μέρα πολλά καράβια για να να μας φέρουν πράγματα από όλο τον κόσμο. Για αυτό πιστεύω ότι τις επιπτώσεις της πεσμένης γέφυρας θα τις νιώσει κάθε πολιτεία και θα δούμε καθυστερήσεις στον εφοδιασμό» είπε.

«Κάθε μέρα περνούν από αυτή τη γέφυρα, 35.000 αυτοκίνητα. Άρα έπαιζε πολύ σπουδαίο ρόλο για την κυκλοφορία. Δίπλα στη γέφυρα υπάρχουν γειτονιές που χτίστηκαν εκατό χρόνια πριν από ανθρώπους που δούλευαν σε εργοστάσια τα οποία έχουν φύγει. Αυτές οι οικογένειες, δέκα με είκοσι χιλιάδες είχανε τη γέφυρα για να μπορούν να πάνε στη δουλειά τους και στα σχολεία που είναι κοντά, είκοσι λεπτά μακριά με τη γέφυρα» επισήμανε.

«Τώρα, χωρίς τη γέφυρα» συνέχισε «αυτές οι οικογένειες είναι σαν να είναι σε ένα νησί. Για να φτάσουν στη δουλειά, στα σχολεία θα τους πάρει κοντά δύο ώρες μέχρι να κάνουν το ταξίδι. Η γέφυρα παίζει μεγάλο ρόλο για τον κόσμο και για τη Βαλτιμόρη».

«Το λιμάνι τώρα είναι κλειστό, προσπαθούμε να βρούμε τα 6 άτομα που χάσαμε, τα οποία δεν πιστεύουμε ότι έχουν ζήσει. Θέλω να εξηγήσω και κάτι άλλο. Όχι μόνο τι συμβαίνει τώρα που έπεσε η γέφυρα, αλλά τι σημαίνει η γέφυρα. Αυτή η γέφυρα είναι σαν το Ρίο – Αντίρριο στην Ελλάδα. Αυτή η γέφυρα εδώ στη Βαλτιμόρη ήταν ένα σύμβολο. Το όνομα της ήταν του ποιητή που έγραψε τον εθνικό ύμνο της Αμερικής», υπογραμμίζει ο κ. Γαλιατσάτος.