Οι νέοι σήμερα δεν διαθέτουν πολλές πληροφορίες για τις πηγές ενέργειας που δεν βλάπτουν το περιβάλλον, ωστόσο το ενδιαφέρον τους για την κλιματική κρίση και τις απειλές για το μέλλον του πλανήτη μας είναι μεγάλο. Η έρευνα που έγινε από τους μαθητές του 2ου Λυκείου Φλώρινας έφερε στο φως πολύτιμες πληροφορίες σχετικά με το επίπεδο γνώσεων, τις απόψεις και τις ανησυχίες τους για το καίριο ζήτημα της απολιγνιτοποίησης. Οι απαντήσεις αποτυπώνουν τη στάση των μαθητών, αναδεικνύοντας τον βαθμό ενημέρωσής τους τόσο για τις προκλήσεις που δημιουργούνται όσο και για τις ευκαιρίες που προκύπτουν. Παράλληλα, αντικατοπτρίζουν την ευαισθησία τους απέναντι στις περιβαλλοντικές και κοινωνικοοικονομικές αλλαγές που συνεπάγεται αυτή η μετάβαση.

Η ανάλυση των αποτελεσμάτων έδειξε ότι το 53,1% των μαθητών δεν διαθέτει μεγάλο εύρος πληροφοριών για το θέμα, ενώ το 17% ανέφερε πως έχει ελάχιστες ή καθόλου γνώσεις. Μόλις το 29,9% δήλωσε ότι έχει πλήρη επίγνωση του ζητήματος και μόνο το 35% δήλωσε ότι γνωρίζει τη σημασία της δίκαιης μετάβασης και τα σχετικά δρώμενα στην περιοχή.

Από την άλλη πλευρά, το 70% πιστεύει ότι η απολιγνιτοποίηση μπορεί να ωφελήσει την τοπική κοινωνία, ενώ το υπόλοιπο 30% θεωρεί είτε ότι αυτό είναι κάτι αβέβαιο είτε ότι η αλλαγή θα είναι αρνητική.

Επιπλέον οι μαθητές αναγνωρίζουν ως μεγαλύτερη πρόκληση της απολιγνιτοποίησης τις οικονομικές επιπτώσεις στις τοπικές κοινότητες, ενώ το 90% των μαθητών υπογραμμίζει τη σημασία της περιβαλλοντικής προστασίας και προσδιορίζει τη ρύπανση του αέρα ως τη μεγαλύτερη περιβαλλοντική πρόκληση για την περιοχή.

Παράλληλα, πολλοί μαθητές εξέφρασαν την επιθυμία να συμμετάσχουν σε δράσεις προώθησης της βιωσιμότητας στο σχολείο ή στην πόλη τους εάν διέθεταν περισσότερο χρόνο και σύμφωνα με την πλειοψηφία η ηλιακή ενέργεια είναι η καταλληλότερη και πιο αποτελεσματική μορφή ανανεώσιμης ενέργειας για την περιοχή.

Τα κυριότερα, λοιπόν, συμπεράσματα με βάση τη μικρή μας έρευνα αναδεικνύουν την ανάγκη για ενίσχυση της ενημέρωσης και της ευαισθητοποίησης γύρω από τη απολιγνιτοποίηση, τη δίκαιη μετάβαση και τη βιωσιμότητα. Παράλληλα, καταγράφει το ενδιαφέρον των μαθητών για περιβαλλοντικά ζητήματα και την προώθηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, παρά τις ανησυχίες τους για τις κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις που μπορεί να προκύψουν.